BERGMAN
Ha Bergmant modernista korszakának csúcspontjai alapján ítéljük meg, nem látjuk a fától az erdőt. Ha csak a csúcsot nézzük, nem értjük meg, minek a csúcsáról beszélünk, és milyen magas is valójában ez a csúcs. Ha Bergmant istenkereső egzisztencialista filozófusnak, s nem művésznek látjuk, csak laposságokat találunk benne.

ANTONIONI
Antonioni hőseiről vajmi keveset árul el hovatartozásuk, nincs különösebb jelentősége, hogy polgárok vagy munkások-e, mindannyiukat a tanácstalanság, az üresség érzete bénítja meg. A jól berendezett, átlátható társadalom ideálja semmivé foszlott. Antonioni lassú, jéghidegen precíz kamerája mindvégig ezt a semmit filmezi.

MIYAZAKI-MÁGIA
Hayao Miyazaki animációs fantáziavilágaiból hiányzik az archetipikus gonosz, a Disney-filmekben kötelező jelleggel felvonultatott antagonista karaktere (eltekintve Laputától). A főhőssel szembenálló erők többszörösen árnyalt, bonyolult figurák, önnön karikatúrájukba forduló, valódi veszélyt nem jelentő pojácák, vagy ártalmatlan nagyivá domesztikált, szerelmes boszorkányok.