Az egyelőre még cím nélküli film a hírhedt tanyavilági bérgyilkos, a nőként született, de férfiként közismerté váló Pipás Pista (1882-1940) börtönbe kerülése utáni egy évet meséli el. Pipás a börtönben megismerkedik egy Irma nevű református tanítónővel, és ez a találkozás mindkettőjük életére meghatározó hatással van.
A szegedi tanyavilág mesterbűnözőjét Török-Illyés Orsolya alakítja, aki a film kedvéért vállalta, hogy fokozatosan rövidre, majd kopaszra vágják a haját, ezzel is hangsúlyozva az idő múlását. A másik főszerepben Stork Natasa lesz látható, mellettük Terhes Sándor, Zsótér Sándor, Fehér Balázs Benő, Pusztai Ferenc, Patkós Márton és Friedenthal Zoltán is felbukkan majd a filmben.
Török-Illyés Orsolya / Fotó: Aradi Nóra/KMH Film
,,Gimnazista koromban olvastam először Pipás történetét egy történelemversenyre készülve. Mikor aztán az egyetemen elkezdett filmesen is érdekelni a dolog, még rengeteg mindent olvastam, szakértőkkel beszéltem, helyszínre mentem, és a vége persze az lett, hogy ezer féle történet, és mindenféle zsáner kavargott a fejemben. Görnyedtem a diplomafilmes vázlataim fölött, de igazán egyikben sem éreztem azt, hogy na, ezt a filmet csakis én csinálhatom meg, senki más” - emlékezett vissza a rendező az első lépésekre a nagyjátékfilmhez vezető úton.
,,Aztán jött a covid, ami nekem sok szempontból egy csodálatos időszak volt. A bezártság élménye teljesen új volt számomra, és ez az élmény végül teljesen meg tudta termékenyíteni a filmtervet. Olyannyira, hogy férjemmel és alkotótársammal, Móray Gáborral közösen végül meg sem álltunk a nagyjátékfilmes terjedelemig” - folytatta Goldberg, aki szerint a low budget filmnek már az előkészítése is óriási kihívás volt, amihez ,,hirtelen kellett felnőni”.
Fotó: Aradi Nóra/KMH Film
A forgatás során nagy segítséget jelentett neki a csapat, akik között egyaránt akadtak gyakorlott, profi stábtagok és hozzá hasonló elsőfilmesek. ,,Rengeteg segítséget kaptam a színészi csapattól, és persze a film operatőrétől, Szilágyi Gábortól is, szóval a forgatás végére már azt tudtam mondani, hogy ide nekem az oroszlánt is. De ezt az érzést nem adják ingyen, nagyon meg kell érte dolgozni, a valóságban és lelkileg egyaránt.”
A kihívás része volt, hogy nagyon szerette volna a filmben megörökíteni a tiszavirágzást, ami csak egyszer fordul elő egy évben. ,,Ez egy egyedi, csak Magyarországon látható jelenség. Elolvastam az összes létező dolgot róluk, és megnéztem tízszer David Attenborough tiszavirágos filmjét, amiben rengetegszer elmondja, hogy ez minden évben csak egy párnapos csoda, de ettől csak még jobban akartam.”
Török-Illyés Orsolya és Stork Natasa / Fotó: Esteban Sanchez/KMH Film
Februárban kezdte kutatni az időpontot, majd Tiszainokán kapott segítséget: ,,Májusra sikerült odáig eljutni, hogy valamikor június harmadik hetében fog virágozni a Tisza, ha nem esik, és nem árad tovább.” Ezzel viszont még mindig nem voltak kisegítve, hiszen így nehéz egyeztetni egy stábot.
,,Normális költségvetésnél ez nem lett volna probléma, de ennél a filmnél azt kellett mondani, hogy egy napunk van leforgatni a virágzást, ez egy keddi nap lesz, ha jönnek a tiszavirágok jönnek, ha nem, akkor nem. Mi ott leszünk hat hajóval a teljesen érintetlen Tisza kellős közepén, és van egy közel sem annyira látványos B tervünk, ha nem jönnek. Jöttek. Megmondom őszintén, elsírtam magam örömömben, mikor megláttam a tömeges rajzást. Nagyon hálás vagyok a producereimnek (Pfeifer Lindának, és Pusztai Ferencnek), hogy nem mondták azt, amit a legtöbb producer mondott volna: találj ki valami mást.”
Fotó: Aradi Nóra/KMH Film
,,Egyébként a másik helyszínünk se volt semmi, igaz oda elvitt a metró is” - tért át egy másik meghatározó forgatási élményére Goldberg. ,,A Gyorskocsi utcai büntetés-végrehajtási intézetben forgattunk 13 napot, ami egy aktív börtönkomplexum. Mi ugyan egy inaktív szárnyban voltunk, de rendőri felügyelet mellett. Láttuk az egykori hírhedt rabok neveit bevésve a falba (Viszkist például), hallottuk az aktuális rabok hangját, hátborzongató volt az egész. Utána még hetekig álmondtam vele.”
Pipás Pista nőként férfinak öltözött, nem simult bele a nőként tőle elvárt társadalmi szerepbe, fellázadt ellene, és ez passzol egy mostanság nagyon aktuális témába, a gender témakörébe. Emíliát viszont inkább az emberi történetek foglalkoztatják, nem az aktualitások. ,,Természetesen előjön ez a kérdés, de nem dogmatikus jelleggel, hanem mert adja magát. A börtön tipikusan egy olyan hely, ahol a halálsor magánzárkáit leszámítva nem mindegy, hogy férfi vagy-e vagy nő.”
Fotó: Aradi Nóra/KMH Film
A független produkcióban készülő film forgatókönyvét Goldberg Emília Móray Gáborral közösen írta, producerei Pusztai Ferenc és Pfeiffer Linda, operatőre Szilágyi Gábor, a másodoperatőr Tóth Fabó, vágója Dunai László, gyártója a KMH Film. A film bemutatójának időpontjáról egyelőre még nincs információnk.