Hasonlóan életközeli Emanuel Pârvu Marokkó című filmje, amely az azonos nevű játék kiszámíthatatlan hatásmechanizmusa alapján modellezi egy család történetét. A történet egy apróságból indul: a tizenéves Magda egy kórházban önkénteskedik, ahol új nyakláncát egy beteg kisgyereknek ajándékozza. Az apja nem hisz neki, felelősségre vonja, és ennek beláthatatlan következményei lesznek. A film egyetemes történet jó szándékú, de átgondolatlan cselekedeteink morális felelősségéről.
Pimasz szatíra a közösségi médiáról az alig harmincéves színész-rendező, Andrei Huțuleac #dogpoopgirlje, amely remekül találja meg a hétköznapiban a rendkívülit, a banálisban a botrányost. Huțuleac történetében egy örökbefogadott kiskutya körül alakul ki botrány: a metróban valaki videóra veszi, amint a kutyus könnyít magán, és a felvétel vírusként kezd terjedni a világhálón, romokba döntve újdonsült gazdája életét. A #dogpoopgirl a kolozsvári TIFF-en a legjobb debütálás, a Moszkvai Nemzetközi Filmfesztiválon pedig a legjobb film és a legjobb női főszereplő díját nyerte.
Emanuel Pârvu: Marokkó
A hétköznapok világától némileg elszakadva, az abszurdhoz közelít a nagyváradi születésű Demian József groteszk hangvételű, Éjjeli őrjárat című alkotása (18), amely egy színházi társulat egyetlen különös éjszakájából villant fel lazán kapcsolódó jeleneteket. A magyar koprodukcióban készült filmben viszontláthatjuk a magyar filmekből is ismert Mátray Lászlót (Kojot, Valan, Seveled, Hab, Varga Katalin balladája), Bogdán Zsoltot (Dallas Pashamende, Aglaja, Iszka utazása) és Răzvan Vasilescut (Bibliothéque Pascal). A rendezővel készült interjúnk a filmről itt olvasható.
Egy egészen más világba, Észak-Mexikóba viszi el nézőit a Cannes-ban díjazott, román-mexikói-belga koprodukcióban készült La Civil, amelynek alkotója a Belgiumban élő Teodora Ana Mihai. Filmje egyszerre női történet és kemény dráma, amelyben egy mexikói háziasszony folytat elkeseredett bosszúhadjáratot a városában működő drogkartellel, hogy elrabolt lányát visszaszerezze. A film dokumentarista érzékenységgel mesél az erőszakspirál működéséről.
Szerepel a kínálatban természetfilm is: a Kárpátok, a Duna és a Fekete-tenger találkozásának káprázatos vidékén hét évig forgatott Románia vadvilága. Az idei TIFF közönségdíjas alkotása – két fiatal filmes-fotográfus, Dan Dinu és Cosmin Dumitrache remeklése – Románia legvadabb tájait mutatja be, fókuszában az ott élő állatok izgalmas életével.
Cristi Puiu: Malmkrog, avagy az Antikrisztus története
A filmhét záró darabja december 12-én, vasárnap egy kosztümös dráma, a Malmkrog, avagy az Antikrisztus története. Cristi Puiu (Lăzărescu úr halála, Sieranevada) alkotása, amely tavaly a Berlinale Encounters szekciójának díjazottja volt, a Monarchia végnapjaiban játszódik. Egy erdélyi főúri lakban – a malmkrogi (almakeréki) kastélyban – öt arisztokrata elmélkedik halálról, filozófiáról, vallásról, háborúról és erkölcsről. A különleges, szinte cselekmény nélküli filmet „az Antikrisztus filozófusának” is nevezett orosz vallási gondolkodó, Vlagyimir Szolovjov Három beszélgetés a háborúról, a haladásról és a világtörténelem végéről című munkája ihlette.
A filmhét, amely a pandémia miatt egy év kihagyás után tér vissza az Urániába, a Budapesti Román Kulturális Intézet és a Nemzeti Filmszínház együttműködésében, a Román Nemzeti Filmközpont (CNC) és a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával valósul meg. A bemutatott alkotások többsége csak most, egyszeri alkalommal kerül Magyarországon mozivászonra – eredeti nyelven, magyar felirattal. Jegyek az Uránia Nemzeti Filmszínház honlapján és pénztárában kaphatók.