A Dunapest sűrű felhozatalában idén is nyakig lehet merülni, a filmes program pedig különösen erősre sikerült az augusztus 31. és szeptember 2. között megrendezésre kerülő fesztiválon. Pénteken rögtön két egészestés alkotás közül lehet majd választani, amelyekből az egyik premier előtt látható, a másik pedig ritkán kerül a közönség elé. Nyolc órától a Várkert Bazárban Ruben Brandt, a gyűjtő jóval a novemberi mozis forgalmazást megelőzően csíphető el.

Milorad Krstic animált thrillerjétől sokan az egészestés magyar animációs filmek reneszánszát várjuk, talán nem is jogtalanul. A művészeti utalásokban bővelkedő, lenyűgöző vizuális világot teremtő alkotásban egy neves pszichológus műkincstolvajokkal fog össze, hogy összegyűjtse az őt agresszív látomásokként gyötrő festményeket a világ legnagyobb (és legszigorúbban őrzött) múzeumaiból (jegyinfó itt). A vetítésre érdemes korán érkezni, ugyanis előtte az alkotók mesélnek a hiánypótló animációs nagyjátékfilm készítéséről. Kilenckor az Erzsébet híd pesti hídfőjénél, a Három Hollóban kezdődik Forgács Péter 1998-as dokumentumfilmje, A dunai exodus. A három, a második világháború idején játszódó történetet egy dunai hajóskapitány alakja kapcsolja össze, a vetítés ingyenes.

Forgács Péter: A dunai exodus (fotó: BIDF.hu)

Csuja László lázadó szellemiségű road movie-ja Karlovy Varyban debütált, ahonnan különdíjjal tért haza, de szinte csak szusszanni, mert közvetlenül utána már a Palicsi Filmfesztiválon hódította meg a kritikusok szívét. Végre itthon is kiköt – szombat este nyolckor a Népszigeten található Filip ad helyet a Virágvölgy ingyenes vetítésnek. A film egyik főhőse Bianka, a békásmegyeri vadóc (Berényi Bianka) a másik pedig a szellemi sérült Laci (Réti László), akik a lakótelepi sivárság és a törvény elől szöknek vidékre egy elrabolt kisbaba társaságában (kritikánkat lásd itt).

Vasárnap a legmenőbb hazai filmfesztiválok egyike, a Friss Hús kitelepül a Valyo Kikötőbe: előbb az idei év legjobb kisfilmjeit nézheted meg, majd a vízparti helyszínhez illő animációs filmekkel folytatódik az este. Kis Hajni Last Call című, fődíjas rövidfilmjében egy nagymama (Zsurzs Kati) dönt úgy, hogy hátrahagyja magyarországi életét, és lánya után költözik külföldre. A nap folyamán utolsó, kicsit megkésett készülődését kísérhetjük figyelemmel, ahogyan megpróbálja letenni a nyelvvizsgát, ajánlólevélért és lakcímkártyáért folyamodik, de az akadályok egyre csak halmozódnak előtte.

Csuja László: Virágvölgy (fotó: ELF Pictures)

Nagy Szabolcs Fiaskó című báb animációja (amely tavaly már Kecskeméten és a Primanimán is bizonyított) a magyar népmesei hagyományokból merít: az erdő közepén éldegélő, idős parasztemberhez egy napon beállít egy fura szerzet, aki varázsholmikat próbál meg rásózni, de végül persze kiderül, hogy melyikük is a vásottabb.

Kovács István kisfilmje, az Ostrom nemrég a Diák-Oscar felé is elindult: a délszláv háború idején játszódó történet egy özvegyasszonyról szól, akinek már hajmosásra sincs elegendő víz a lakásában. A magányős nő viszont éppen férfi vendéget vár, ezért legalább alapvető szinten rendbe akarja hoznia magát. Elindul, hogy vizet szerezzen, ám az orvlövészektől hemzsegő, szétamortizálódott városban ez életveszélyes vállalkozás, a megmaradt készletekre pedig mások is ácsingóznak.

Kovács István: Ostrom (fotó: Ostrom Produkció)

Deák Kristóf az Oscar-díjas Mindenki után ismét egy elmés kisfilmmel jelentkezett, melynek főhősei megpróbálják kitrükközni a rendszert: A legjobb játék-ban két, a metró figyelésével megbízott biztonsági őr szembesül azzal, hogy munkájukat a vezetőség egy fejlett mesterséges intelligenciával rendelkező szoftverrel készül pótolni. Hőseink azonban nem hagyják magukat, és egészen meglepő megoldást találnak arra, hogyan vehetik fel a tévedhetetlennek tűnő algoritmussal a harcot. (A rendezővel és a színészekkel itt beszélgettünk a Terminátor-nál jóval realisztikusabb jövőképet felvázoló kisfilmről.)

Vácz Péter ezúttal nem a térdimenziókkal játszik, mint ahogy azt a Nyuszi és Őz című rendhagyó animációjában tette, hanem a történetmesélésben lépi át a konvenciókat. A Párnaarc címszereplőjét egy magányos hotel-vendég hozza létre az ágyneműből, abban a reményben, hogy a minden nap más-más helyzetben megjelenő figura egyszer csak felkelti a takarítónő figyelmét. Hegyi Olivér személyes ihletésű történetet mutat be a Take Me Please című animációs filmjében, amelynek fiatal főszereplője egy szakítás után indul neki az életnek és keveredik különös kalandokba.

Vácz Péter: Párnaarc (fotó: Friss Hús)

Szintén a franciaországi animációs filmszemlén vett részt Traub Viktória Sellők és rinocéroszok című munkája, amely a vízközeli tematikát is képviseli. Hősnőjét, a kis Tildát látomásaiban a cirkuszi sellőként dolgozó nagymamája, édesanyja, és sebzett szívű rinocéroszként megjelenő édesapja kísérti. Szintén a vízhez kapcsolódik a tavalyi Primanima nagydíjának nyertese, az Áradás is. A német Jonatan Schwenk rajzfilmjének helyszínéül szolgáló, 3D-ben animált barlangot szőrös lények lakják, akik egy rendetlenkedő halrajjal csapnak össze.

Borítókép: Ruben Brandt, a gyűjtő (Fotó: Mozinet)