- Miért ezt a filmet csináltad meg, mi izgatott benne?
Évek óta érdekel a rendszerváltás után elfelejtett munkások élete – milliónyi ember sorsát mintha elfelejtette volna dokumentálni a film, a média. Különösen érdekel a Közép-Kelet-Európai régióban megjelent új jelenség: a vendégunka. Éveken keresztül forgattunk filmet a Spanyolországban dolgozó magyar bányászokról – majd ennek tapasztalatait látva kezdett el érdekelni: milyen azonosságok és milyen különbözőségek adódnak ott, ahol a fordított a helyzet: ahol Magyarország a célország. És látva azt, hogy milyen konfliktusokat okoz a hiány, a magány a bányászoknál, felmerült, hogy egy női vendégmunkás-csoport sorsán keresztül mutassuk meg azt: mekkora drámát okoz az, ha a család összetartója, a nő, az anya, a feleség kényszerül otthonától távol munkát vállalni.
- Hogyan állt össze a stáb és a film anyagi háttere?
A stáb – Józsa Márta szerkesztő-riporter, Martkert Károly operatőr, Faludi Sándor hangmérnök és Szalai Károly vágó – évek óta együtt dolgozó, és együtt gondolkodó baráti társaság, ez az ötödik közös filmünk. Ez tehát adott volt, a finanszírozás pályázat útján oldottuk meg, a Magyar Mozgókép Közalapítványtól kaptuk a szükséges összeget. A produceri háttéren sem kellett sokat törnünk a fejünket, évek óta együtt dolgozunk a Titánia-Master Pro -val.
- Mi tette emlékezetessé a forgatást?
Amikor megszületett a film gondolata, még nem tudtuk, hogy sorsfordító év lesz a 2004-es a kárpátaljaiak számára. Az eredeti ötlet az volt, hogy azt mutatjuk be: a vízumkényszer bevezetése, az abból adódó nehézségek és megaláztatások hogyan jelennek meg a kárpátaljai magyar vendégmunkások mindennapjaiban. Csakhogy ezt az elképzelést teljesen elmosta a történelem, hiszen a csaknem egy időben történt magyarországi, kettős állampolgárságról tartott népszavazás, és az ukrajnai narancsos forradalom a helyzet átértékelésére késztette filmünk szereplőit, és természetesen a film átgondolására késztetett bennünket.
- A 2005-ös év pénzügyi megszorításai milyen hatással voltak a filmed elkészítésére?
Miután a filmet a 2004-es költségvetésből készítettük, semmilyet. A most készülő, következő filmünk forgatását ellenben abba kellett hagynunk, mert a megkötött szerződések ellenére, a költségvetési maradványképzés kényszere miatt, csak az elnyert költségvetés töredékét kaptuk meg.