Orosz Ákos és Láng Annamária / Fotó: Glódi Balázs
Az út Maglódra kellemes, a helyszín békés zöldövezet. Az utcán csak a hatalmas derítő és néhány sátor jelzi, hogy forgatás zajlik, a filmben szereplő ház udvarán precízen megépített a káosz. Kidobott kád, törött bicikli, dobozok, ruhák, kerti díszek szerteszét. A ház bejáratától pár méterre egy új, ezüst BMW áll, benne ül a film főszereplője, Orosz Ákos, aki szerepe szerint a kormány mögött ülve épp egy telefonszámot keres, hogy megoldjon egy újabb felmerülő problémát. Utána átállás következik, ekkor van időnk beszélgetni a film rendezőjével és forgatókönyvírójával, Fazekas Mátéval.
A forgatás nemrég kezdődött, az előkészítés viszont már hónapok óta tart és egyáltalán nem volt zökkenőmentes. “Ingatlanhirdetésen keresztül találtuk a helyet, az volt a legnehezebb, hogy találjunk egy házat és egy utcát, egy olyan településen, ahol 20 napon keresztül folyamatosan forgathatunk, és ahol az önkormányzat és a lakók is elfogadnak minket.” – meséli Máté. “Több száz házat megnéztünk, de kevés volt belőle ideális. Ez a maglódi volt a B-terv, eredetileg Érden forgattunk volna, de tíz nappal a forgatás előtt visszamondta a ház tulajdonosa. Oda kezdtük el az egész filmet felrakni és oda készültek a látványtervek is, de gyorsan átszerveztünk mindent ide, szerencse, hogy itt volt tartaléknak.”
Török-Illyés Orsolya és Fazekas Máté / Fotó: Glódi Balázs
A visszalépés okáról csak elképzelései vannak, szerinte a tulajdonosok féltek, hogy nem tudják utána eladni, ezért hátráltak ki belőle. A ház megszerzése viszont csak egy volt a problémák sorából: “Az egész forgatás sokban hasonlít a kilakoltatás procedúrájára, mindenki azt mondja, hogy olyan az egész, mint a főhősünk végtelen hosszú napja, amin át kell verekednie magát. Például tíz percenként elvonul itt egy vonat, és az esőnek is nagyon ki vagyunk szolgáltatva, az első négy napon folyamatosan zuhogott. Most már sokkal jobb, sosem örültem ennyire még kánikulának. A történet elvileg Budapesten játszódik, és itt azért falusiasabbak a körülmények, ezt igyekszünk ellenpontozni. Emellett ezen az utcán halad el Maglód egyetlen buszjárata is, a sofőr mellett egyetlen néni utazik rajta, mindig nagyon rácsodálkoznak, hogy itt vagyunk.”
Egy olyan film esetében, ahol rengeteg hivatalos szerv felvonul, felmerül a kérdés, hogy mennyire bonyolult procedúrán kell keresztül menniük, hogy megkapják a szükséges engedélyeket. “Hiába vonul fel a vízmű, a gázmű és az ELMŰ is, hivatalosan semminek sem használhatjuk a nevét és a logóját. Minden hasonlít a valósághoz, csak egy kicsit más lesz. A film látványtervezője, Torma Marcsi csinált mindegyikhez logót, a rendőr- és a tűzoltóautók is játszó autók, nem eredetiek. Mindenkinek elküldtük a szinopszist, de ahogy meglátták a film címét, mondták, hogy nem szeretnének részt venni benne. Pedig egyáltalán nem festünk róluk negatív képet, semmi közük a kilakoltatáshoz, csak a dolgukat végzik.”
Fotó: Glódi Balázs
Az előkészítés során az önkormányzatokkal is ugyanilyen zsákutcákba jutottak, volt olyan kerület, ami lelkesen várta volna őket forgatni, de amint meghallották a címét, azonnal beleképzelték a politikai aspektust és megijedtek tőle. Maglódon szerencsére mindenkivel meg tudtak egyezni, az önkormányzat és a lakók is kedvesek és türelmesek, az első napokban a szomszéd néni több tálcányi pogácsát hozott a stábnak. “Nem volt sima útja ennek a filmnek, egy csoda, hogy itt vagyunk.”
Orosz Ákos sok játékfilmben feltűnt már (köztük a Cannes-t is megjárt Provinciában), de első nagyjátékfilmes főszerepe a Kilakoltatásban lesz. “Van benne egy kettősség, az arca és a testalkata miatt is elhiszem róla, hogy bírósági végrehajtó, de egyszerre tud esendő kisember is lenni. A felszínen keménynek szeretne látszani, de közben nagyon is empatikus és érzelmes ember” – meséli róla a rendező. A rengeteg furcsa karakter rengeteg színészt jelent, akik mind rögtön igent mondtak Máté felkérésére. Ákos mellett Mészáros Blanka, Láng Annamária, Znamenák István, Péter Kata, Pál András, Egger Géza, Török-Illyés Orsolya, Péterfy Bori, Váradi Gergely és Trill Zsolt is látható lesz. “Ez nagyon sok energiát adott az előkészítés alatt, amikor sok minden nem volt meg, a színészek és a stáb mindig visszahozott az életbe” – teszi hozzá Máté.
Tóth Evelin Judit és Fazekas Máté / Fotó: Glódi Balázs
Miközben a rendezővel beszélgetünk, odalép mellénk egy asszisztens és két kommandósnak öltözött statiszta is, kérdés merült fel, hogy ha már itt vannak, legyenek-e beállítva a következő kép hátterébe. Máté úgy dönt, hogy legyenek képben. Több ilyen gyors interakció is lezajlik a stáb tagjaival, jó tempóban pörög a munka, biztos kézben vannak tartva az események. Az átállások gyorsak, Máté és a film operatőre, Tóth Evelin Judit pontosan, jó előre felsnittelték a filmet. Igaz, tényleg minden tizedik percben elhúz mellettünk egy vonat, amire én mindig felkapom a fejem, de a stáb nagy része már nem reagál rá, ha felvétel közepén érkezik, csak kivárják, hogy elmenjen, és forognak tovább.
A Kilakoltatás producerei, Fülöp Péter és Osváth Gábor (a harmadik producer Romwalter Judit) is megemlíti a házak körüli mizériát, de az eredménnyel mindketten elégedettek. “Fülöp Peti a megmentője a produkciónak, ez a film nem készülhetne el nélküle” – meséli Gábor. “Drámai pillanat volt a házzal, az érdi több szempontból ideálisabb lett volna, de ez a hely is jól szerepel, leszámítva ezt a vonatot a háttérben" – teszi hozzá Péter.
Fotó: Glódi Balázs
Gáborral már az Apám szívében is együtt dolgozott Máté (a filmet az évtized legjobb rövidfilmjei közé is beválogattuk), Péter az Inkubátor idején csatlakozott a projekthez. “Kicsit fura is lenne, ha egy inkubátoros film könnyű lenne, de ezen és az esőzésen kívül minden működik, örülök, hogy itt kötöttünk ki” – mondja Gábor. Péter a címet körülvevő általános félelemről hozzáteszi: “Nyilván felvet politikai kérdéseket, de nincs benne semmi politika, a kilakoltatás, mint olyan nyilván gyakori téma a magyar közéletben, ezért nem akartak belebonyolódni más önkormányzatok.”
A Kilakoltatás 2019-es Inkubátor program egyik nyertes projektje volt, vele egyidőben nyert Szilágyi Fanni Veszélyes lehet a fagyi című filmje is, aminek szintén kilátogattunk a forgatására, a többi filmtervről pedig itt lehet olvasni. A Kilakoltatás operatőre Tóth Evelin Judit, a látványtervező Torma Mária, a jelmeztervező Nagy Adrienna, a vágó Rudas Mariann lesz – végtelen boldogsággal tölt el ennyi nőt látni a stáb tagjai között.
A filmet az NFI 67 millió forinttal támogatta, bemutatója várhatóan 2021. utolsó negyedévében lesz.