De ugyanez elmondható a Verzióról is, ahol a Kreatív Európa segítségével már Budapesten kívül is szerveznek vetítéseket. Sarkisova elmondta, hogy a Kreatív Európa támogatja többek közt az európai filmek bemutatását, a fordítást, a feliratozást, a katalógusszerkesztést és -összeállítást, a filmszakmai programokat, valamint a külföldi vendégek utazását is. Így az Anilogue és a Verzió is ugyanazt tartja fontosnak, mint a Kreatív Európa: minél több személyes találkozó az európai (animációs és dokumentum) filmes szakmán belül, illetve hogy minél több új európai filmet mutassanak be a hazai közönségnek.
Oksana Sarkisova / Fotó: Kreatív Európa MÉDIA
Mindkét fesztivál nagy hangsúlyt fektet évente egy adott témára vagy országra, amikor együttműködnek más intézetekkel vagy szakemberekkel. A Verzió nemcsak a tematikai blokkokhoz, hanem filmenként is kooperál egyesületekkel és szakértőkkel, akikkel együtt szerveznek vetítés utáni beszélgetéseket. Már vannak stabil partnereik, akikkel régóta együttműködnek, így például a természetvédelmi problémákról szóló filmeknél többek közt a Greenpeace-szel, és az Uniceffel is. Az Anilogue versenyprogramjában a kezdetek óta csak európai alkotások szerepelnek, a panorámavetítéseken viszont a világ többi pontjáról is válogatnak. A kiemelt országgal vagy régióval az a céljuk, hogy bemutassák egy szűkebb terület animációs kultúráját.
A közönség megismerhette már többek közt Olaszország, Ausztria vagy Szlovénia animációs művészetét is. Az események kapcsán együttműködtek például a Francia Intézettel, a Finnagorával, a Budapesti Cervantes Intézettel és a Goethe Intézettel. Ezektől az egyesületektől a fesztiválok nem feltétlen pénzbeli támogatást kapnak, viszont nagyban hozzájárulnak az esemény sikerességéhez. A Kreatív Európa támogatása nélkül a panorámaprogramok sem jöhetnének létre, így az együttműködések is a programnak köszönhetőek.
Anilogue / Fotó: Kreatív Európa MÉDIA
Mindkét fesztiválszervező hangsúlyozta a networking fontosságát. Az Anilogue szervezői az elmúlt 17 év során meghatározó kapcsolati hálót építettek ki számos – elsősorban európai – fesztivállal. „A fesztiválokon való kapcsolatépítés mindenki számára hasznos” – emeli ki Kreet Paljas, aki szerint egy nagyon aktív kapcsolati rendszerhez tartoznak, melynek tagjai nemcsak az új filmek miatt érkeznek Budapestre, hanem azért is, hogy személyes találkozókon jobban megismerhessék a magyar filmkészítőket. Sarkisova is kifejtette, hogy aktívan kooperálnak más dokumentumfilm-fesztiválokkal és szakemberekkel.
Tagjai a Human Rights Festival Networknek, ahol ötleteket cserélnek, más fesztiválok szakértőit hívják előadni, és van egy „festival crossroads” nevű programjuk, melynek keretében különböző fesztiválok mutatkozhatnak be a Verzión. Részt vesznek a „festival identity” programban is, amit a Jihlavai Nemzetközi Dokumentumfilm-fesztivál szervez, valamint a Verziót is látogatják más fesztiválok szervezői. Ez az aktív networking szintén a Kreatív Európa céljait erősíti: minél több együttműködés jöjjön létre az európai kultúrában.
Kreet Paljas / Fotó: Kreatív Európa MÉDIA
A fesztiválon való találkozásokból további együttműködések nőhetnek ki. Az Anilogue-on keresztül például a Budapesti Metropolitan Egyetem animáció szakos diákjai kaphattak lehetőséget nemzetközi projektekben részt venni, a Verzió pedig a dokumentumfilmes diskurzusra inspirál azzal, hogy diákfilmes vetítések után a hallgatók esszéket írhatnak a látott filmekről, amiket a Verzió blogon tesznek közzé. Továbbá a MOME és METU graphic design szakos hallgatói alternatív plakátokat tervezhetnek a filmekhez, illetve a fesztivál díját is ők alkothatják meg. Így az ilyen támogatások, mint a Kreatív Európa programja sokkal tovább nyúlnak, közvetve olyan kapcsolatokat is beindítanak, amelyek már a fesztivál keretein messze túlmutatnak, és többéves kooperációvá válhatnak.