Korábban már beszámoltunk arról , hogy a MOME Video szakán végzett rendező, Köves Krisztián Károly első nagyjátékfilmje forgatására készül. A Werk munkacímet viselő alkotás egy fiatal színésznőről szól, aki első szerepére készíti fel magát egy sötét pincerendszerben. A szerepgyakorlathoz a lány barátja nyújt 'segítséget'. A pincében eldurvulnak a dolgok, a hallhatatlanságnak ugyanis nagy ára van. „A történet erejét az adja, hogy több szinten is túllép a horror műfaji sajátosságain, fordulatokban, övön aluli rendezői húzásokban gazdag, mindemellett mély erkölcsi kérdéseket vet fel.” - olvasható a rendező honlapján. A film mottóként használt mondata, amerikai szóval élve a tagline a következő kérdésfelvetés: "És te mit tennél meg érte?" Ez a film főszereplő színésznőjéhez intézett költői kérdés, amely azt feszegeti, mire hajlandó valaki a művészetért, és az általa elnyerhető halhatatlanságért.
Az a ritka helyzet állt elő, hogy megvannak a helyszínek, a pénz, a színészekkel való egyeztetés azonban még folyamatban van. „Az, hogy a főbb szerepekbe angol és amerikai színészeket akarunk szerződtetni, kissé megnehezíti a dolgot, ugyanis az angolszász filmes életben nagyon komoly szerződések vannak, hosszú átfutási idővel. Többször előfordult, hogy az utolsó pillanatban, szerződéskötés előtt mondták vissza a felkért színészek a szerepet” - nyilatkozta kérdésünkre a rendező.
Több szinten is túllép a horror műfaji sajátosságain (Koncepciókép a Werk-hez) |
Köves Krisztián elmondása szerint az amerikai színészügynökségekkel nem egyszerű az élet, mert egész Amerikában nagy a prüdéria a felszínen, a színészek félnek attól, hogy kitaszítja őket a szakma, ha bevállalnak egy durvább szerepet. Angliában talán árnyaltabb a dolog, de, mivel az angol színésznők jelentős hányada amerikai karrierre vágyik, nagyjából ugyanaz a képlet. "Mindenesetre az biztos, hogy aki a Werk főszerepét elvállalja, azt az Egyesült Államokban már nem fogják Disney Musicalekbe hívni. Ugyanakkor a Werk két főszerepe rendkívül komoly színészi kihívás. Nagyon nehéz, hiszen mindamellett, hogy 90 percet kell megtölteniük lebilincselő játékkal, rendkívül sok karakterváltozás van benne. Ezt a kihívást azonnal meg is látják a színészek, és - két kivétellel - még nem volt olyan aki ne rajongott volna a könyvért. Ugyanakkor az ügynökük azonnal lebeszélte őket, féltve a saját és ügyfele jövőjét. Talán így érthető, miért vagyok babonás az egyeztetés időszaka alatt, amíg nincs minden papír aláírva.” - árnyalta a képet a rendező.
A Werk nemzetközi piacra készül - ez az oka annak, hogy nem magyar színészek fogják játszani a főbb szerepeket. „Még egy viszonylag ismeretlen angol vagy amerikai színésznek is nagyobb a forgalmazási értéke, mint egy magyarnak, és ez nem tehetség kérdése” - érvelt a rendező. „Ennek bizonyítékaként elég összehasonlítanunk egy kevésbé népszerű amerikai film, és egy közönségsikert aratott magyar alkotás nézettségi adatait.” A rendező műfaji meghatározása szerinti szórakoztató pszichothriller vállaltan és eltökélten közönségfilmnek készül, az alkotók már kaptak ígéreteket különböző külföldi forgalmazóktól is.
Részlet a Halandó Dallamok: Prelude című kisfilmből - utómunka előtt |
A film becsült költségvetése 60 millió forint, amely összeg 80-90%-a magántőke. Kovács Gábor producer (Filmpartners) nem veti el annak lehetőségét, hogy az utómunka költségeire pályázzon majd az MMK-hoz. A forgatás várhatóan tavasszal kezdődhet majd el, mivel a téli forgatás nagyban megnövelné a költségeket, hiszen ehhez egész pincerendszereket kellene befűteni.
Azért nem csak a színészek szerződtetése problémás, az alaphelyszínként szolgáló földalatti járatot is több hónapon keresztül keresték az alkotók. „Nehezebb volt az elképzeléseknek megfelelő pincét találni, mint gondoltam, annak ellenére, hogy Budapest állítólag a pincék városa. Így végül több pincében forgatunk majd, ezek fognak eggyé összeállni a filmben” - mondta a rendező. A film jelentős része ebben a pincében játszódik, egy helyszín szerepel ezen kívül, mégpedig egy kórház, amely egy stúdióban fog felépülni.
A Werk operatőre, Dobóczi Balázs izgalmas kihívásnak tartja a munkát, de a már elkészült koncepcióképekből is világosan látszik, hogy korántsem átlagos képi fogalmazásmóddal fog operálni a film. A rendezőt arról is megkérdeztük, vajon mennyi szerepe van az erős vizuális gondolkodásmódban annak, hogy a MOME Vizuális Kommunikáció tanszékén gyűjtötte be filmes ismereteit, és nem például az SZFE rendező szakán. „A magyar rendezők gyakran a film irodalmi és színészi oldalára koncentrálnak, háttérbe szorul a vizualitás. Nálam a képi fogalmazásmód a film egyik legfontosabb eleme – ebben kétségkívül nagy szerepe van a MOME-n eltöltött éveknek, a filmnyelvvel való kísérletezésnek. Érdekes megfigyelni, hogy magyar operatőrök gyakran sokkal erősebb látványvilágot hívnak életre külföldi filmekben. Nem hiszem, hogy ez pusztán pénzügyi kérdés lenne - nyilván nem a nagy akciójelenetekre gondolok, de az esetek többségében az izgalmas látvány elérhető vizuális kreativitással. Remélem, hogy ezzel a filmmel sikerül majd ezt bebizonyítanunk.” A fiatal filmes a mai magyar filmből Hajdu Szabolcs alkotásait emelte ki ellenpéldaként, az eredeti vizuális gondolkodásmód kapcsán.
Munkában az operatőr-rendező páros Dobóczi Balázs és Köves Krisztián Károly |
Köves Krisztián Károly elsődleges célja készülő nagyjátékfilmjével a határok feszegetése, mind vizuális, mind pszichikai értelemben. A pszichikai hatáskeltésről, a nézői ingerküszöb átlépésének fogásairól nem tudtunk konkrétumokat kiszedni az alkotóból, annyit azért elárult, hogy a közönség figyelmének megragadása érdekében a számítógépes utómunka adta mozgásteret is igénybe veszik majd. (Egy teljes jelenet green boxban lesz leforgatva.) Bár a film végig ugyanazon sivár pincében játszódik, a helyszín folyamatosan változni fog - nem Boris Vian-i ihletésű belső lelkiállapot változás alakítja majd a teret, hanem külső, „manipulatív okok”.
Krisztián megnyugtatásunkra azt is elmondta, hogy sem ő, sem a csapat magja nem unatkozik a kissé meghosszabbodott előkészítési idő alatt. A Werk munkálatai mellett Peet Goodman, a film forgatókönyvírója harmadik forgatókönyvét írja Halálkeringő címmel. A Werk alacsonyabb fokozatra kapcsolt előkészületei alatt a rendező Halandó Dallamok: Prelude című - Peet Goodmannel közös ötleten alapuló - kisjátékfilmjük utómunkálatait igyekszik befejezni. Ezzel a - nagyban digitális utómunkára épülő - alkotással a Halandó Dallamok című nagyjátékfilm-tervre szeretnének pénzt szerezni, amelynek megvalósításához a Werk-nél jelentősen nagyobb anyagi háttérre lesz szükség. A csapat operatőre, Dobóczi Balázs pedig november elején leforgatta Légvári Dániel Bunker című rövidfilmjét, amely a Werkhez is jó előtanulmány, hiszen szintén egy pincében forgott a szürreális kisfilm.