Milyen ma egy ifjúsági film?

A film Szabó Simon édesapjának egyik verse után kapta a címét. Szabó Ervin – véletlen névrokonságról van szó – újságíróként és színészként alkotott. Szabó Simon fejében már megvolt a film ötlete, amikor a verset megtalálva úgy érezte, hogy annak hangulata pontosan kifejezi filmes elképzeléseit.

A forgatókönyvet Szabó Simon írta, aki szándékai szerint az ifjúsági film fogalmát némileg átértelmezve 20-30 éves fiatalok gondjairól, problémáiról forgat. (Az ifjúsági film itt természetesen nem a '70-80-as években megszokott szocialista zsánert jelenti, amelyen belül időnként komoly kérdések is felsejlettek, például Égig érő fű, Gyermekrablás a Palánk utcában. Ugyanakkor több-kevesebb oktató nevelő szándék is áthatotta ezeket, a főleg gyerekeknek, kamaszoknak készült munkákat).

Felvillanó 20-as 30-as sorsok
Lépcsőházban

Szabó Simon filmje tehát nem egy a szocialista műfaj felélesztésére tett kísérlet, hanem sokkal inkább egyfajta dokumentarista alkotás, de korántsem szociófilm, amely alapvetően fikciós eszközökkel dolgozik. A Papírrepülők hét, egymástól függetlenül alakuló sorsú fiatalt mutat be, először mindegyik történet elejét, majd második, harmadik, stb. részét látjuk, egy, maximum két perc hosszúságú vágatlan jelenetekben, míg végül kialakul egyfajta összkép. A sorsokban az a közös, hogy egyik figura sem találja még a helyét, miközben igyekszik megvalósítani a maga célját. Ugyanakkor a történet alapkoncepciója is kifejeződik abban, hogy a közös élethelyzetek ellenére nincs kapcsolat, közös élmény a figurák között, mindenki hajtogatja a maga kis papírrepülőjét.

Red kamerával készülő a Papírrepülők

A forgatáshoz a már többször is említett Red Camera Systemet (RCS) használják az alkotók, mert az jelentősen megkönnyíti az utómunkálatokat, és olcsóbbá is teszi a megvalósítást. N. Forgács Péter Pillangók és Szirmai Márton Summertime munkacímen futó alkotása során is RCS-sel forgattak.

A 90 percesnek készülő Papírrepülők nagyságrendileg 12 milliós költségvetéssel  gazdálkodik, ebben már benne van a Megyünk című kisjátékfilm után járó normatív támogatás. A mostani egészestés alkotás a Cameofilmmel közösen készül – náluk valósul meg például Pater Sparrow 1és Vágvölgyi B. András Kolorádó Kid című munkája is.

Egymástól független történetek?!
Leesett lánc

A 25 naposra tervezett forgatás már elkezdődött, október 16-án volt a 3. munkanap. A helyszíneket főleg Budapest belvárosában és néhány külvárosi kerületben találták a meg az alkotók. Egyes jelenetekben a beszéd, a dialógok háttérbe szorulnak és a zene játszik kiemelt szerepet, ami egyébként is fontos része a Papírrepülők-nek. Főleg az underground világban ismert drum'n bass és hip-hop alkotók, DJ-k munkáit fogja majd össze Hérincs Dániel. Ami a színészeket illeti Szabó Simon ismét igyekszik kevéssé ismert arcokat összeválogatni, lesznek köztük amatőr színjátszók, de akad olyan is, aki civilben pincér. Az ismertebb aktorok közt pedig ott találjuk a rendező-forgatókönyvírót és Znamenák Istvánt is.

Az Afterjka név alatt működő független filmes alkotóközösség magját Szabó Simon mellett Czomba Albert operatőr-vágó és Salamin Gergely főmunkatárs alkotja. Korábbi alkotásaik a - 34. Szemlén Kategória díjjal jutalmazott - Megyünk (11 perc), és az 50. Országos Függetlenfilm Fesztiválon győztes Zsebzsötem (26 perc) valamint a Draft.

A forgatás tehát még ősszel befejeződik, és az alkotók tervei szerint az utómunkák végeztével a Papírrepülők akár ott is lehet a következő Szemlén.