Shakespeare: Téli rege előadás Judi Dench és Kenneth Branagh főszereplésével / Fotó: Johan Persson / Pannonia Entertainment
A házaspár korábban is foglalkozott operák és színdarabok mozis vetítésével az Urániában, és mivel nagy nézői igényt tapasztaltak, alapoztak rá egy saját vállalkozást. „Olyan műfajjal akartunk foglalkozni, amellyel más nem. A kezdeti cél az volt, hogy behozzunk minél több külföldi színpadi produkciót, amihez a magyar emberek egyébként nem tudnának hozzájutni – például a londoni Royal Opera House vagy a Shakespeare's Globe Színház vagy a stratfordi Royal Shakespeare Company előadásait.”
Évekbe telt a színházi közvetítések műfajának meghonosítása, több nehézségből kifolyólag. Farkas Attila elmondta, hogy a műfordítások jogdíjai általában már önmagában költségessé teszik a színdarabok magyarországi forgalmazását, de kezdetben az is nehezítette a munkát, hogy a mozik hagyományos, hetekig vetített filmekre jellemző marketingtevékenységet vártak volna el az úgynevezett eseménymozikhoz, vagyis az egyszeri vetítésekhez is. További anyagi hátrány volt, hogy a színházi vetítések minden támogatási kategóriából kiesnek. „Shakespeare, Mozart vagy Wagner műveinek közvetítése nevezhető kulturális missziónak, viszont a színházi támogatási rendszer kilöki magából ezt a szisztémát, mert mozivásznon lehet látni, a mozis és filmes támogatási rendszer pedig szintén kilöki magából, mert színházi előadást lehet látni.”
Alien: A nyolcadik utas a halál / Fotó: 20th Century Studios/ Pannonia Entertainment
Részben ez a nehézség ihlette a vállalkozás következő csapásirányát. „Elkezdtünk keresni olyan más utakat is, amelyek szintén egyedinek mondhatók a piacon. Régóta dédelgettem magamban az ötletet, hogy mutassunk be a mozivásznon nagyon régi, több évtizeddel ezelőtti filmklasszikusokat, amelyeket a mai generáció vagy soha nem látott, vagy soha nem látott moziban. Hiszen moziban, közösségi élményként, óriási vásznon látva egészen új élményt nyújtanak.”
Az első ilyen filmklasszikus az 1979-es Alien – A nyolcadik utas: a Halál volt, amit a Corvin mozis vetítések során 15 ezer ember nézett meg. Ezt további olyan digitálisan felújított filmek követték, mint a Casablanca, a Volt egyszer egy Vadnyugat, a Modern idők, az Amadeus és a Drágán add az életed. A Magyar Filmintézettel megegyezve hazai klasszikusokkal bővítették a kínálatot – például az Egri csillagokkal, a Vukkal és A Pál utcai fiúkkal – összességében azt tapasztalva, hogy a magyar nézők igénylik a régi filmek nagyvásznas vetítését. „5-15 ezer néző mindig megnézte ezeket a filmeket, és egy viszonylag stabil közönséget sikerült kiépíteni.”
Volt egyszer egy vadnyugat / Fotó: Pannonia Entertainment
Nemcsak a vetített alkotásokkal tűnnek ki a hagyományos forgalmazók közül, hanem a bemutatókhoz szervezett programokkal is. „Rendszeres szokásunkká vált az elmúlt évek alatt, hogy gyakorlatilag minden produkciónkhoz igyekszünk olyan eseményt szervezni, amely felemeli az adott alkotást, és jobban beépíti a köztudatba.” A 2001: Űrodüsszeia bemutatójához meghívták pódiumbeszélgetésre az eseményt támogató Farkas Bertalant, a digitálisan felújított Macskafogó premierjéhez alkotói kerekasztalbeszélgetést, filmzenei koncertet és egy exkluzív relikvia- és designkiállítást is szerveztek; a Shakespeare halálának 400. évfordulójára időzített 1968-as Rómeó és Júlia vetítése után pedig élőben közvetítették a brit Royal Shakespeare Company ünnepi emlékműsorát, szinkrontolmácsolással.
A társművészetek vászonra adaptálásán és a digitálisan felújított filmklasszikusok bemutatásán túl harmadik legsikeresebb projektjük egy olasz, spanyol, brit ismeretterjesztő-filmsorozat, melyet Farkasék A művészet templomainak kereszteltek. „Olyan művészettörténeti dokumentumfilmek ezek, melyek látványvilágát mozivászonra képzelték el. Sokkal hangsúlyosabb bennük a műtárgyak vizuális bemutatása, és kevesebb a beszélő fej. Számunkra is meglepő módon, a dokumentumfilm műfajához viszonyítva óriási sikert értek el a mozikban – mindegyik filmet megnézte 10-15 ezer ember. A sorozat lefedi a teljes reneszánsz korszakot és művészeit, de például Boschról, Schieléről és Klimtről is készültek ilyen filmek.”
Egri csillagok / Fotó: Pannonia Entertainment
Az ismeretterjesztő dokumentumfilmek magyar forgalmazása az Európai Unió Kreatív Európa MEDIA alprogramjának támogatása által jöhetett létre, és akkora népszerűségnek örvend a sorozat, hogy részben ennek hatására született a karanténidőszak alatt a Pannónia Entertainment online filmkölcsönzője, ahol többek között A művészet templomai eddig bemutatott alkotásait is meg lehet tekinteni. A koronavírusból adódó bevételkiesés miatt jelenleg, a helyzet rendeződéséig a támogatások jelentik a fő támaszt számukra. „A szakmát egy olyan elképesztő kihívás elé állította a történelem, amellyel én 35 éves pályafutásom alatt még nem találkoztam. El nem tudom mondani, mekkora segítség most az európai és magyar támogatási rendszer – ezek megléte mondhatni létezésünk alapfeltétele.”
„A Pannonia első önálló címei a Led Zeppelin: Celebration Day és a Queen: Hungarian Rhapsody című koncertfilm voltak, majd a magyarországi terjesztői feladatköröket átlátva Kelet-Közép-Európára jogosíttatott nem kisebb intézmények teljes évadait, mint a londoni Royal Opera House, a londoni Shakespeare’s Globe vagy a Stratford-upon-Avon-i Royal Shakespeare Company, a Stage Russia vagy éppen a milánói Scala. A sikeren felbuzdulva hamarosan teljes körű jogokat kapott az Art Beats, Magyarországon A művészet templomai címen ismert sorozat tagjaira, Pán-Közép-Kelet-Európára."
Queen: Hungarian Rhapsody / Fotó: Pannonia Entertainment
„A sort olyan hajdani sikerfilmek digitalizált változatának mozis bemutatása követte, mint az Alien és az Aliens, melyek szinte egy időben kerültek Magyarországon és immár Csehországban is bemutatásra. 2015-ben megalakult a Pannónia csehországi bázisa, 2016-ban a lengyelországi. A Pannonia könnyűzenei kínálata pazar, van egy dzsessztörténeti sorozata is: Miles Davisről és Ella Fitzgeraldról szóló zenés dokumentumfilmek vártak a 2019 őszén-telén moziba látogatókra. A társaság 2017-ben egy új céget, a Pannónia Movie Kft.-t megalapítva megszerezte a Budapesti Pólus Centerben lévő 6 termes, 1500 férőhelyes multiplex mozi üzemeltetési jogait, ahol 300 ezer látogató fordul meg egy évben” – meséli Elsässer Klaudia.
„A Kreatív Európa automatikus moziforgalmazás pályázatának hazai nézőszámtól függő, kizárólag európai filmeket segítő nagyvonalú támogatása nélkül aligha tudnánk ilyen erős marketingtevékenységet kifejteni – teszi hozzá Elsässer. – Ez biztosítja, hogy erős versenyben is, pandémiás kihívások közepette is folytatni tudjuk tevékenységünket, és olyan címek jelenhetnek meg elsősorban európai produceri műhelyekből, mint a Salvador Dalí – A halhatatlanság nyomában, a Salvador Dalí ifjúkora vagy éppen az Impresszionista ritkaságok a magyar mozinézők számára elérhető, nem emelt, sőt gyakran kedvezményes áron.”