Az előző filmjével, a művészvilágon ironizáló A négyzet című tragikomédiával 2017-ben egyszer már fődíjat nyert svéd rendező ismét egy kortárs társadalmi szatírát forgatott, amelyben a nyugati fogyasztói társadalmat figurázza ki. "Az egész zsűrit nagyon ledöbbentette ez a film" – indokolta Vincent Lindon a döntést, mielőtt átadta az Arany Pálmát. "Amikor elkezdtük ezt a filmet, egyetlen célunk volt: olyan filmet készíteni, amely érdekli a közönséget, és amely a provokáció által gondolkodtat el" – mondta Ruben Östlund a díj átvételekor.

A szomorúság háromszöge (Triangle of Sadness) című két és félórás vígjáték helyszíne egy luxusjacht, amelyre meghívást kap az influenszer és manöken Yaya és barátja, a szintén manöken Carl. Együtt utaznak dúsgazdag emberekkel, köztük egy alkoholista orosz oligarchával és egy brit nyugdíjas házaspárral, akik taposóaknák és kézigránátok eladásából gazdagodtak meg, valamint az állandóan részeg, marxista amerikai kapitánnyal. Egy hatalmas viharban a hajó felborul, és a katasztrófa túlélői egy görög szigeten kötnek ki, ahol az emberek közötti korábbi viszonyrendszerek az ellentétükbe fordulnak, s a tragikomédia ennek minden változatát kiaknázza: a szegények és gazdagok, a nők és férfiak, a fekete és fehér bőrűek közötti konfliktusokat. A gyengék pedig ugyanolyan kegyetlenekké és középszerűvé válnak a hatalom által, és ugyanúgy visszaélnek a megszerzett hatalmukkal, mint korábban az erősebbek. A filmet szeptember 8-án mutatják be a magyar mozikban, mi itt írtunk a filmről.

A szomorúság háromszöge

A zsűri a második legjelentősebb díjat, a Nagydíjat megosztva ítélte oda egy belga és egy francia filmnek. A belga alkotást a hivatalos program legfiatalabb rendezője, a 31 éves Lukas Dhont rendezte, aki négy évvel ezelőtt az Un certain regard (Egy bizonyos nézőpont) elnevezésű programban bemutatott Girl című filmjével elnyerte a legjobb elsőfilmnek járó Arany Kamera-díjat. Legújabb filmje, a Close két 13 éves fiú életre-halálra szóló barátságának a története. A másik díjazott, a francia Claire Denis angolul forgatott Stars at Noon című Nicaraguában játszódó romantikus thrillere, amely Denis Johnson azonos című regénye alapján készült.

A legjobb rendezés díját a dél-koreai Park Chan-wooknak ítélte a zsűri Decision to Leave című filmjéért. Az 58 éves rendező 2004-ben az Old Boy című bosszúdrámával elnyerte a cannes-i fesztivál Nagydíját. Ezúttal egy kevésbé erőszakos, hitchcocki krimivel érkezett a fesztiválra. A Decision to Leave egy nyomozás története egy sziklafalról lezuhant gazdag férfi halála ügyében. A nyomozást végző rendőr a megölt férfi fiatal és eleinte közönyösnek tűnő kínai özvegyét gyanúsítja, s ezért megfigyelés alá helyezi. A rendőr és a nő között a nyomozást tejesen felborító vonzódás, majd manipulatív csábítási játék alakul ki. Az időnként nehezen követhető, bonyolult, de humorral teli történetet bravúros képsorok és rendezői újítások követik.

Decision to Leave

A fesztivál 75. évfordulójára létrehozott különdíjat a zsűri a kétszeres Arany Pálma-díjas belga Luc és Jean-Pierre Dardenne-nek ítélte oda Tori és Lokita című filmjéért, amely két, kísérő nélkül Európába érkezett guineai illegális bevándorló gyerek története.

A zsűri díját megosztva kapta Charlotte Vandermeersch és Felix van Groeningen belga rendezőpáros Nyolc hegy című filmje (itt írtunk róla), amely az olasz Paolo Cognetti azonos című regényének feldolgozása, valamint a lengyel Jerzy Skolimowski EO című kíséreti filmje (itt írtunk róla), amely Robert Bresson francia filmrendező 1966-ban forgatott Vétlen Balthazár című kultikus filmjének kortárs feldolgozása. A történet középpontjában egy cirkuszi szamár áll, akinek viszontagságai akkor kezdődnek, amikor állatvédő szervezetek nyomására a hatóságok elveszik az állatot idomár tulajdonosaitól, majd ő egyik gazdától a másikhoz kerül, eleinte Lengyelországban, később pedig Olaszországban.

A legjobb forgatókönyv díját a 2017-es A kairói eset rendezője, Tarik Saleh vehette át legújabb filmje, a Boy from Heaven történetéért. Az egyiptomi apától és svéd anyától Stockholmban született 50 éves filmes ismét egy politikai-vallási krimit forgatott, amely leleplezi Abdel-Fattáh esz-Szíszi egyiptomi elnök rendszerének a vallással kapcsolatos visszaéléseit, és az iszlám többségi, szunnita világán belüli doktrínákba vezeti be a nézőt. A legfontosabb szunnita intézmény, a kairói Al-Azhar mecset imámjának kiválasztási folyamatán keresztül - amelybe a titkosszolgálatok az egyik diák beszervezésével beavatkoznak - belülről mutatja meg a film ezt a konfliktusokkal teli világot. A rendező nem forgathatott Egyiptomban, a film Törökországban készült.

Song Kang-ho a Broker című filmben

A legjobb férfi alakítás díját a dél-koreai Song Kang-ho érdemelte ki Hirokazu Kore-eda japán rendező Dél-Koreában forgatott Broker című filmjében nyújtott alakításáért. Zar Amir Ebrahimi, Párizsban élő iráni színésznő kapta a legjobb női alakítás díját Ali Abbasi iráni származású dán rendező Holy Spider című alkotásában nyújtott alakításért, amely Iránban játszódik, s egy sorozatgyilkosról nyomozó újságíróról szól egy iráni szent városban.

A fesztivál hivatalos és párhuzamos szekcióiba beválogatott elsőfilmek közül a legjobbnak járó Arany Kamera-díjat Riley Keough és Gina Gammell amerikai rendezők War Pony című filmje kapta, amelyet az Un certain regard (Egy bizony nézőpont) elnevezésű válogatásban mutattak be, míg különdíjjal jutalmazták az ugyanebben a szekcióban versenyző Plan 75 című alkotást, a japán Hajakava Csie rendezésében.

A rövidfilmes Arany Pálmát Jianying Chen kínai rendezőnő The Water Murmurs című sci-fije kapta, a zsűri pedig külön elismerésben részesítette Abinash Bikram Shah Lori című kisfilmjét.

The Water Murmurs

Az Un Certain Regard szekcióban is osztottak díjakat. A zsűri díját a pakisztáni Saim Sadiq Joyland című filmje nyerte, a legjobb rendezőnek a román Alexandru Belc-et, a Metronom direktorát választották, a legjobb forgatókönyv díját pedig az izraeli Maha Haj kapta a Mediterranean Fever című filmért. A legjobb előadó díját megosztva kapta Vicky Krieps és Adam Bessa a Corsage (itt írtunk a filmről), illetve a Harka című filmekben nyújtott alakításukért. Az Un Certain Regard-díjat Lise Akoka és Romane Gueret rendezőpáros The Worst Ones című filmje kapta. 

A korábban Cinéfondation néven ismert diplomafilmes szekció mára La Cinef lett, ebben versenyzett Szelestey Bianka Hajszálrepedés című ELTE diplomafilmje. A kategória első helyezettje Valerio Ferrara A Conspiracy Man című alkotása lett, a második Li Jiahe Somewhere című kisfilmje, a harmadik díjat pedig megosztva kapta Masha Novikova Glorious Revolution és Laurène Fernandez Humans Are Dumber When Crammed Up Together című alkotása.

 

A 75. Cannes-i Filmfesztivál díjazottjainak listája:

HIVATALOS VERSENYPROGRAM

Palme d’Or: Triangle of Sadness (r.: Ruben Östlund)

Grand Prix (megosztva): Stars at Noon (r.: Claire Denis) és Close (r.: Lukas Dhont)

Legjobb rendező: Park Chan-wook (Decision to Leave)

75th ünnepi különdíj: Tori & Lokita (r.: Jean-Pierre és Luc Dardenne)

Legjobb színész: Song Kang-ho (Broker)

Legjobb színésznő: Zar Amir-Ebrahimi (Holy Spider)

A zsűri díja (megosztva): The Eight Mountains (r.: Félix Van Groeningen és Charlotte Vandermeersch) és EO (r.: Jerzy Skolimowski)

Legjobb forgatókönyv: Tarik Saleh (Boy From Heaven)

Camera d’Or: War Horse (r.: Gina Gammell és Riley Keough)

Camera d’Or különdíj: Plan 75 (r.: Hayakawa Chie)

Rövidfilmes Arany Pálma: The Water Murmurs (r.: Jianying Chen)

Rövidfilmes verseny különdíja: Lori (r.: Abinash Bikram Shah)

Golden Eye dokumentumfilmes díj: All That Breathes (r.: Shaunak Sen)

Queer Pálma Joyland (r.: Saim Sadiq)

 

UN CERTAIN REGARD

Un Certain Regard-díj: The Worst Ones (r.: Lise Akoka, Romane Gueret)

Zsűri díja: Joyland (r.: Saim Sadiq)

Legjobb rendező: Alexandru Belc (Metronom)

Legjobb színészi teljesítmény (megosztva): Vicky Krieps (Corsage) és Adam Bessa (Harka)

Legjobb forgatókönyv: Maha Haj (Mediterranean Fever)

Coup de Coeur-díj: Rodeo (r.: Lola Quivoron)

 

RENDEZŐK KÉTHETE

Europa Cinemas Label: One Fine Morning (r.: Mia Hansen-Løve)

Society of Dramatic Authors and Composers Prize: The Mountain (r.: Thomas Salvador)

 

KRITIKUSOK HETE

Nespresso Nagydíj: La Jauria (r.: Andres Ramirez Pulido)

French Touch Prize: Aftersun (r.: Charlotte Wells)

GAN Foundation Award for Distribution: Urban Distribution (The Woodcutter Story)

Louis Roederer Foundation Rising Star Award: Zelda Samson (Love According to Dalva)

 

LA CINEF (korábban CINÉFONDATION)

Első díj: A Conspiracy Man (r.: Valerio Ferrara)

Második díj: Somewhere (r.: Li Jiahe)

Harmadik díj (megosztva): Glorious Revolution (r.: Masha Novikova) és (Humans Are Dumber When Crammed Up Together (r.: Laurène Fernandez)

Forrás: MTI, Variety