Kuroszava Akira 1963-as örökzöldje, a Menny és pokol egy félresikerült emberrablás történetén keresztül mesél osztálykülönbségekről, és hívja fel a figyelmet a társadalmi egyenlőtlenségek veszélyeire. Egy cipőmágnás fiát elrabolják, azonban hamar kiderül, hogy az elkövetők hibáztak, és véletlenül a férfi egyik alkalmazottjának, a sofőrjének a kisfiát vitték el, akiért ettől függetlenül váltságdíjat követelnek. A film egy ideig rugózik a morális dilemmán (fizessen-e a gazdag, ha igazából nem az ő fiáért, de mégiscsak miatta követelnek tőle rengeteg pénzt), aztán kimozdulunk a felhőkarcolóból, a feszült kamaradrámából egy már-már akciódús krimi kerekedik, Kuroszava a végén pedig egy váratlan nézőpontváltással dob be a tokiói alvilág legalsó bugyraiba. Ez utóbbi csavar szépen újrakeretezi a történetet, ami így a manapság divatos osztályharc-filmek (Élősködők, A vadászat, A menü, A konyha, A szomorúság háromszöge) előképeként is értelmezhető.

Spike Lee-nek és a forgatókönyvet jegyző Evan Hunternek nem volt egyszerű dolga, amikor a Kuroszava-filmhez, és az annak alapjául szolgáló Ed McBain-regényhez nyúltak, azonban ügyesen kerülik ki a buktatókat. A Highest 2 Lowest nem egy önismétlő, lelketlen újragondolás, ami talán a legnagyobb előzetes félelem lehetett a rendező 2013-as Oldboy-ának ismeretében. Az új adaptáció kulcsa a megváltoztatott közegben rejlik. Lee olyan kulisszát választott, ami nem ismeretlen számára: korábban többek között Michael Jacksonnak, a Public Enemy-nek, a Naughty by Nature-nek és Eminemnek is készített videoklipeket. Igaz, e film alapján nem úgy tűnik, mintha annyira lelkesedne a zeneiparért.

Denzel Washington / Forrás: Apple TV+

A történet főhőse a legendás zenei producer, David King (Denzel Washington), aki épp keresi a helyét a radikálisan átalakult piacon, de igazából még mindig a régi hírnevéből és az ebből fakadó ikon-státuszból él. King már számtalan Grammy-díjas művészt nevelt ki, és a közbeszédben gyakran hangoztatott frázis, hogy neki van a legjobb füle a szakmában. Épp a kiadóját készül eladni egy nagyobb vállalatnak, a felvásárlási ügylet kellős közepén tart, ami könnyű pénzzel, azonban az alkotói műhely egyéniségének, és saját produceri autonómiájának a feladásával járna.

A szerződéskötés dilemmái közepette üt be a tragikus fordulat: valaki az ifjabbik Kinget (Aubrey Joseph) szerette volna elrabolni, azonban egy félreértés miatt a fiú barátját, Kyle-t (Elijah Wright) fogja el. Kyle apja ráadásul Mr. King első számú munkatársa és barátja, a mindenes, büntetett előéletű Paul (Jeffrey Wright). Így nehezedik a súlyos dilemma David King-re: kifizesse-e az egyébként is szorult helyzetben az elrabló által követelt, pontosan 17,5 millió dollárt a barátja és munkatársa gyerekéért?

Jeffrey Wright / Forrás: Apple TV+

Spike Lee, Kuroszavához hasonlóan sok időt szentel a főhős dilemmájának, azonban a Highest 2 Lowest tétjei jócskán túlmutatnak a történet alapkérdésén és King bizonytalankodásán. A filmben rendre megjelenik a média reakciója a történtekre, és nagyon erős narratív kötőanyaggá válik az, ahogyan King döntéseit a sajtó és a közösségi média interpretálja. A forgatókönyv azzal játszik el, hogyan lesz egy emberrablási ügyből virális tartalomfolyam, és hogy ennek milyen hatása van a producer és az elkövető megítélésére, valamint a zenei kiadó sikereire. Az elrabló történetszála így még Kuroszava verziójához képest is elnagyolt, Spike Lee-t ezúttal kevéssé érdekelte a vagyoni különbségek okozta társadalmi feszültség, talán nem függetlenül az elmúlt évek osztályharc-film dömpingjétől. A hangsúly sokkal inkább a főszereplőn van, és azon a folyamaton, ahogyan lassan ráébred, hogyan lehet figyelmet generálni, majd ezt a figyelmet pénzre váltani. Vagyis előnyt kovácsolni a mai médiaviszonyokból.

Ettől David King nem lesz kevésbé rokonszenves alak, és a morális próbatétel is átélhető marad, a közvélemény figyelméért folytatott verseny motívuma viszont új rétegekkel gazdagítja az egyébként is komplex figurát, emellett a futótűzként mémesedő, majd gyorsan a semmibe vesző online tartalmak korában (a hawk-tuah lánytól a Coldplay-koncert csókkamerájáig) aktuálisabbá is teszi a történetet. Eközben végig érződik a filmen a Spike Lee-re jellemző játékosság és enyhe önirónia is. King így akár a rendező alteregójaként is értelmezhető: mintha az alkotó is vágyna a figyelemre, ezért úgy próbálja meg a korszellemhez igazodva érdekessé tenni a filmjét, hogy egy Z-generációs ikont választ az egyik kiemelt szerepre.

A$AP Rocky / Forrás: Apple TV+

Az új hullámos rapsztár, A$AP Rocky jelenlétén és a filmhez írt zenéin többen kiakadtak már, pedig az előadó meglepően hiteles a zabolátlan, sikerhajhász, csóró New York-i zenész szerepében. Sőt, a Washingtonnal közös zenés párbajjelenete a film egyik csúcspontja, amiben a zenei motívumok is szépen összeérnek. A showt azonban így is Denzel Washington lopja el, aki szokásához híven gyorsan megtalálja a helyét Spike Lee kavalkádjában. Játékát néhány túlzó gesztussal dobja fel, ám közben képes érzékeltetni a David King-re nehezedő dilemma súlyát, és tévedhetetlen, nagypályás producerként is hiteles, tekintélyt parancsoló figura..

A Highest 2 Lowest-ben az említett párbajon kívül van még egy, önmagában is bravúros és emlékezetes jelenet, ami nem csak a ritmus szempontjából javít rengeteget az összhatáson. A váltságdíj átadása a film közepén a New York-i metróból indul, amiből egy mozgalmas autós-motoros üldözés bontakozik ki egy puerto ricói utcazene-fesztivál képeire és hangkulisszájára. Itt a vágók, Spike Lee állandó alkotótársa, Barry Alexander Brown (Szemet szemért, Csuklyások – BlacKkKlansman) és a korábban zömmel sorozatokon dolgozó Allyson C. Johnson (Gossip Girl, Soundtrack) is elemükben vannak: lehengerlő ritmusban, feszültséggel és zeneiséggel telve bomlik ki ez a dramaturgiai szempontból is kulcsfontosságú jelenet.


A rendező a két csúcspont mellett is magabiztosan tartja egybe a filmet, és jól működnek a virtuóz tempóváltások is. Lee nagyon lelkesen, bár öncélúan alkalmaz direkt rontott vágásokat, az ölelések pillanatait például rendre duplikálja, máskor pedig totálképet illeszt totálképre, vagy egy feszült pillanatban a filmbéli kiadó logója úszik be két beállítás közötti áttűnésként. Ezek a megoldások furcsának hatnak, azonban a sodró tempó miatt könnyű szemet hunyni felettük, igaz, a funkciójuk kevéssé érthető.

Lee a magasság-mélység motívumkészletet viszont elegánsan emeli át az alapműből. Ez a film is konkrétan a magasból, azaz egy felhőkarcoló tetején lévő loft lakásból indul, és igazán mélyre, egy pincébe vezet. Matthew Libatique kamerája előszeretettel időzik el a King-család lakásának otthont adó felhőkarcolón üvegfalain, amik izgalmas kontrasztba lépnek New York koszos, zsúfolt utcáival és a metró szűkös, szürkés színekben ázó tereivel.

A Highest 2 Lowest feszes ritmusú, szórakoztató mű, amit a figyelem-hajszolás és az exhibicionizmus motívumai, valamint az ezekből kibomló társadalomkritika tesznek aktuálissá. Így Spike Lee feldolgozásának akár közvetlenül a Kuroszava-féle verzió után is érdemes nekiülni, főleg úgy, hogy a rapzenés verzió rögtön egy streamingszolgáltató kínálatában debütál.

A Highest 2 Lowest elérhető az Apple TV+ felületén.