Milorad Krstic animált thrillerjétől sokan az egészestés magyar animációs filmek reneszánszát várjuk, talán nem is jogtalanul. A művészeti utalásokban bővelkedő, lenyűgöző vizuális világot teremtő alkotásban egy neves pszichológus műkincstolvajokkal fog össze, hogy összegyűjtse az őt agresszív látomásokként gyötrő festményeket a világ legnagyobb (és legszigorúbban őrzött) múzeumaiból (jegyinfó itt). A vetítésre érdemes korán érkezni, ugyanis előtte az alkotók mesélnek a hiánypótló animációs nagyjátékfilm készítéséről. Kilenckor az Erzsébet híd pesti hídfőjénél, a Három Hollóban kezdődik Forgács Péter 1998-as dokumentumfilmje, A dunai exodus. A három, a második világháború idején játszódó történetet egy dunai hajóskapitány alakja kapcsolja össze, a vetítés ingyenes.
Forgács Péter: A dunai exodus (fotó: BIDF.hu)
Csuja László lázadó szellemiségű road movie-ja Karlovy Varyban debütált, ahonnan különdíjjal tért haza, de szinte csak szusszanni, mert közvetlenül utána már a Palicsi Filmfesztiválon hódította meg a kritikusok szívét. Végre itthon is kiköt – szombat este nyolckor a Népszigeten található Filip ad helyet a Virágvölgy ingyenes vetítésnek. A film egyik főhőse Bianka, a békásmegyeri vadóc (Berényi Bianka) a másik pedig a szellemi sérült Laci (Réti László), akik a lakótelepi sivárság és a törvény elől szöknek vidékre egy elrabolt kisbaba társaságában (kritikánkat lásd itt).
Vasárnap a legmenőbb hazai filmfesztiválok egyike, a Friss Hús kitelepül a Valyo Kikötőbe: előbb az idei év legjobb kisfilmjeit nézheted meg, majd a vízparti helyszínhez illő animációs filmekkel folytatódik az este. Kis Hajni Last Call című, fődíjas rövidfilmjében egy nagymama (Zsurzs Kati) dönt úgy, hogy hátrahagyja magyarországi életét, és lánya után költözik külföldre. A nap folyamán utolsó, kicsit megkésett készülődését kísérhetjük figyelemmel, ahogyan megpróbálja letenni a nyelvvizsgát, ajánlólevélért és lakcímkártyáért folyamodik, de az akadályok egyre csak halmozódnak előtte.
Csuja László: Virágvölgy (fotó: ELF Pictures)
Nagy Szabolcs Fiaskó című báb animációja (amely tavaly már Kecskeméten és a Primanimán is bizonyított) a magyar népmesei hagyományokból merít: az erdő közepén éldegélő, idős parasztemberhez egy napon beállít egy fura szerzet, aki varázsholmikat próbál meg rásózni, de végül persze kiderül, hogy melyikük is a vásottabb.
Kovács István kisfilmje, az Ostrom nemrég a Diák-Oscar felé is elindult: a délszláv háború idején játszódó történet egy özvegyasszonyról szól, akinek már hajmosásra sincs elegendő víz a lakásában. A magányős nő viszont éppen férfi vendéget vár, ezért legalább alapvető szinten rendbe akarja hoznia magát. Elindul, hogy vizet szerezzen, ám az orvlövészektől hemzsegő, szétamortizálódott városban ez életveszélyes vállalkozás, a megmaradt készletekre pedig mások is ácsingóznak.
Kovács István: Ostrom (fotó: Ostrom Produkció)
Deák Kristóf az Oscar-díjas Mindenki után ismét egy elmés kisfilmmel jelentkezett, melynek főhősei megpróbálják kitrükközni a rendszert: A legjobb játék-ban két, a metró figyelésével megbízott biztonsági őr szembesül azzal, hogy munkájukat a vezetőség egy fejlett mesterséges intelligenciával rendelkező szoftverrel készül pótolni. Hőseink azonban nem hagyják magukat, és egészen meglepő megoldást találnak arra, hogyan vehetik fel a tévedhetetlennek tűnő algoritmussal a harcot. (A rendezővel és a színészekkel itt beszélgettünk a Terminátor-nál jóval realisztikusabb jövőképet felvázoló kisfilmről.)
Vácz Péter ezúttal nem a térdimenziókkal játszik, mint ahogy azt a Nyuszi és Őz című rendhagyó animációjában tette, hanem a történetmesélésben lépi át a konvenciókat. A Párnaarc címszereplőjét egy magányos hotel-vendég hozza létre az ágyneműből, abban a reményben, hogy a minden nap más-más helyzetben megjelenő figura egyszer csak felkelti a takarítónő figyelmét. Hegyi Olivér személyes ihletésű történetet mutat be a Take Me Please című animációs filmjében, amelynek fiatal főszereplője egy szakítás után indul neki az életnek és keveredik különös kalandokba.
Vácz Péter: Párnaarc (fotó: Friss Hús)
Szintén a franciaországi animációs filmszemlén vett részt Traub Viktória Sellők és rinocéroszok című munkája, amely a vízközeli tematikát is képviseli. Hősnőjét, a kis Tildát látomásaiban a cirkuszi sellőként dolgozó nagymamája, édesanyja, és sebzett szívű rinocéroszként megjelenő édesapja kísérti. Szintén a vízhez kapcsolódik a tavalyi Primanima nagydíjának nyertese, az Áradás is. A német Jonatan Schwenk rajzfilmjének helyszínéül szolgáló, 3D-ben animált barlangot szőrös lények lakják, akik egy rendetlenkedő halrajjal csapnak össze.