- Szakmailag ennyit, ’95-től jártam a Színház és Filmművészeti Főiskolára (most már egyetem), Simó Sándor tanár úr osztályába. A nagyobb vizsgamunkáimat ismerheti eddig a közönség.
- Mint a Valaki kopog?
- Előtte a másodéves vizsgafilmem, A hal, a Filmszemle versenyprogramjában is szerepelt. Aztán, ahogy mondtad is, a Valaki kopog sorozatnak én készítettem a hetedik szobáját. Ezenkívül volt még a Körbe című tizenhat perces, filmnyersanyagra készült rövidfilmem, amit szintén vetítettek a Szemlén, de külföldön valószínűleg többen látták, mint Magyarországon.
- Voltak fesztiváleredményeid?
- Oberhausenbe meghívták a Körbét. Ott meg is vásárolta ZDF-Arte televízió. A hal pedig az UNICAJA Televíziós Fesztiválon nyert egy különdíjat.
- Hát, hogyha ki kéne mondani, akkor... (- itt csuklik egyet, ami a Hukklét takarja -), tehát egy nagyot kell csuklani, ami azért nem „hukk” csak egyszerűen, mert van mögötte még egy hang, egy nyelés. Megpróbáltam leírni a hangokat, pontosabb szavakat kerestem, mint az általános. Ha valaki elovasná a forgatókönyvet, akkor rengeteg hangutánzó szót találna benne. Ez egy olyan film, amelyben nincsenek dialógusok, vagy legalábbis a kamera éppen nincs ott, ahol dialógus hangzik el. Tehát némafilm.
- Igen, azonban a hang az nagyon fontos. Nagyon odafigyeltem arra, hogy egy átgondolt hangdramaturgiát hozzunk létre.
- És ez ott a helyszínen lesz felvéve, vagy utószinkron lesz?
- Valószínű, hogy a hosszabb, leíró jeleneteknél csak vezérhangot tudunk venni, mert amatőrszereplőkkel dolgozunk, eredeti helyszínen. Volt már egy háromnapos tapasztalatszerzés, egy rövid előforgatás, ahol kiderült, hogy nem lehet velük úgy dolgozni, hogy elindul a kamera, és hasznos hangot vesz, hanem állandóan instruálni kell a kamera mögül őket. Tehát egy nagyon erős szinkronizálási fázis lesz, ugyanakkor egyfajta hangkeresés, valamint különböző hangeffekteknek az összekeverése. Olyan hangokat is ki kell majd kevernünk, amilyenek a valóságban nem is léteznek, amik a moziban úgy tűnnek, mintha valóságosak lennének, viszont hatásukban sokkal erősebbek. A tipikus példa erre a verekedős filmekben az ütés hangja, ami az életben soha nem úgy hangzik. Ilyenkor a zörejesek húst ütnek és hasonlókat. Az igazi nagy Bud Spencer ütések hamisak, de viszont a filmet nézve máshogy el sem tudjuk képzelni.
- Itt most hangokról és némaságról beszélünk, létezik azonban egy aprólékosan kidolgozott forgatókönyv is. Van azért valami követhető sztorivonal?
- Én ezt szeretném végig titokban tartani, mert ebből ítélhető meg, hogy mennyire működik a film. Ha sikerül a megfelelő pillanatban ráirányítani a néző figyelmét, akkor a filmnek a második felét úgy tudná végigizgulni, hogy már ő is a titok birtokában van, de ha még nem, akkor a legvégére neki is összeálljon az egész. Minden jelenetnek szerepe van a filmben, és minden jelenet a titokról szól, csak nem látszik elsőre. Ugyanúgy, ahogy a kalapos nőnél.
- Elmeséled, hogy hol forgattok?
- Van a falunak egy kitalált neve, mi úgy hívjuk ezt a falut, hogy Kesernyés. Kesernyés lakóinak élete és titka jelenik meg a filmen. Nem hiszem, hogy bárki le akarna jönni a forgatás helyszínére, , és megzavarni minket a munkában, de amíg a forgatást nem fejezzük be, mégsem mondanám el, hol készül, maradjunk abban, hogy ez Kesernyés, és ide megyünk forgatni. Ez egy magyar falu, azért is kitalált a neve, mert miközben eredeti szereplőkkel, eredeti helyszínen forgatunk, aközben a történet és a formanyelv konstruált.
- Így van. Három hivatásos színészen kívül - és ők is csak mellékszerepben, mint városból érkező kívülállók - egy színész sincs a filmben. Aki a filmben méhész, az az életben is méhész.
- Egy ilyen mozgóképi szimfónia esetében, mint a te filmed, az ember önkéntelenül is elkezd filmtörténeti párhuzamok után kutatni a fejében. Legelőszöris a Baraka jut eszébe. Mennyire voltak rád hatással korábbi hasonló kísérletek, vagy ez az egész magadból jön?
- Amikor az ember elkezd egy ilyen filmet forgatni, és kialakulnak a főbb irányvonalak, és meg akarja ezt értetni másokkal, akkor elkezd gondolkodni filmekben, hogy mire hasonlít.
- Említetted, hogy a filmed valami ellen készül, s a szokatlansága miatt felmerül egy kérdés. Megpróbálsz beleilleszkedni ebbe az egész magyar filmes közegbe, vagy inkább ezt a furcsa, új utat fogod követni?
- Azt veszem észre, és ez ugyanúgy jellemző Magyarországon, mint külföldön, hogy nagyon dominánssá vált a szöveg, én pedig úgy gondolom, hogy a film mozgókép, és képekkel mesél. Ha valami ellen dolgoztam, akkor az a szövegközpontúság. Szeretném bizonyítani mind magamnak, mind a mozinéző közönségnek, hogy lehet úgy is filmet készíteni, hogy a képek mesélnek a vásznon. Ha megnézünk egy amerikai filmet, narrációval kezdődik. Elmondja, ez vagyok én, ezt csinálom, ennyi idős vagyok, és ez életem utolsó napja. Na akkor biztos, hogy tíz percig működik a film, mert mindenki kíváncsi lesz, mi is történt ezen az utolsó napon, és bármilyen képet alá lehet tenni. Így viszont elértéktelenedik a kép. Vagy pedig attól értéktelenedik el, hogy nagyon jó képek alatt elmondják ugyanazt, amit látunk, és így a kép csak másodlagossá, illusztrációvá válik.
- Külön érdekesség, hogy a forgatást végig követni lehet a film saját honlapján...
- Szándékom az volt, hogy lehessen látni, hogyan készül egy film, majdnem teljesen őszintén, tehát csak az üzleti titkok vannak benne elhallgatva, meg a függőben lévő konfliktusok.
- Milyen tartalmakat fog nyújtani a hukkle.hu, merthogy ez lesz a címe.
- hukkle.hu, merthogy ez lesz a címe.
- A legfontosabb, hogy ez a forgatási napló. 1999-től kezdve mind a mai napig heti, vagy rendkívüli esetben akár napi frissítéssel fölkerülnek az aktuális hírek. Ha valaki végigolvassa, akkor részese lehet ennek a produkciónak, mégpedig úgy, hogy nem egy utólagos fogalmazásban van benne, hanem egy aktuálisan változó történésben. Már filmek is készültek abból, hogy milyen izgalmas filmet csinálni, mint például a Csapnivaló, hát itt most egy valódi sztori játszódik le az Interneten. Részletek vannak fönn a neten a forgatókönyvből, rengeteg képet láthatnak, lesz majd rajta filmrészlet. Aztán a varázsképek is ott lesznek, s ezekkel minden héten lehet majd játszani. Minden alkalommal cserélődnek a flash animációval forgatható képek. Vannak fönn információk a stábról, a film tartalmáról is.
- Mikorra fog elkészülni a mű?
- Abban reménykedem, hogyha tudjuk most tartani az elején az időpontokat, akkor a jövő évi Filmszemlére el tud készülni. Ehhez az kell, hogy a napokban el tudjunk indulni.
- Sok minden fog még eldőlni a vágóasztalon, vagy igazából neked ott van az összes kép a fejedben?
- Nagyon sok kép van a fejemben, amihez a többit meg kell keresni ott a helyszínen. Bármennyire is elő van készítve, ez egy nagyon improvizatív munka. Nem tudjuk, milyen lesz majd az időjárás, nem tudjuk, mivel természetfilm, hogy éppen árad-e majd az a kispatak, amit helyszínként néztünk ki, nem tudunk utcákat lezárni.
Ha egy mozgóképi szimfóniával indulsz el a pályán, akkor mit várhatunk majd a jövőben tőled?
- Kényszer is, hogy ilyen film felé fordultam. Nagyon sok irány és lehetőség egyeztetése is ez. Nem találtam még meg, és nem is akarom megtalálni azt az egy formát, nyelvet, amiben én beszélek. Eddigi tapasztalataim alapján, következő filmemmel mindig ellene lépek az előzőnek.
- Akkor a következő egy új Kutyaszorítóban lesz?
- Igen, remélem, hogy valami ilyesmi. Már le is adtam a tervet. Az egy cselekményes, hagyományos játékfilmes stílust képvisel, de azon belül is vannak olyan képi, dramaturgiai ötletek benne, amiket még nem láttam, vagy szeretnék kipróbálni.
- Tehát meg fogsz lepni minket miden alkalommal.
- Én nagyon remélem, hogy minden következő filmem valami olyan lesz - hogyha lesz - , amire nem számítanak. De hogyha végignézem az eddigi nem túl nagy "életművemet", akkor mindegyik filmemnek van valamilyen sajátos, egységes stílusa is. Akármennyire távol állnak is egymástól, mégis van valami, ami összeköti őket, valami hangulat, valami sötét dolog.
- És mi ez a sötét dolog?
- Nem tudom, talán ez is egy titok, ami elkísér majd úgy, hogy magam sem tudok róla - önmagam megismerése -, de a végén minden kiderül, és összeáll a kép.