14 éves voltam, amikor örököltünk egy fekete-fehér Mátra tévét, és azon láttam a Ház a sziklák alatt-ot. Napokig megrendülten kóvályogtam. Aztán jó 25 évvel később, amikor személyes kapcsolatba kerültem vele, kezdtem megérteni nagyon sok mindent abból, ahogyan és amilyen filmeket csinált. Ehhez kellett még, hogy a korról, a Rákosi- és a Kádár rendszerről lényegesen többet megtudjak, hogy objektívebben is el tudjam helyezni a Makk filmeket a filmművészetben és a magyar valóságban” – meséli Makk Károllyal való kapcsolatáról A játszma és a Ma este gyilkolunk rendezője, Fazakas Péter, akit Karle Gábor producer kért fel a portéfilm elkészítésére.

A producer mellett a film „tapraállításában és levezénylésében” Makk Lili vágó, a legendás rendező lánya főkonzultánsként volt Fazakas segítségére. Forgatókönyvíróként Gelencsér Gábor filmtörténész vett részt a munkában. „Gábor elsősorban az filmelméleti és filmtörténeti tartalmakkal dolgozott, én inkább a személyesebb és filmszakmai vonalat vittem. Rendkívül fontos és pontos meglátásaival a vágási folyamatot is nagyban segítette.” Fazekas Eszter, a Filmarchívum korábbi kópia felújítási vezetőjének segítségét is kiemeli: „Hihetetlen részletességgel ismeri a magyar filmek készítésének szakmai és emberi részleteit, gyakran nehezen hozzáférhető, de felbecsülhetetlen közösségi értékű hagyatékok (pl. Tóth János operatőr, Vayer Tamás díszlettervező) ismerője és gondozója.

Fazakas Péter rendező

Fazakas szerint nem könnyű feladat egy jelentős alkotóról olyan filmet csinálni, ami egyszerre szól azoknak, akik ismerik a munkásságát és olyanoknak is, akik még nem találkoztak vele, és esetleg eleve ledobja őket az, ha egy film fekete-fehér. „Persze nagyon sok pozitív élményem is volt „fiatalokkal", és azt látom, hogy ha sikerül koncentráltan elkezdeni nézni egy filmet, akkor behúz. És akit behúz, azt nagyon behúzza” – teszi hozzá.

Az Élni, megszálottan című alkotást rendezője inkább portréként jellemzi, mintsem tényfeltáró dokumentumfilmként, ugyanis a film nem követ szigorú kronológiát, helyette asszociatív kapcsolódásokkal halad előre. „Elsősorban Makk munkatársai, tanítványai, kapcsolatai és szakértők megszólalásaira épít, némi személyes meglátásokkal kiegészítve. Rengeteg, régi interjúrészlet, már nem élő alkotótársak, keveset látott archív felvételek, például, hogy egy kisrepülőt használtak szélgépnek a Megszállottak forgatásán. És nyilván gazdagon használunk Makk film részleteket.

A filmben megszólal Szirtes Ági, Nagy-Kálózy Eszter, Tordai Teri, Andor Tamás, a Makkal egyidős, kereken száz éves színész Ambrus András, Sándor Pál, Almási Tamás, Monory Mész András, Szabó István, Deák Kristóf, volt feleségei és természetesen Makk Lili is. Ebben a részletben Monory Mész András filmrendező, Makk Károly tanítványa szólal meg: 

A rendező úgy véli, Makk egyik jellegzetessége, hogy sok féle stílusban filmezett, így munkáinak nincsenek egységes és könnyen azonosítható ismertetőjegyei. „Semmilyen formában nem akartunk a filmekkel vizuális „párbeszédbe" elegyedni, már csak azért sem, mert hogy jövünk mi ahhoz. Egyébként eredeti forgatási helyszínekre is ellátogattunk, érdekes látni, hogy mi minden változott 50-60 év alatt.” Makk minden filmjében nagyon erősen hat a közvetlen kapcsolat a valóság és mozivászon között, amit a rendező egyedülállóan képes volt megteremteni és fenntartani a filmkészítés bonyolult és áttételes folyamatai során. „Ehhez egészen kivételes tehetség kellett" - teszi hozzá Fazakas.

Az archív anyagok az MTVA, az NFI Filmarchívum, az Arcanum és a Fortepan gyűjteményeiből származnak, de a család, a kollegák és tanítványok anyagai is hasznukra voltak. Még eddig előhívatlan fotókat is sikerült találniuk, amik bekerültek a filmbe. A kutatómunka során Fazakas Péter számára a legérdekesebb azt volt felfedezni, hogy Aczél György, a Kádár-kor kulturális életének irányítója hogyan manipulálta az alkotókat, köztük Makkot. „Erre például állambiztonsági jelentéseket elemezve lehetett következtetni. De ez végül nem került be az anyagba, mert túl sok, témaidegen háttérinformációt kellett volna adni hozzá.”

Az Élni, megszállottan gyártását a Nemzeti Filmintézet 86 millió forinttal támogatta, valamint az MTVA támogatásával jött létre. Rendezője és forgatókönyvírója Fazakas Péter, társforgatókönyvírója Gelencsér Gábor, producere Karle Gábor, főkonzultánsa Makk Lili, szerkesztője Hatala Csenge, operatőre Balász István Balázs, vágója Kiss Wanda, zeneszerzője Asher Goldschmidt, hangmérnöke Kondás Ferenc, VFX-GFX felelőse Badits Ákos, az utómunkát a Post Office Films csapata gondozta, gyártócége a Szóvilág Kft.

Az Élni, megszálottan a tervek szerint december 22-én debütál az MTVA egyik csatornáján. 

Címlapkép: Makk Károly a Liliomfi forgatásán / Fotó: MTI/Gink Károly