18 európai ország 1-1 producere kapott meghívást az idei Producers on the Move programba. Muhi Andrást a Magyar Filmunió javasolta a részvételre, a nevezés feltétele az volt, hogy a jelöltnek legyen legalább egy nagyjátékfilmje, mely vagy komoly nézőszámot ért el, vagy jelentős fesztiválsikert aratott. „A résztvevők tényleg mind olyan figurák voltak, akik már tartottak valahol. Jobbára harmincasok, de mindenki túl volt egy-két játékfilmen. Érdekes, hogy senki nem halad olyan széles nyomtávon, mint én. Az Inforgban dokumentumfilmek, rövidfilmek és újabban már animációs filmek is készülnek. Az itteni résztvevők közül mindenki kizárólag játékfilmekkel foglalkozik, alapvetően koprodukcióban készülő art-house alkotásokkal, kacsintgatva a nézőszám felé” - mondta el Muhi a Filmhunak.
Ahogy az később kiderült, ez a 18 ember nem volt megfelelő egymásnak, ugyanis mindenki azt nézte, hogy ki kapcsolódna be hozzá, és nem azt, hogy ő mibe kapcsolódhatna be. „Öt év múlva lesz érdekes, amikor kiderül, hogy ki hova jutott. Producernek lenni tulajdonképpen egy matematikai számítás. Most persze mindenki kreatívnak mutatta magát, de nagyon sok kategória van. Van, akit csak a pénz érdekel és az eredmény egyáltalán nem, kizárólag üzleti vállalkozásként fogja fel a filmkészítést. Persze az ilyen programokon nagyon sok múlik a személyességen és kapcsolatokon. Ebből a szempontból nagyon érdekes volt tapasztalat volt.”
Muhi elmondása szerint sok helyen lehetett látni a Producers on the Move plakátját, rajta a résztvevők nevével, és rendszeresen írtak a 18 producerről a komolyabb filmes újságokban is, melyek a fesztivál ideje alatt naponta jelentkeznek. A Screen Magazine mindenkivel külön-külön beszélgetett.
Mivel a kiírás megszabta, hogy konkrét filmtervvel kell jelentkezni, Muhi Szaladják István Bíbortekercs című forgatókönyvét vitte magával, mely korábban már 80 millió forintos MMK támogatásban részesült. „Ez egy szamurájfilm, ami elég érdekes lehet. Ilyenkor persze mindenki állati kedves és csillogtatja a tekintetét, de hozzá tartozik az igazsághoz, hogy a dolgok nem így mennek. Az egy meseszerű dolog, hogy valaki egy ilyen prezentáció után odamegy az emberhez, hogy be szeretne szállni a filmbe.”
Muhi egy másik filmtervvel kapcsolatban is tárgyal Cannes-ban, melyet azonban nem vitt be a Producers on the Move programjába. Ez Fliegauf Benedek Tündérköre, melyről a program befejezése után kezdődtek meg a komoly egyeztetések, éppen ezért az interjú készítésének időpontjában még korai lett volna eredményekről beszélni. „Ma délelőtt kezdtük, két tárgyaláson vagyunk túl. Az biztosnak látszik, hogy a két alap koproducer megvan, egy német és egy angol partner. Velük tárgyalunk a további részletekről, illetve arról, hogy behozzunk-e egy negyedik partnert. Az általános vélemény az, hogy inkább maradjunk ebben a körben, mert egy új partner csak nehezíti a helyzetet. Közben rengeteg találkozón veszek részt, és improvizálok. Van olyan nagy a stúdió, ahol a két fő csapáson kívül másról is lehet beszélni, például az idei két szemlés film, a Fekete kefe és A fény ösvényei, illetve a Dealer forgalmazásáról. De itt van velem Can Togay filmterve is, mely még nagyon kezdeti fázisban van, 10 millió forint előkészítési támogatást kapott az MMK-tól.”
Ez a 18 ember nem volt megfelelő egymásnak. A Producers On The Move 2005 résztvevői. |
Visszatérve a Producers on the Move-ra, Muhi „háromnapos kaland”-ként értékelte a dolgot. „Volt egy bemutatkozó vacsora, ahol egy háromórás beszélgetés során mindannyian bemutatkoztunk, bemutattuk a stúdiónkat és a hozott filmtervet prezentáltuk. Ezt a beszélgetést Ido Abram, a Rotterdami Film Market leköszönő elnöke moderálta. Neki óriási tapasztalatai vannak a nemzetközi koprodukciók terén. Nagyon jó volt úgy bemutatni az Inforgot, hogy idén két filmünk is itt van a programban. Azt pedig kifejezetten jó ötletnek tartom, hogy a producerek előzőleg már küldtek egymásnak filmeket. Így mielőtt idejöttem volna, már tájékozódtam, hogy hol tartanak a többiek, és milyen típusú filmekkel foglalkoznak. Másnap volt egy reggeli, ahol 100 producer ölelgette egymást. Ijesztő volt látni, hogy milyen sokan vagyunk. Végül a tavalyi 18-cal is lehetett találkozni.”
Kenyeres Bálint és Kardos Sándor rövidfilmjének vetítésére majd csak a későbbiekben kerül sor. A Before Dawn sajtóvetítése már lezajlott, a Résfilmé majd csak következik. Ezt követően mindkét alkotást kétszer láthatja a közönség is. „Majd meglátjuk mi lesz, én csendben reménykedem. Egyébként idén nagyon sokat esik az eső, amit az előző két év állandó napsütése után nehéz megszokni.”
A Producers on the Move 2005. a következő európai producerek részvételével zajlott: Stienette Bosklopper (Circe Films, Hollandia), Tomás Cimadevilla (Telespan 2000, Spanyolország), Yann Gilbert (La Mouche du Coche, Franciaország), Nicola Giuliano (Indigo Film, Olaszország), Tine Grew Pfeiffer (AlphaVille Pictures Copenhagen, Dánia), Gayle Griffiths (Wild Horses Film Company, Egyesült Királyság), Anna María Karlsdóttir (Icelandic Film Corporation, Izland), Nathalie Lichtenthaeler (Wide
Eye Films, Írország), Leila Lyytikäinen (Kinoproduction Oy, Finnország), Jens Meurer (Egoli Tossell Film, Németország), Muhi András (Inforg Stúdió, Magyarország), Lena Rehnberg (Sandrew Metronome Distribution, Svédország), Dionyssis Samiotis (Cinegram S.A. Film & TV Productions, Görögország), Anne Schroeder (Samsa Film, Luxemburg), Jørgen Storm Rosenberg (Tordenfilm, Norvégia), Helena Uldrichová (Barrandov Studios, Csehország), Gatis Upmalis (Studio F.O.R.M.A. Latvia, Lettország), Fernando Vendrell (David & Golias, Portugália), Ida Weiss (Bela Film, Szlovénia).