„Ha úgy tetszik, egy generáció története a Napló szerelmeimnek. Illetve mégsem, mert én – sajátos helyzetem következtében – egyik generációhoz sem tartoztam igazán. Olyasféle ostobán ösztönös csitri voltam, mint a filmbeli Juli. Egy kamaszlány, aki rájön, hogy az apját ártatlanul meggyilkolták, aztán rehabilitálták, de sírja máig sincsen – tudja azonban, hogy tovább kell élnie egy olyan országban, amit a magáénak vall. (…) Az olyan alkotó a példaképem, aki az érettség bizonyos fokán képes önmagával szembenézni; a saját életébe, múltjába is merészel mélyen belekotorni; föl meri mutatni a hiteit, a szenvedélyeit, a szerelmeit, de a gyengéit, a gyávaságait is.” (Filmvilág, 1987/02)
Az '50-es évek legvadabb Rákosi-rendszerében játszódó történetért ’87-ben Ezüst Medvével díjazták a rendezőt, ami korántsem meglepő a nagy fesztiválok közül már akkor is leginkább átpolitizált Berlinale zsűrijétől. Az arany persze szebben csillog, mint az ezüst – mondhatnánk keserédesen, csakhogy Mészáros polcán akkor már ott volt az 1975-ös Örökbefogadásért járó legrangosabb elismerés, az Arany Medve is. Ha mindehhez hozzáadjuk a 2007-ben egyfajta életműdíjként neki ítélt Berlinale Kamera díjat, a zseniális Napló-trilógia mellett berlini Medve-trilógiájára is büszke lehet az alkotó.
A Coppola família üdvöskéjének, a már A keresztapa harmadik részében színészként megjelenő Sofia Coppolának ugyan nem a bemutatkozó munkája, de egyértelműen az áttörést meghozó filmje volt a 2003-as Elveszett jelentés. A Bill Murrayt kedvét vesztett, már főként csak reklámszerepeket vállaló színészlegendaként, Scarlett Johanssont pedig a folyton távollévő férje mellett a magánnyal és az unalommal küzdő fiatal feleségként ábrázoló film egy szerencsés véletlen folytán összehozza a feleket, akik között egy egészen különleges barátság veszi kezdetét. A rendezés mellett az írást is magára vállaló Coppola utóbbiért elnyerte 2004-ben a Legjobb eredeti forgatókönyvért járó Oscart, a fenti jelenet pedig igazolja, hogy a rendezés vagy épp a remek zenehasználat terén is sokmindent ellesett otthonról.
Elveszett jelentés (Sofia Coppola, 2003), Digi Film, 11:00
Csokoládé (Lasse Hallström, 2000), Paramount Channel, 16:20
Napló szerelmeimnek (Mészáros Márta, 1987), Duna, 22:10
Csak egy kis pánik (Harold Ramis, 1999), Viasat3, 21:00
Kecskebűvölők (Grant Heslov, 2009), AMC, 00:15