A szatirikus sorozatban három történetszál bonyolódik párhozamosan, ám ezek a szereplőkkel mind ugyanabban a színházban történnek, így alkalmanként összefonódnak. A széria főhőse a Schell Judit által alakított ünnepelt díva, Alinda, aki rendező férjével (Csányi Sándor) magánéleti válságot él meg, miközben közös színházi bemutatóra készülnek. Az alkotás többi hőse is ugyanebben a közegben forgolódik, az előadás szereplői, illetve a színház további dolgozói, akiket Szervét Tibor, Szávai Viktória, Vecsei Miklós, Mikecz Estilla, Fehér Tibor, Lovas Rozi és Géczi Zoltán alakít.
Schell Judit (fotó: Valuska Gábor)
Bár a cím ismerősen csenghet, az MTVA sorozata nem a Csak szex és más semmi folytatása: “Három dolog közös a filmben és a sorozatban: a cím, a színházi közeg, a világ amiben játszódik, és bár más karaktereket alakítanak, a két főszereplőt itt is Schell Judit és Csányi Sándor formálja meg, azzal a különbséggel, hogy ott egyikük egy Dóra nevű dramaturgot, a másikuk egy Tamás nevű színészt játszott, itt pedig egy Alinda nevű színésznőt és egy Barna nevű rendezőt alakítanak.” - fogalmazta meg Goda Krisztina, aki sorozat forgatókönyvírója és kreatív producere. “Azt hiszem, hogy a hasonló címadással azt az érzést, hangulatot szerettük volna rekreálni, amit a Csak szex és más semmi adott: vegytiszta szórakozást, csak most éppen sorozat formájában.”
Divinyi Réka és Goda Krisztina éppen egy színdarabon dolgoztak együtt Csányi Sándorral és Schell Judittal, amikor felmerült bennük a vágy, hogy megint együtt szeretnének filmet készíteni. “Kitaláltam, hogy mi lenne, ha csinálnánk egy olyan sorozatot, ami egy színházi próbafolyamatot mutat be az olvasópróbától kezdve egészen a premierig. Ez egy hat részes mini széria és a színházi próbafolyamat is általában hat hétig tart, ez pedig lehetőséget ad arra, hogy egy hetes időugrásokkal be tudjuk mutatni az olvasópróbából, a rendelkezőpróbából, a jelmezes próbából, a díszletes próbából, a főpróbából és a premierből álló színházi munkafolyamatot. Nagyjából a létező színházi etapokon keresztül jutunk el a történet elejétől a végéig.” - mesélte Divinyi.
Nézz még több képet a forgatásról! (fotó: Valuska Gábor)
Az alkotók hangsúlyozzák, hogy bár próbálták a leghitelesebben bemutatni a színházi munkafolyamatot, sokszor a valóságot feláldozták a történet, vagy szatirikus elemek kedvéért: “Színházi dramaturgként végeztem, sokat dolgoztam színházban, ezért jól ismerem ezt a világot. Azonban a történet bizonyos fordulatai miatt időnként csaltunk, vannak benne olyan helyzetek, amely kapcsán egy színházi szakember fogná a fejét, de ezekkel az írás közben is tisztában voltunk, és meghoztuk azt a döntést, hogy fontosabb a jó sztori annál, mint hogy minden hajszál pontosan hiteles legyen.” - avatott be a munkafolyamatba a forgatókönyvíró. Schell Judit azonban megosztotta velünk, hogy színészek a forgatás alatt néha jól mulattak ezeken a helyzeteken: “A sorozatban szereplő színdarab, az Édes kis semmiség fiktív mű, mi színészek pedig mindig mondogattuk, hogy most már elolvasnánk azt a színdarabot, amelyben a fiatal pár egyik epizódját minden gond nélkül átvehetem én, amelyben egymás között cserélgetni lehet a jeleneteket.”
Divinyi Réka forgatókönyvíró (fotó: Valuska Gábor)
Már a forgatókönyvírás szakaszában lehetett tudni, hogy a két főszerepet kik alakítják, így egy kicsit rájuk is írták a karaktereket. “Vannak hasonlóságok, de azért a forgatás alatt rájöttem, hogy nem szeretnék ilyen lenni. Én egészen másképpen élek. Bátori Alinda tipikus díva, akinek a színház az élete, inkább gyereket sem szül, a magánéletét is feláldozza a színházért, tűzön vízen át harcol egy szerepért, olyannyira, hogy képes kicsinálni egy fiatal színésznőt is érte. Nekem van a színházon kívül is életem, nem harcolok szerepekért, de nagyon élvezem ezt a karaktert játszani, mert összetett figura, egy elhagyott feleség, aki mellőzött állapotból próbál visszakeveredni a csúcsra.” - írta körül a karakterét Schell Judit.
Lovas Rozi a setben (fotó: Valuska Gábor)
Annak ellenére, hogy a sorozat ötlete a Goda-Divinyi alkotópáros fejéből pattant ki, mégsem a rendezőnő a Csak színház és más semmi direktora. Bár megfordult a fejében, hogy ő rendezze, végül úgy döntött, hogy szeretné magát kipróbálni háttérszerepben is, így a széria kreatív producere lett. “Nem mondom, hogy néha nem irigykedtem, amikor kijöttem a forgatásra, de két kiváló rendezőt, Nagypál Orsit és Miklauzic Bencét kértük fel, és én maximálisan megbíztam bennük. Nagyon furcsa volt úgy beülni a monitor elé, hogy nem az első, hanem a harmadik sorban foglalok helyet, de természetesen nem szóltam bele a rendezésbe.”
A két rendező a forgatás kezdete előtt mindent aprólékosan megvitatott a producerekkel és a forgatókönyvírókkal, a karaktereken túl a kép világról is egyeztettek, átbeszélték, hogy milyen műfajú alkotást várnak tőlük. Amikor kint jártunk a forgatáson éppen Miklauzic Bence instruálta a színészeket: “Felkért rendezők vagyunk, ilyenkor a mi dolgunk, hogy azt a világot, stílust, tónust teremtsük meg, amit előre megbeszéltünk, és amely hozza a Csak szex és más semmi hangulatát. Át kellett gondolnunk, hogy mik azok a hatásmechanizmusok, amelyek működtetik ezt a fajta történetmesélést, és az érzelmeknek humorral való bemutatását.”
Goda Kriszta most forgatókönyvíró és producer szerepben (fotó: Valuska Gábor)
Hogy miképpen rendez egyszerre két rendező? Néha bonyolultan. “A mi szempontunkból az lett volna a legkényelmesebb, ha epizódonként haladtunk volna, mert akkor végig tudtunk volna követni azokat az érzelmi íveket és történetmesélési szálakat, amelyek egymást építik és egymásból fakadnak, de ez gyártási okokból kifolyólag megoldhatatlan volt. Mi komplexumonként haladtunk, tehát például a nagyszínpadon leforgattunk minden ott játszódó jelenetet, aztán ugyanígy jött egymás után a többi helyszín. Ezen belül ugyan felosztottuk, hogy nagyjából kihez melyik epizód tartozik, de ezt sem lehetett mindig, minden esetben követni.” - osztotta meg a forgatás menetét Miklauzic. A két rendezőnek folyamatosan egyeztetnie kellett minden apró momentumot, sőt minden forgatási nap előtt visszanézték azokat a kapcsolódó jeleneteket, amelyeket a másik forgatott le. Kiderült, hogy bár rendezőknek is nehéz volt az ilyen jellegű munka, de talán a színészeknek még nagyobb kihívás volt, mert a megszokottnál is több esetben fordult elő, hogy nagyon felfokozott állapotot kellett felidézni több hét különbséggel.
Schell Judit a setben (fotó: Valuska Gábor)
A forgatókönyv esetében is okozott néha nehézséget az, hogy ketten egyszerre írták: “Hat epizódból én négyet, Kriszta pedig kettőt írt. Párhozamosan is kellett dolgoznunk, mert sürgetett az idő, így előfordult, hogy amit én éppen írtam az egy későbbi rész, mint amit velem egy időben Kriszta írt. Bár nagyon alaposan átbeszéltük, hogy mi fog történni, most is bebizonyosodott, hogy az ördög a részletekben rejlik és apróságok meg tudtak változtatni egészen nagy dolgokat. Sokat szöszöltünk azzal, hogy logikailag minden stimmeljen, de még így is előfordult, hogy a színészek találtak egy-két dolgot, amit az utolsó pillanatban tudtunk csak helyretenni.” – tette hozzá Divinyi Réka.
A Csak színház és más semmi producere Kálomista Gábor, line producere Helmeczy Dorottya, operatőre Babos Tamás, zeneszerzője Balázs Ádám, díszlettervezője Klimó Péter, jelmeztervezője pedig Zelenka Nóra.
Miklauzic Bence a sorozat egyik rendezője (fotó: Valuska Gábor)
A színház kulisszái mögé enged betekinteni a hatszor 50 perces sorozat, amelyet főként a budapesti Thália Színházban forgatnak, és főbb helyszínei is mind a színházhoz kapcsolódnak: a szövevényes jelenetek színpadokon, öltözőkben, a büfében, a kelléktárban és irodákban játszódnak. A szatírát szeptember közepéig forgatták az alkotók, és reményeik szerint esetleg még több epizódot is elkészíthetnek belőle a jövőben. A sugárzás dátumát még nem tudni biztosan, de várhatóan év végén műsorra tűzi a Duna Televízió.
(leadkép: MTVA)