- Miért ezt a filmet csináltad meg, mi izgatott benne?
A befogadás, kirekesztés jelensége izgatott. 2004 őszén egyedülálló hajléktalanság-kezelő program indult Magyarországon. Hajléktalan családok egy kiválasztott kis csoportja Budapesttől 120 km-re lévő kis faluban házat, kertet, állatokat kap, vagyis újra kezdheti életét. Hogyan fogad egy összeszokott, belterjes közösség „kívülről” érkezetteket? A szeretet vagy a gyűlölet emelkedik felül? Az előítéletek hogyan működnek egy valódi „valóságshowban”, amikor hajléktalanok, romák, és nem romák kezdenek együtt új életet egy új közösségben. Az irigységet, a félelmet le tudja-e győzni az egymás iránt érzett együttérzés, felelősség, szeretet? Tud-e a falu lakossága élni egy új, közös eséllyel. Persze a válasz nem egyértelmű, és továbbra is ez a legizgalmasabb benne.
- Hogyan állt össze a stáb és a film anyagi háttere?
Az utolsó pillanatig a Ciánkáli ruhabolt finanszírozta a forgatást, mivel a tervezett gyártó (Pax Televízió) csak akkor akart beszállni a forgatásba, ha biztosan nyer az MMKA pályázatán a filmterv. Viszont az események zajlottak, nem lehetett várni. Így a stáb is a lehető legszűkebb volt, mivel nem volt anyagi fedezete. Amikor elhatároztam, hogy ez a téma engem érdekel, nem számított, hogy milyen technikával, de forgatnom kellett. Így egy egészen szűk, részben amatőr 3 fős stábbal kezdtünk forgatni. Miután kiderült, hogy a film támogatást kap, a Pax televízió finanszírozta az utómunka költségeit.
- Mi tette emlékezetessé a forgatást?
Filmünk főszereplői, a Mészáros család több hónapi feszült várakozás után végre megkapta az igenlő választ. A költözés napján a stábbal izgalommal vártuk őket jövőbeli házuk előtt, Tarnabodon. Euforikus hangulatban, az öröm, boldogság pillanataira voltunk felkészülve. Ekkor odasétált hozzánk egy cigányasszony, és felajzott, kétségbeesett panaszkodásba kezdett, veszekedett, leginkább a sorssal, hogy neki miért nincs joga a lakhatatlan lakóhelye helyett új házhoz, új élethez. Mit ér ő azzal, hogy a falu kapott egy falubuszt, hogy munkába szállítsa az embereket, amikor neki nincs munkája. Csak hat gyereke, akinek nem tud enni adni, és akikre lassan rászakad a ház. A film legdrámaibb jelenete ez számomra. Az asszony érvei amennyire egyszerűnek hathatnak, annyira ésszerűek, őszinték és tiszták. Valóban nem létezik abszolút igazságosság.
- A 2005-ös év pénzügyi megszorításai milyen hatással voltak a filmed elkészítésére?
A forgatás majdnem végig saját finanszírozású volt, így magammal szemben igyekeztem minél kevesebb megszorítást alkalmazni, persze kénytelen voltam. Az utómunka pedig nem tudom eldönteni mennyivel ment volna könnyebben több pénzzel, mivel ez az első filmem, nincs összehasonlítási alapom.