Robert De Niro a Taxisofőrben
Az idei fesztivál legnagyobb húzónevét néhány nappal ezelőtt jelentették be, a meglepetés-nyitófilmmel együtt: az idén 73. életévét betöltő Robert De Niro, csütörtök este a Szarajevó Szíve életműdíjat (Honorary Heart of Sarajevo - Lifetime Achievement Award) fogja megkapni, majd a 40. évfordulóját ünneplő Taxisofőrrel hivatalosan is megnyitja a nyolc napon át tartó moziünnepet. A new yorki taxisofőr, Travis Bickle ikonikus történetét valószínűleg senkinek sem kell bemutatnunk: Martin Scorsese 1976-ban bemutatott filmje négy Oscar-jelöléssel, kultikus státusszal, és máig tartó, töretlen rajongótáborral rendelkezik.
Mehmet Can Mertoğlu: Album
A versenyfilmek közül egy abszurd török filmre, és egy román drámára figyeltünk fel. Mehmet Can Mertoğlu Album című filmjében, egy gyermektelen pár egy részletes, sok fényképpel gazdagított családi album összerakásán ügyködik, amelybe előre eltervezett, hamis fotókat készítenek. Ezt az albumot, a jövőben örökbefogadott gyermekük számára rakják össze, hogy amikor majd eljön a kérdések ideje, bizonyítani tudják neki, hogy egyértelműen ők a biológiai szülők. A cannes-i filmfesztiválon debütáló filmet három díjra is felterjesztették, amelyből egyet, a France 4 Visionary díjat el is nyerte.
Radu Jude: Scarred Hearts
A versenyző román felhozatalban a Transylvania Film Fesztiválon fődíjat elnyerő Kutyák, és a tavalyi év legnagyobb román sikere, az Aferim! rendezőjének, Radu Jude-nak a legújabb alkotása, a Scarred Hearts is szerepel. Az utóbbi egy 1930-as években játszódó történet, amelyben egy Fekete-tenger melletti szanatórium lakóit, köztük a huszonéves, tüdőbajos főhőst követjük a testi leépülés útján. Miután Emanuel beleszeret egy másik páciensbe, saját és a többi beteg életét is folyamatos narrációval kíséri végig – a szanatórium lakóinak csak a testük gyengül, a szellemük azonban sokáig nem akarja feladni a harcot.
Cristi Puiu: Sieranevada
Az In Focus programban a Cannes-ban látott kedvenceink nagy létszámban szerepelnek, könnyen megeshet, hogy a legjobbakból duplázunk egyet. Az egyik legjobb emlék a Croisetteről a német származású Maren Ade Toni Erdmann című filmje, amely egy Bukarestben élő karrierista nő, és az őt meglátogató, szórakozott apjának a történetét meséli el. Elképesztően vicces, szívmelengető és emberi film, a minőségén még a maratoni hosszúságú 2 és fél órás játékidő sem változtat. Újra programon van a román új hullám két elismert tagja is: Cristian Mungiu legjobb rendezéssel díjazott Érettségi-je, amely szintén ott volt a mi toplistánkon is, és Cristi Puiu Sieranevada című filmje. Charlie Hebdo után három nappal járunk Bukarestben, egy család halotti torán. A szinte egyetlen lakásban játszódó történet valós időben játszódik (3 feszült órán keresztül), amelyet kevés vágással, láthatatlan kamerával rögzít a rendező. A szűk térben egyre inkább egymásnak feszülnek a család különböző tagjai – anyagi- és generációs különbségeken, légből kapott összeesküvés elméleteken és múltbeli rágalmakon csapnak össze a felek.
Baden Baden
A Kinescope szekcióban figyeltünk fel a francia Rachel Lang Baden Baden című filmjére, amely már a különleges leírása alapján is nagyon ígéretesen fest. Íme a szinopszis, saját tükörfordításunkban: “Miután a 26 éves Ana elbukik egy külföldi munkát, visszatér Strasbourgba, a szülővárosába. A perzselő forróságú nyáron úgy dönt, hogy nagyanyja fürdőkádját zuhanykabinra cseréli, borsót és répát eszik ketchuppal, Porschét vezet, szilvát szüretel, elveszíti a jogosítványát, lefekszik a legjobb barátjával, és újra összejön az exével. Ezen a rövid, de különös nyáron, Ana megpróbálja rendberakni az életét.” Ez alapján leginkább a francia Frances Ha-nak tudjuk elképzelni a Baden Baden-t, épp ezért, talán ezt várjuk a legjobban a szarajevói programból.