A FILMELMÉLET MESTEREI
Kovács András Bálint: A filmről gondolkodás művészete (Bíró Yvette 90. születésnapjára) 4
Kelecsényi László: A hivatásos túlélő (Bíró Yvette) 7

MAGYAR MŰHELY
Soós Tamás Dénes: Idő és figyelem (Beszélgetés Kocsis Ágnessel) 8

Az Éden egy többszörös kémiai érzékenységben szenvedő nő történetén keresztül mesél ember és természet viszonyáról. Járvány és karantén idején különösen aktuális film!

Vajda Boróka: Az önazonosság útjain (Teketória/Pál Adrienn) 10
Murai András: Meghurcoltak igaza (Varga Ágota történelmi dokumentumfilmjei) 14
Soós Tamás Dénes: Kemény versenyben (Beszélgetés Kollarik Tamással) 16

FELLINI 100
Bikácsy Gergely: Álom a cirkuszról (Fellini 100) 18

A cirkusz és az álom Fellini kulcsmotívumai. A Maestro a Satyricont tartotta leginkább álomszerű filmjének. Elragadta Petronius pogány, ókori világa, de a történelmi hűség nem érdekelte, filmje átfordul, átzuhan valamiféle saját álomfantáziába.

KÉPREGÉNY LEGENDÁK
Kránicz Bence: Perzselő színek (Lorenzo Mattotti: Fires) 22
Varga Zoltán: A medve titka (Lorenzo Mattotti: Medvevilág Szicíliában) 25

ÚJ RAJ
Jordi Leila: Bűn és bűnhődés Kínában (Diao Yinan) 26

A ZSÁNERFILM TRENDJEI
Nemes Zoltán Márió: Képfertőzés (Járványfilmek) 30

A járvány „fertőzőképessége” nem csak a biológiai tényezőkön múlik, hanem azokon a kulturális reprezentációkon, mozgóképeken, amelyek a médiában megmutatják a láthatatlan ellenfél kiváltotta hatásokat. A járvány körüli média-hisztéria a vírusok terjedéséhez hasonló epidemiológiai törvényszerűségeket mutat.

Andorka György: Horror vacui (Leigh Whannel: A láthatatlan ember) 33
Herpai Gergely: A Gonosz érintése (Hősök, akiket imádunk gyűlölni) 36

JACK LONDON
Benke Attila: Kutyák és farkasok dala (Jack London vadonában) 38
Schubert Gusztáv: A vagyon szava (Pietro Marcello: Martin Eden) 41

A vadon szava (1903) és a Fehér Agyar (1906) Jack London látszatra könnyed kalandtörténetei valójában filozofikusak, sötét tónusúak, az ökológiai gondolkodásmód korai példái: bemutatják, milyen hatással van az állatra, ha az ember kiszakítja eredeti életteréből, és ráerőlteti saját normáit.

FILMZENE
Pernecker Dávid: A végzet hangjai (Mark Korven) 42

Mark Korven atonális, disszonáns, experimentális horrorzenéje Robert Eggers  filmjeiben (A boszorkány, A világítótorony) saját karaktert kap és a rendező történeteinek legrémisztőbb szereplőivé válik.

FESZTIVÁL
Pauló-Varga Ákos: Magányos hősök és közösségek (Cseh Filmkarnevál) 44
Pazár Sarolta: Friss fintorok (Finn filmnapok) 46
Szalkai Réka: Vallások és drogok (Rotterdam) 48
Mátyás Győző: A sokféleség jegyében (Rotterdam) 49

KRITIKA
Gelencsér Gábor: Az ő kis faluja (Szabó István: Zárójelentés) 50
Ádám Péter: Katonadolog (Roman Polanski: A tiszt és a kém) 52
Vincze Teréz: A fanatizmusra nincs orvosság (Luc Dardenne – Jean-Pierre Dardenne: Az ifjú Ahmed) 54
Ádám Péter: Fürdőkúra (Guillaume Nicloux: A terápia) 55

MOZI 56
DVD 62
PAPÍRMOZI 64

Kedves Filmvilág-olvasók!

A koronavírus-járvány alatt senki sem marad Filmvilág nélkül. Minden hónapban megjelenünk nyomtatásban. Ha az önkéntes karanténból nem szívesen mennétek el az újságárusig, a Filmvilágot meg tudjátok venni az interneten is. A nyomtatott Filmvilág színes e-journal változata a dimag.hu honlapon megvásárolható és kedvezményesen előfizethető. Egy szám ára a Dimagon csak 390 ft.

 
a címlapon:A tiszt és a kém (Roman Polanski) – Cirko Film