Spike Lee legújabb alkotását a járvány megfosztotta a cannes-i világpremiertől és az eleve limitáltra tervezett mozis forgalmazástól, de Az 5 bajtárs (Da 5 Bloods) így is tökéletes időzítéssel érkezett a Netflix kínálatába. Egyrészt új bemutatók terén ínséges idők járnak, és jellemzőbb, hogy a stúdiók és a forgalmazók is inkább kivárják a mozik újranyitását, mint hogy fontosabb címeiket online küldjék hadba (nálunk egyedül Hajdu Szabolcs volt elég bátor ehhez) így sokkal szembeötlőbb, hogy egy elismert filmes neve felbukkan az újdonságok között.

Aki tisztában van Lee filmjeivel, az tudja, hogy a brooklyni születésű rendezőt mindig is az afroamerikai közösséget érintő társadalmi problémák foglalkoztatták – fekete vietnámi veteránokról szóló alkotása éppen a Black Lives Matter mozgalom forráspontján, a George Floyd meggyilkolása nyomán kipattant heves tiltakozások derekán került a képernyőkre.

 (fotó: Netflix)

A bajtársak egy feketékből álló tengerészgyalogos-különítmény egykori tagjai, akik sok évtizeddel később turistaként térnek vissza Vietnámba, hogy elesett szakaszvezetőjük maradványait felkutassák és hazavigyék, hogy az végre háborús hősnek kijáró végtisztességben részesüljön. A nemes cél mellett az utolsó bevetés során hátrahagyott, titkos aranyszállítmányt is meg akarják találni, hogy aztán egy korrupt francia diplomata segítségével túl adjanak rajta. Megtévesztő lehet, hogy Az 5 bajtárs úgy kezd el építkezni, mint egy tipikus akcióvígjáték, amelyben kiöregedett simlisek egy utolsó nagy dobásra készülnek. Hamarosan azonban nekiáll lebontani a toposzokat a háborúban összekovácsolódott bajtársiasságról, olyan katonák szemszögéből, akiket egykor másodrendű állampolgárként küldtek hadba - és várták el tőlük az önfeláldozást.

A főhősök vietnámi nosztalgiatúrája, baráti szívózása szórakoztató, közös tragédiájuk pedig átélhető, viszont csak a gyógyszerfüggő Otis, (A drót Freamon detektívje) és a nagydarab, Trump-rajongó Paul kapnak nagyobb figyelmet – utóbbit a Spike Lee-filmekben is veteránnak számító Delroy Lindo alakítja, erőteljesen megjelenítve a háború okozta lelki sérüléseit. Durva kilengései félelmetesen cikáznak a bűnbánat és az agresszió között. 

(fotó: Netflix)

Miközben nemrég Martin Scorsese vagyonokat ölt abba, hogy Az ír szereplőgárdáját digitálisan megfiatalítsa, addig Lee nem szórakozik ilyesmivel, a háborús visszaemlékezések során mindenféle elmaszkírozás nélkül veti be a nyugdíjas korú főhősöket. Meglepő, hogy ez mennyire jól sül el, ügyesen kihangsúlyozza, hogy amit látunk, az eseményeknek csak az a verziója, ami az öregek fejében él, nem pedig az, ami feltétlenül megtörtént. A flashbackek az ötödik bajtársról, Stormin’ Normanről szólnak, (a Fekete Párduc jelmezéből kivedlett Chadwick Boseman), aki a többiekkel ellentétben már sosem öregszik meg. „Egyszemélyben volt a mi Martin Luther Kingünk és Malcolm X-ünk” – emlékeznek vissza rá, de egyáltalán nem lehetünk biztosak benne, mennyire valós ez az ideálkép. Mindenesetre a polgárjogi harcos Norman emléke súlyos teherként nehezedik a túlélőkre, akinek példájához egész életükben mindhiába próbáltak felnőni.

A vietnámi háború volt az első az amerikai történelem során, amelyben fekete és fehér katonák között nem volt megkülönböztetés, az osztagokat nem szegregálták bőrszín szerint. A háttérországban zajló társadalmi feszültségek a háború kezdeti éveiben szinte alig érték el Vietnámot, a tudósítások szerint korábban soha nem tapasztalt módon dőltek le a rasszok közötti korlátok a katonák között: „Martin Luther King álma, hogy az egykori rabszolgatartók és rabszolgák fiai egy napon közös asztalnál ülnek majd, egyetlen helyen, Vietnám frontvonalában valósultak meg”– írta erről Wallace Terry, a Time Magazin egy afroamerikai tudósítója annak idején.

(fotó: Netflix)

Mindez persze 1968 áprilisában, a King elleni merényletet követően megváltozott és a frontvonalon is mindennapossá váltak a zavargások. Ugyanakkor a statisztikák és a visszaemlékezések is bizonyítják, hogy az egyenlőség addig is csak papíron létezett: arányait nézve az indokoltnál sokkal több fekete férfit soroztak be a hadseregbe, fegyelemsértési eljárásokban is többször találták őket bűnösnek fehér társaiknál, a tiszti karban viszont elenyésző volt a számuk.

A párhuzamot napjaink és a polgárjogi mozgalmak idején induló háború időszaka között könnyű felfedezni, Lee viszont az utóbbi években egyre kevésbé bízza a nézőre, hogy az levonja saját konklúzióját, és még a 2018-as Csuklyások-nál is nagyobb túlzásba esik: a cselekményt megakasztva tolja folyamatosan az arcunkba a fenti adatokat, a hivatalos történelem által félresöpört színesbőrű áldozatokat vagy a legdurvább vietnámi atrocitásról készült archív fotókat. Ha lehámozzuk róla a vastagon felkent, didaktikus mázat, azért elősejlik egy izgalmas kalandfilm, amit elcipelnek a hátukon a színészi alakítások. És drámaként is működik, szokatlan módon beszél a háború következményeiről, a soha be nem gyógyuló sebekről és a kapzsiságról, ami a vérköteléket is meg tudja mérgezni.