Ez egy tipikusan magyar bűncselekmény” – mondta Zákonyi S. Tamás az ‘unokázásnak’ nevezett átverésről, ami Deák Kristóf első mozifilmjének alapja. Az unoka producerével nem kellett elmerülnünk a szervezett csalás részleteiben, sajnos tudtam hogyan megy, mivel közeli rokonaimnál is bepróbálkoztak vele (szerencsére sikertelenül). A szervezett formában működő csalók idős embereket hívogatnak fel az éjszaka közepén, majd magukat az illető bajba jutott gyerekének, unokájának vagy annak ismerősének kiadva próbálnak pénzt kicsalni tőlük.

Az unokában Jordán Tamás alakítja a nagypapát, aki még az átlagos esetnél is rosszabbul jár: a csalást követően kórházban köt ki. A film producerével az egykori Budagyöngye Kórház egyetlen berendezett orvosi rendelőjében beszélgettünk. Rögtön kiderült, hogy Deák Kristóffal viszonylag régre nyúlik ismeretségük: Spielberg München című filmjének budapesti forgatásán találkoztak, ahol a későbbi rendező a vágók asszisztenseként, Zákonyi pedig magyar line producerként dolgozott.

Döbrösi Laura, Blahó Gergely, Jászberényi Gábor, Zákonyi S. Tamás és Deák Kristóf / Werkfotó: Glódi Balázs (Flashback Media)

Közös filmen viszont csak a Mindenki után kezdtek el agyalni. A közös pitchelgetés közben Deák Kristóf egyszer csak mellékesen hozta fel neki, hogy van egy sztorija, ami a csalásokról szól: „Miközben mesélte, lehetett érezni, hogy személyes érzések dolgoznak benne. Tetszett az ötletben, hogy aktuális és emberi, ráadásul híve vagyok az igazság után szaladó sztoriknak.”

A Filmalapnál sikerrel elindult fejlesztés a Filmintézetnél is folytatódott: „Csont nélkül átment, az új csapat örömmel átvette. Tudtommal fel sem merült, hogy ne készüljön el, Káel Csabától és a többiektől is csak biztató szavakat kaptunk.” A forgatókönyv végső változatát idén márciusban adták le, és már korábban elindult volna a forgatás, de a producer elkapta a koronavírust, így pár héttel később, csak június elején kezdődhetett az előkészítés.

Merész módon nem egy műfajra épít, nem mondtuk ki, hogy ez tisztán egy thriller, krimi, fekete komédia vagy dráma” – válaszolta Zákonyi arra, miért tartja izgalmasnak a filmet. Úgy gondolja, a különböző generációhoz tartozó szereplők miatt egyszerre fog az idősebb és a fiatalabb közönséghez szólni, a külföldi nézők érdeklődését pedig felkelti a számukra ismeretlen, egzotikus bűntett.

Jordán Tamás / Werkfotó: Glódi Balázs (Flashback Media)

A munka aznap két emelettel feljebb, egy fekete függönnyel lezárt folyosón zajlott, amit a kinti szürkeséggel szemben a naplemente meleg fényében fürösztöttek a lámpák. Csakhogy a sötét függönyt nem lehetett átlépni. Monitoron figyelhettem, ahogy Jordán Tamás az infúziós állványra támaszkodva kibotorkál a folyosóra, ahol az unokáját alakító Blahó Gergely várakozik rá, majd együtt elindulnak lefelé a lépcsőn. Érhető, hogy a stábot és a színészeket minél kevesebb kívülről érkező kockázatnak akarják kitenni a járványveszély közepén (a látogatás előtti COVID-tesztért én is hálás vagyok a produkciónak), de azért hiányoznak az idők, amikor egy szettviziten még közvetlenül is lehetett forgatást látni.

A címszereplőt játszó Blahó Gergelyt arról kérdeztem, milyen az, hogy első mozis főszerepében egyből Jordán Tamás mellett kell helytállnia: „Még most is fura, hogy tegeződünk. Iszonyat jó humora van, ma szétröhögtük magunkat a forgatáson. Átbeszéljük a Tippmixet is. Nagyon sokat segít, hogy ennyire közvetlenül, partnerként áll hozzám. Rudi és nagypapája között egy nagyon erős kapocs van, ami így hitelesen tud megjelenni a filmben.”

Elmesélte, hogy korábban csak egy-egy napokat forgatott sorozatokban, eddig a színpadhoz szokott, amihez képest teljesen más tapasztalatok érik: „Meglepődtem, hogy milyen kevés fér bele egy 12 órás forgatásba, viszont Deák Kristóf végtelenül türelmes és higgadt, ami átragad ránk is. Színházban dolgoztam már olyan rendezővel, aki ideges, belehergeli magát és azt átveszed. Itt nyugi van és nem érzed a nyomást, lehet hibázni, mert akkor felvesszük újra.”

Deák Kristóf és Blahó Gergely / Werkfotó: Glódi Balázs (Flashback Media)

Rudi bosszúhadjáratával csak képzeletben tud azonosulni: „Szerintem teljesen normális eljátszani a bosszú gondolatával, adott helyzetben jól esik elképzelni, hogyan vennél elégtételt a másikon, de csak addig, amíg nem lépsz a tettek mezejére. A bosszú sohasem tud megoldás lenni, nem pótolja a veszteséget, olykor egyenesen ront a helyzeten.” A bosszúfilmek kapcsán viszont felcsillant a szeme: „Tarantino-mániás vagyok, a Kill Bill pedig zseniális bosszúfilm. De ott is, hiába sikerül Uma Thurmannek a bosszúállás, ahogy összeomlik a végén a földön zokogva, abban benne van, hogy a sérülései nem gyógyultak be ettől.

Az unoka bosszúját egy hidegvérű bűnöző provokálja ki, akit A martfűi rémben még tévesen vádolt Jászberényi Gábor alakít. A színésszel pont olyan helyen találkoztunk, ahová egy csaló is szívesen hívná a pénzzel a zsebében érkező, gyanútlan áldozatot: egy kihalt folyósóról nyíló, üres kórteremben. „Ő nem gondolja magáról, hogy gonosz, a lelkiismerete teljes nyugalmával követi el ezeket a szörnyűségeket. Felmenti magát, azt mondja, hogy ez a világ ilyen, ebbe én így illeszkedek. Ez a pálya, ezen kell focizni, én miért legyek más” – merült el a karakterében.

A filmbeli szélhámos odáig elmegy, hogy kijelenti, éppen azzal szolgáltat hasznot a társadalomnak, hogy kigyomlálja belőle a gyenge láncszemeket, akik képesek egy ilyen átverésnek bedőlni. „Nagyon kegyetlen mondatok, de azért hallottunk már hasonlókat, például, hogy akinek nincs pénze, az annyit is ér” – tette hozzá Jászberényi.

Jászberényi Gábor, Pogány Judit / Werkfotó: Glódi Balázs / Flashback Media

A castinghoz házi feladat is volt, be kellett küldenie egy próbahívást: „A forgatókönyv részletben, amit kaptam, szerepelt, hogy a srác hangeffekteket, kamu utcazajt, rendőrszirénát vág alá atmoszférának. Baromira izgatott, hogy ezt egy hétköznapi ember is le tudja-e gyártani otthon. Felmentem a netre és elkezdtem ingyenes hangmintákat töltögetni. Miután felvettem a beszélgetést, simán alákevertem őket. Ijesztő volt tapasztalni, hogy 20 perc alatt megvolt az egész, teljesen realisztikusan sikerült. Ha én kapnám ezt a hívást és azt mondanák, hogy az anyám bajban van, azonnal szaladnék.”

Nem szeretném meghozni senki kedvét az önbíráskodáshoz, de létezik olyan, hogy nemes bosszú” – árulta el Deák Kristóf, miután leálltak a kamerák és megnyílt az út a lassacskán már misztikus jelentőséggel bíró függöny mögé. „Nagyon izgalmas, fordulatos filmet készítünk. Egy nagy igazságtalansággal indul a történet, az emiatt érzett düh és bosszúvágy mozgatja a főszereplőt, szerintem ez elég átélhető legtöbbünk számára. Jó lenne, ha a néző végig tudna menni vele együtt a fokozatosan sötétebbé váló úton, ahonnan egyre kevésbé van visszaút.” A kérdés, amit Az unokával fel szeretne tenni a nézők számára: „Ha a bosszú értelmetlen, akkor minek van helyette értelme?

A színészeket szinte minden esetben a „szemük villanása” alapján válogatta: „Jordán Tamást azért, mert egy nagyon okos, kedves és huncut nagypapa karakter, akinek cinkos a tekintete. Van benne életvidámság és sérülékeny is tud lenni.” Blahó Gergely is érzelmes tekintetének köszönheti a szerepet, és annak, hogy „a szelídség és erő egyszerre sugárzik belőle.” A csalónak választott Jászberényi Gábornak viszont „erős, félelmetesen hideg tekintete van, közben pedig kedves, bársonyos hangja”.

Deák Kristóf és Jordán Tamás / Werkfotó: Glódi Balázs (Flashback Media)

A telefonos csalás Deák Kristófot is közelről érintette, mert az ő családjában is történt ilyen eset. Mivel pontosan emlékszem, milyen tehetetlen dühöt éreztem amiatt, hogy a szeretteimet így meg próbálták átverni, kíváncsi voltam, ő hogyan reagált a hasonló helyzetben: „Nagy dühöt és tettvágyat váltott ki belőlem. Ez aztán persze elcsitult, de elgondolkodtam rajta, hogy mi lett volna, ha nem hagyom annyiban. Úgy érzem, ez a fajta csalás alattomosan és szemét módon, viszont pszichológiailag tűpontosan kifundált dolog – nem véletlen, hogy olyan sokan esnek áldozatul neki.

A filmhez rendőrségei szakértőkkel és olyan ügyvéddel is konzultált, aki védett ilyen csalókat, de mindezt csak azért, hogy technikailag pontosan tudják ábrázolni, nem akart belehelyezkedni a bűnözők fejébe: „Ez nem egy heist-film lesz, nem a csalókról szól.” A kutatásai végül azt igazolták be, amit egyébként is tudott: „A tanulság az, hogy amikor egy társadalom megengedi, hogy az idősek áldozatul essenek, ott nagy baj van. Pedig ez ellen tenni kell, nem szabad ignorálni.”

Az NFI támogatásával készülő Az unoka november végéig forog. Rendezője és forgatókönyvírója Deák Kristóf, producere Zákonyi S. Tamás, operatőre Maly Róbert. Blahó Gergely, Jordán Tamás és Jászberényi Gábor mellett Pogány Judit, Bárdos Judit, Döbrösi Laura, Papp János, Hámori Ildikó, Tordai Teri is látható lesz a filmben. Az unoka
a tervek szerint 2021 őszén kerülhet a mozikba.