A Magyar Nemzeti Filmalap deklaráltan a moziba kerülő filmek finanszírozásával foglalkozik, ám ez nem csupán a játékfilmeket jelenti: friss hír, hogy Sós Ágnes filmterve már nemcsak gyártási támogatást kapott, de az HBO is beszállt a projektbe, de közben készül a Budapest Bár doku is. A Cameofilm Studio Kft által benyújtott gyártás előkészítés célú pályázaton 7.500.000,-Ft azaz hétmillió-ötszázezer forint támogatást nyertek egy pilot film készítésére - a forgatáson jártunk.

A filmterv fejlesztése áprilisban kezdődött a Magyar Nemzeti Filmalap szakmai és anyagi támogatásával. “A 2013-ra tervezett mozifilm a Budapest Bár bemutatása kapcsán enged bepillantást a magyar szórakoztató zene évtizedeket átívelő történetébe, a koncertezés világba, a cigányzene, a népzene, a pesti dal, a tánczene, a rock'n roll és az alternatív zene fogalmaiba, életérzéseibe. A zenéről és a zenélésről egyedi képet festő film személyes sorsokat, művészpályákat is a nézők elé tár majd, valamint egyedülálló hangulatú helyszíneivel magát a fővárost, Budapestet is bemutatja.” - állt a korábbi közleményben

budapestbar 04
Németh Juci biciklizik fel-alá Még több kép a forgatásról


„A Magyar Nemzeti Filmalaphoz játékfilm esetében általában a történetet hűen bemutató forgatókönyv benyújtásával szoktunk pályázni. A dokumentumfilm műfaji sajátosságai miatt döntöttünk úgy, hogy annak koncepcióját megfelelően bemutatni képes pilot filmet csatolunk a pályázati dokumentációhoz. A korábban megszerzett támogatás egy részét ezért kiemelkedő szakmaiságot képviselő pilot forgatására használtuk fel.” - mesél a kezdetekről Csáky Attila producer, a Cameofilm vezetője. (Interjú a producerrel) „Ezzel azt is szeretnénk megmutatni, hogy low budget filmekhez közelítő alacsony költségvetéssel, viszont tehetséges szakmai hátérrel, - és ami talán ennél is fontosabb - eredeti alapötlettel különleges alkotás hozható létre. A tervezett egész estés dokumentumfilm sok szövetből áll majd, és a pilot során mindegyikből forgatunk egy kicsit.”

A Budapest Bárról szóló filmet a Cameofilm gyártja, producere Csáky Attila, társproducere, Gáncs Andrea, aki egyben a népszerű zenekar menedzsere is. A film rendezője és ötletgazdája Tóth Tamás, operatőre Vajda Péter. A pilothoz minden Budapest Bár taggal forgattak egy fél napot.

„Erős anyagot készítettünk. Középpontba állítva az egyes kerületek legjelentősebb helyszíneit, épületeit, végigjártuk a várost. A szereplők között van, aki végigkerekezi a Szabadság - hidat, megmártózik a Sportuszodában, görkorcsolyázik egy Erőműben, fuvolázik az Operában. Forgattunk a különböző vallási és etnikai hovatartozást hovatartozást figyelmen kívül hagyó pesti bérházak között, és hajóztunk a Dunán is.”- eleveníti fel a forgatást a producer.

budapestbar 10
Ez egy jó város, szeretjük, jó itt élni! Még több kép a forgatásról


Lehet együtt élni, zenélni és gondolkozni - foglalják össze a film készítői az üzenetet. Ennek megfelelően Németh Jucival kezdődik a nap: a Várkaszinótól indulva biciklizget fel-alá, a stáb egy fahrt-autóval követi, hogy bemutassák ennek a városnak a biciklis arcát. Egy napra két tag jut, így délután máris Biatorbágyron forgatnak egy lovastanyán, ahol Kollár-Klemencz László lovagol el a naplementében. A produkció kívülről egyáltalán nem úgy tűnik mintha egy pilot forgatáson lennénk: teljesen profi és összeszokott stáb dolgozik, az estéhez közeledve a naplemente és a magic hour rövidsége ugyan kisebb pánikot kelt, de a felvételek végeztével már mindenki ugyanolyan derűs és vidám mint előtte volt, kezdődhet a következő és egyben utolsó forgatási nap szervezése, amikor Lovasi András ruhástul és gitárostul a Hajós Alfréd uszoda medencéjébe ugrik.

“Azért is nézünk ki profinak, mert mind a technika, mind a helyszínek szempontjából nézve megfelelő feltételekkel dolgozhattunk együtt. Ahogy meghallják, hogy a Budapest Bárról film készül, mindenki azonnal a projekt mellé áll. Ez annak is köszönhető, hogy szeretik a zenekart, és fontosnak tartják, hogy ők és a zenéjük a vásznon is megjelenjen.” - teszi hozzá Csáky Attila. „Mindenki érti, hogy miért van szükség erre a filmre, valami fontos dologba nyúltunk bele.”

budapestbar 16
Tóth Tamás rendező és Kollár-Klemencz László a biatorbágyi lovastanyán
Még több kép a forgatásról


Zenés filmet csinálni nagyon sokféleképpen lehet, a film koncepciójáról már Tóth Tamás rendezőt kérdeztük. “Nem koncertfilm lesz, az biztos. A pilot készítése közben szeretnénk megérteni, hogy ezt a sokszereplős történetet hogyan lehet egy koncepcióra felfűzni. Engem személy szerint ez a nagyon sokszínű portrépaletta érdekel: kik ezek az emberek, hogyan találkoztak, és hogyan tudnak együtt dolgozni több mint öt éve. Karizmák találkozása, talán így lehetne a legegyszerűbben összefoglalni.

A zenei vonal mellett azonban a Budapest Bár filmnek lesz egy másik, nagyon fontos küldetése is. A forgatás előtt készült interjúk során kiderült, hogy a zenekari tagok teljes életet élő emberek, azon túl, hogy a saját műfajukban is kiemelkedőt alkotnak, a privát életükben is van valami plusz. “Egyszer csak kirajzolódott mögöttük ez a város, ez az ország. Olyan mintha kulturálisan leképeznék ezt a társadalmat.” - foglalta össze Csáky. “A Budapest Bár film szól a zenéről, a pesti dalról, a zenészekről, az elmúlt száz évről, amikor a pesti dal kialakult - Megjelenik a kávéházi kultúra, az építészet, a pesti bérház mint fogalom, de a fürdők és a romkocsmák is. Ez egy jó város, szeretjük, jó itt élni!”

budapestbar 18
Karizmák találkozása Még több kép a forgatásról

Az egész estés dokumentumfilm közönsége nagy százalékban a Budapest Bár rajongóiból fog állni, akik valószínűsíthetően a kedvenc számaikat szeretnék viszontlátni majd a mozivásznon. “Egy zenés dokumentumfilmről van szó, úgyhogy szeretnék mindenkit megnyugtatni, fogják hallani!” - nevet Tóth Tamás. “Ahogy a forgatás során jártuk a várost, láttuk, hogy Budapest minden gondja ellenére gyönyörű marad, és semmiképpen nem zavarja majd a Budapest Bár dalok világát, ha lesz mellettük néhány találó és kézenfekvő megállapítás a mi szeretett fővárosunkról, országunkról és kultúránkról. Nyolcvan perc slágert nézni nem is lenne jó, ezért lesznek benne kanyarok. A film egyben körkép és látlelet napjainkról és bátran felvállalom, hogy elsősorban nem a sötét oldalát fogjuk mutatni az életnek. Persze, nagyon sok a baj körülöttünk, de a Budapest Bár története éppen, hogy a megoldások története. Valamit kitaláltak, megcsinálták és működik.”

Buena Vista, Social Club, It Might Get Loud, Shine a Light vagy hazai példaként a Kispál-film - hosszan sorolhatnánk a zenés dokumentumfilmeket: Tóth Tamás rendező valahol a Rolling Stones és a Buena Vista közé helyezi a készülő Budapest Bár filmet. “Megvan benne a zene ereje is, de közben lenyűgöző sorsok jelennek meg.” A tervezett egész estés dokumentumfilmben 24 órás dramaturgiát szeretnének követni: az első képkockákon tust húz a zenekar, véget ér egy fellépés, szétszélednek a tagok, mindenki éli a maga életét, bulizik, fest, boxol, biciklizik, görkorizik, lovagol, úszik, majd szépen lassan eljön az este, amikor összeállnak ismét egy fellépésre. “A pilot elkészítése során az a feladat, hogy magunk is megértsük, hogyan működik ez az anyag. Belekóstolgatunk a személyiségekbe, hogyan adnak ki a saját életükről beszélve egy kerek ívet. A forgatás tapasztalata akár változtathat is a végleges film koncepcióján, úgyhogy mostanában jár az agyunk rendesen.” - tette hozzá a rendező. “Nagy a kihívás, mert nem gyakran készül olyan mozis dokumentumfilm Magyarországon, ami egyszerre szórakoztató és magas minőséget képvisel.”

budapestbar 21
Lovasi András a medencében  Még több kép a forgatásról

Az elkészült pilotot a Filmalapon túl szeretnék megmutatni lehetséges támogatóknak, és természetesen az internetre is felteszik, hogy a közönség is visszajelzést adjon.