“A gitározás remek hobbi, John, de a zenéből soha nem fogsz megélni.” - mondta állítólag Lennon nagynénje a tizenhat éves beatniknek. Lennon még abban az évben, 1956-ban megalakította első zenekarát, a Quarryment - azt a bandát, amelyből a Beatles pár évvel később kinőtt. A Lennont öt éves kora óta nevelő Mimi néni nagyot tévedett: unokaöccse élete és munkássága ma már szerves része az egyetemes zenetörténetnek. Lennon nemcsak megalapította a Beatlest, de alakította is: zenét és dalszöveget írt, ráadásul ő volt az, aki elsőként kiábrándult a Beatles-álomból. Ő volt az, aki legelőször ráébredt, hogy a Beatles tagjai lázadókból szépen lassan átlényegültek pop-istenekké, dollármilliókat érő fogaskerekekké a lelketlen popgépezetben.
Átkelés az Abbey Roadon |
Lennon megítélése szempontjából a legfontosabbak a szóló évek. A dalszerzőből, ex-Beatleből ekkor lett ikon, ekkor szerveződött köré kultusz, amit halála nem tompított, hanem óriásira duzzasztott.
A Beatlesben még csak ösztönös rebellis volt, később viszont a népszerűséget tudatosan felhasználó politikai aktivista. Bár a Beatles színrelépésével a rock történetének valóban az egyik, ha nem a legnagyobb robbanását váltotta ki, kulturális és társadalmi értelemben egyaránt, mégis az események a gombafejűektől függetlenek voltak. Mondhatni szerencséjük volt: az ifjúsági lázadások korában ugyanis szükség volt egy olyan együttesre, amelyik képes zenében visszaaadni a kor fiatalságának életérzését. A Beatles szintetizáló (a rock'n'roll, rhythm and blues, skiffle, blues és a dixieland elemeiből táplálkzó, de abból új minőséget és irányt létrehozni képes) zenéje valóban szervezőerőt jelentett a hatvanas évek elején, de erről a Beatle-fiúk mit sem tudtak, csak zenélni akartak. Ezzel szemben az önállósult Lennon már tudatosan kapaszkodott a pacifista eszmékbe.
A Beatles-médiatermék kellékei |
„A zene akkor halt meg, amikor Brian Epstein (a Beatles menedzsere) egyenöltönyt adott ránk, és a másfél-kétórás műsorunkat húsz percre csökkentette...Minden este ugyanazt a műsort, ugyanúgy leadni, dögunalom.” - mondta Lennon 1971-ben híres, a Rolling Stone-nak adott interjújában. Tehát bár a világ a Beatles lába előtt hevert, a rajongó tömeg élő barikádként gátolta a négyesfogatot a zenei fejlődésben: a beatlemániákusok megszállottan ugyanazt a hangzást követelték a csapaton. A Revolver és a Sgt. Peppers Lonely Hearts Club Band „kísérleti zenéjével” nem igen tudtak mit kezdeni. „Jó, ha száz ember él a Földön, aki érti a zenénket.” - nyilatkozta keserűen Lennon, alig egy évvel azután, hogy ominózus Jézus-Beatles hasonlatával előjött.
A lázadó Lennon a beatlemania és az üzlet Beatles felett aratott diadalát nem tudta elviselni, elege lett az együttesből, ami számára már nem volt több a menedzserek (és Paul McCartney, aki Epstein halála után fokozatosan megpróbálta átvenni az irányítást a Beatles-birodalomban) aranytojást tojó tyúkjánál. Ekkor találkozott a japán, avantgard művésznővel, Yoko Onoval, és ekkor ugrott fejest az undorground kultúrába.
Még vegetált a Beatles, amikor 1968 novemberében Onóval közösen kiadták a nem mellékesen hallgathatatlan Two Virgins című lemezt, amelynek - érthető okokból – a borítója ma is híresebb, mint maga a lemez. (Lennon és Yoko Ono anyaszűlt meztelenül, kéz a kézben, háttal a szemlélőnek, amint épp visszafordulnak és ártatlanul a kamerába néznek).
Yoko Ono és John Lennon
Vissza a régi-új lázadáshoz |
Lennon ekkor már tudatosan építette maga körül a hippi-mítoszt, de provokatív megjegyzéseivel, akcióival (makkot küldött a politikusoknak, mondván, ültessék el, addig sem politizálnak) nem a tiniket akarta aktivizálni, hanem mindenkit, aki él és mozog.
Az elkövetkező években minden társadalmi problémáról énekelt, még saját drogfüggőségéről is (Cold Turkey), a zenét pedig tudatosan minimalizálta, a szöveg egyszerű, nyers, kifejező – ahogy ő mondta: simple english. Mindenkihez el akart jutni.
Közben a Beatles-legendát is igyekezett lerázni magáról, God című számában tárgyilagosan énekli, hogy már nem hisz a Beatlesben, az Imagine album How do you sleep című dalában kőkeményen ráront Paul McCartneyra, de az Instant Karma “mi a fenét képzelsz, ki vagy, tán szupersztár?!”-strófájából is kihallatszik a sztárkultusszal szembeni idegenkedése. Saját magát is zenészként, művészként és gondolkodó emberként (és nem utolsó sorban zseniként) határozta meg, nem pedig sztárként. “Azok nem túl sokat tudnak mondani az életről.”
Címlap 1980 december 9-én |
Öt évig alig lehetett hallani róla. 1980-ban azonban két szenzációs hír járta be a világot Lennonnal kapcsolatban. Novemberben öt év hallgatás után megjelent új, duplaalbuma a Double Fantasy. És hogy december 8-án agyonlőtték.
Yoko Ono a nyilvánosság teljes kizárásával hamvasztatta el férje testét, a temetés helyett a rajongóknak a Central Park-beli gyászszertartással, kétszázezer fős tömegdemonstrációval kellett beérniük, ahol hatalmas transzparenseken öles betűk hirdették: Peace.
Lennon a hatvanas évek végén a 2000-ik évre tette a világbéke kiteljesedésének esztendejét. Vajon mit jósolna ma, ha élne?