2003. 10. 14. Formanek Csaba
Október 10-én, pénteken megtartották az őszi MMK pályázat előtti nyilvános szakmai vitát, melyen – bár nem teljes létszámban - a szakkollégiumok kurátorai és az MMK munkatársai is részt vettek. A kezdetben indulatoktól sem mentes többórás beszélgetés – a szervezők szándéka ellenére – mégis nagyrészt a pályázatok elbírálásának jogi és etikai részleteiről szólt, míg átgondolt strukturális javaslat csak kevés hangzott el.
A pályázatok kiírásával kapcsolatban emlékeztetett arra, hogy idén februárban kaptak kormányzati ígéretet arra, mekkora költségvetésből
gazdálkodhat ez évben a magyar filmgyártás. A folyamat bonyolultsága miatt ez az összeg csak május közepén lett utalható, így a döntéshozóknak mindössze egy hónap állt rendelkezésükre. Emiatt történt az, hogy júniusnál korábban nem lehetett beindítani a filmek forgatását. Eddig összesen 24 nagyjátékfilm indult be, melyek közül valószínűleg 17 lesz kész a következő Filmszemlére.Grunwalsky kitért a Közalapítvány jogi helyzetének kérdésére, és elmondta, hogy június 27-i levelében az ÁSZ az MMK működését minden szempontból megfelelőnek találta. Hogyan „zsűrizzünk”?A kialakuló többórás beszélgetés során a megjelent alkotók (rendezők és producerek) közül többen a pályázatok elbírálásának rendszerében látták a legfőbb problémát. A hozzászólásokban megfogalmazódott az az igény, hogy az alkotók kapjanak
indoklást a zsűritől döntésük hátteréről. Tímár Péter kétségbeejtő helyzetnek tartja, ha egy rendező 2-3 évig nem kaphat lehetőséget arra, hogy dolgozzék. A kurátoroktól több „szociális érzékenységet” várna. A jelenlegi rendszert az alkotók szempontjából megalázónak érzi: a döntés itt kinyilatkoztatásként történik, a nem megfelelő forgatókönyvek pedig „ki vannak hajítva”. Emiatt a
személyes kontaktus fontosságát is hangsúlyozza. Gerő Péter az MMK rendszerét a „bizalmatlanok” szintjéhez alakítaná, míg Bacsó Péter – amellett, hogy nagyr
a becsüli a döntéshozók munkáját, - rossznak tartja az egypólusú rendszert, és inkább olyan 2-3 csatornás elosztási szisztémát tartana kívánatosnak, ahol bizalom alapján lehet választani a lehetséges források közül. A forgatókönyvek alapján ítélő zsűrinek
azért is lenne fontos a személyes beszélgetés az alkotókkal, mert a forgatókönyv nem végtermék, hanem egy organikus folyamat része. Can Togay arra hívta fel a figyelmet, hogy a pályázatokat nem 20 napos határidővel kellene kiírni, hanem egy kiszámítható
pályázati naptárra volna szükség. Ugyancsak lényegesnek gondolja, hogy ugyanazzal a forgatókönyvvel lehessen újra pályázni, hiszen az alkotó a következő pályázatig időközben átírhatja azt, dolgozhat rajta, fejlesztheti. Schubert Gusztáv (filmkritikus, a játékfilmes szakkollégium tagja, egyben a filmhu főszerkesztője) hangsúlyozta, részkérdéseket is csak az egész magyar filmművészet és filmgyártásban gondolkodva lehet megoldani. Schubert szerint mindenekelőtt figyelembe kell venni, hogy összeomlott a többpólusú finanszírozási rendszer, a Közalapítványon kívül mindenki kihátrált a finanszírozásból (az ORTT, a televíziók), így a krízishelyzetért nem az MMK a felelős. Nem várhatjuk tőle, hogy a többiek szerepét is eljátssza, nem ez a dolga, s erre nem is lehet képes. A kurátorok döntési irányelvéről pedig elmondta, hogy elsősorban a
forgatókönyv az alap a pályázatok elbírálásában, nevekre nem ítélhetnek támogatást (mégoly nagy nevekre sem!), habár természetesen ismerik, és a filmterv kapcsán figyelembe veszik a rendezők korábbi munkáit is. Nevekre figyelni a forgatókönyvben testet öltő szellemi teljesítmény helyett – ez feudális előjogokat teremtene.A Játékfilmes Szakkollégium másik tagja, Böjte József szintén cáfolta, hogy az elbírálás egyetlen ízlést tükrözne. Az MMK pályázati rendszere már ma sem egypólusú, többféle pályázaton lehet pénzhez jutni. Az MMA a nagyjátékfilmes pályázat mellett közönségfilmes és kisfilmes pályázatot is kiírt már, és hamarosan kiírják a koprodukciós és a normatív támogatást megvalósító pályázatokat is. Ez pedig öt, különböző összetételű zsűrit jelent. Ugyanakkor Böjte is felvetette azt a kérdést, vajon csak a finanszírozás területén vannak-e problémái a magyar filmszakmának? El kellene végre gondolkoznia azon is, hogy a gyártás és a produceri munka körül minden r
endben megy-e. Törvényes-e az MMK? Fekete Katalin az MMK-t törvénytelen működése miatt támadta, mondván, hogy az alapító szervezetek egy része ma már gyakorlatilag nem létezik. Emiatt a döntések jogi tisztasága is megkérdőjeleződik. Szomjas György válaszában úgy fogalmazott, hogy a Közalapítvány működése egyértelműen törvényes ugyan, de sajátos jogi helyzete miatt nem fedi le a filmszakma egészét. Az alapítók többsége szakmailag kompetens szervezet (Filmművészek Szövetsége, Magyar Rendezők Céhe, H.S.C.) A 90-es évek eleje óta azonban sokat változott a helyzet, bizonyos alapító szervezetek valóban megszűntek, míg az azóta létrejött új szervezetek nyilvánvalóan nem lehetnek benne az alapítói körben. Ezt az ellentmondásos állapotot különféle javaslatokkal
igyekeztek kiegyensúlyozni: a kétséges státuszú tagok felé javasolták, hogy függesszék fel tevékenységüket, míg más „kívülállókat” tanácskozási joggal hívtak meg az alapítói kör munkájába. Szomjas szerint a Közalapítvány erős hátteret képez a szakmai érdekek érvényesítéséhez, a rendszer újragondolásához pedig időre van szükség: „saját hajunknál fogva kell kihúzni magunkat, de megpróbáljuk.” Producer vagy MMK? – a felelősség kérdéseA strukturális reform kapcsán felmerült az a probléma is, hogy a produkciók gondozása mennyiben a producer, és a mennyiben a Közalapítvány feladata. A kritikára, miszerint a benyújtott forgatókönyvek gazdátlanná válnak az MMK-n belül, Böjte József elmondta: az MMK döntéshozói lehetőséget adnak, hogy egy film el tudjon indulni, de ha 80%-ban állami pénzből készülnek a filmek, miközben a filmjogok a producereké lesznek, a producereknek a felelősséget is vállalniuk kell cserébe.Mórocz Sándor, az MMK finanszírozási vezetője felhívta a figyelmet arra is, hogy miközben az alkotók közül sokan a 100%-ban törvényesen működő Közalapítványt jogilag és etikailag is támadják, a reform kapcsán azon is el kellene gondolkozni, mi is voltaképpen a producer feladata. Mórocz elmondta, megdöbbentő hozzá nem értést lehet tapasztalni több produkció esetében is. Emellett a pályázatokhoz benyújtott költségvetésekben idén – miközben megemelkedett a szétosztható keretösszeg - hirtelen irreálisan megnőttek a költségek, ami ismét csak a producerek felelősségének kérdését veti fel. Mórocz amellett érvelt,
hogy producereknek árjavaslatokat kell kidolgozniuk az egyes filmes tevékenységekre nézve. Sipos Áron, a Magyar Producerek Szövetségének elnöke elismerte, hogy minden foglalkozásnak vannak „gagyistái”, valamint ígértet tett arra, hogy saját tagjaik kapcsán utánajárnak a szakszerűtlenségnek. Sipos a kérdést illetően fontosnak tartja, hogy szakmai jóindulattal figyelmeztessék egymást a felmerülő problémákra. A producer elmondta, hogy saját árlistájukat elkészítették már, és hamarosan elküldik azt az MMK ill
etékeseinek. Játékfilmes sovinizmus?A jelenlévők közül többen a stúdiók létrehozásában látják a szervi bajok orvoslásának lehetőségét (Lugosi László, Bacsó Péter, Kovács András). A decentralizálás mellett érvelők a műhelyek vezetői között osztanának pénzeket, akik azután maguk döntenének arról, hogyan hasznosítják a megítélt összegeket. Kovács András szerint a filmkészítés természetének jobban megfelel az a rendszer, ahol a producer műhelye létével felel azért, amit csinál, valamint az MMK kurátorainál jobban tisztában van azzal, hogy miről dönt.Grunwalsky Ferenc válaszában felhívta a figyelmet, hogy jogilag nem járható ez az út, ugyanis a megítélt közpénzeket nem lehet tovább osztani. Grunwalsky újra felvetette, hogy a teljes magyar filmgyártásra kell tekintettel lenni. A játékfilmek költségvetési kérdései mellett olyan nagyobb problémákat is meg kell oldani, mint a vidéki mozihálózat újrateremtése, magántőke bevonása a filmszakmába, valamint a nemzetközi gyártásba való magyar bekapcsolódás. Mikulás Ferenc, a Kecskemétfilm animációs műhely vezetője azt kérte a szakma illetékes képviselőitől, hogy a pályázatok kiírásában törekedjenek a műfajsemlegességre: a pénzosztásban mindig a játékfilm élvez előnyt, pedig az animációs film a múltban már sokszor bizonyította, hogy sok nézőt képes vonzani, a játékfilmek mellett garantálni kell, hogy az animációs műfaj is életben maradhasson Magyarországon.