Fritz Zoltán(rajz) és Kemenes Tamás(író): A torony |
A kiállítás másik érdekessége, hogy egy képzőművészt, El Kazovszkijt hívták meg vendégművésznek, aki ugyan nem képregényszerző, viszont a szervezők szerint látásmódja és így stílusa is nagyon közel áll a képregényes gondolkodásmódhoz.
A megnyitó egyik különleges eseménye az a divatbemutató volt, amely a különböző kiállított képregények anyagát szitázta érdekes és extrém ruhákra. Ez az anyag az éppen zajló Kecskeméti Animációs Filmfesztiválon is részt vesz majd, a kiállítás többi része pedig csak azért nem, mert épp itt van Budapesten. A szervezők szeretnék, ha a kiállítás élete tovább folytatódna, utazna, és el tudnák vinni Magyarországon több helyszínre, de akár külföldre is. Például tervezik a megjelenést a Művészetek Völgyében, de ősztől egy Párizsi megjelenésről is szó van. Fehér Zoltán, az MKA egyik alapítója és vezetője elmondta, hogy az utóbbi négy hónap a Retortában tartott A torony című kiállítás illetve a mostani képregényünnep szervezésével telt.
Képregény-akadémikusok
Fehér Zoltán (Zorro de Bianco): Szivárvány köz |
A közönség képregényesítése
Másik feladat a közönség meghódítása, hiszen itthon még mindig nem eléggé népszerű a képregénykultúra, nem úgy, mint a képregény-nagyhatalmaknál (Egyesült Államok, Japán, Franciaország, Belgium). A nagyérdemű meghódítására és fejlesztésére tesz kísérletet az a Fekete-Fehér című képregényantológia kiadvány, amely A képregény világnapja kiállításon szintén aktívan részt vesz előadásokkal és azzal a kiállítás alatt működő standdal, amely az egyéb eddig megjelent magyar nyelvű képregények árusítása mellett a képregényantológiát is árulja. Bayer Antal, a Fekete-Fehér című antológia szerkesztője elmondta, hogy céljuk képregény állandó magyar közönségének megteremtése. Mindig igyekeznek aktualitásokat beletenni a kiadványba (most például folytatásos Sin City történettel is találkozunk benne), mellette fontos képregényeket mutatnak be, és igyekeznek a magyar alkotókat is felkarolni. Arra a kérdésünkre, hogy létezik-e művészeti és populáris kategória a magyar képregényben Bayer elmondta, hogy azokban az országokban, ahol népszerű a képregény, ott ez fel sem merül – mind populáris, azok között pedig vannak kimagaslóan jók. Itthon azok, akik képregényt rajzolnak ezt inkább önkifejezési formának tekintik, tehát művészként határozzák meg önmagukat. E között és a tömegigény között óriási szakadék húzódik, amelyet szerinte úgy lehet áthidalni, hogy szem előtt tartják az igényeket (például egy állandó, akár kultikussá válható figurát találnak ki maguknak), és megtanulnak csapatban, külön képregény-forgatókönyvíróval is dolgozni. A Fekete-Fehér bevallott célja, hogy ezeket a csapatokat létrehozza, kialakítsa. A populárissá váláshoz ez az út vezethet.
Részletes program: http://mka.wy.hu/