Tízezer nap (Kósa Ferenc, 1967). Október 25., kedd, M5, 23:45

Kósa Ferenc 1967-ben készült klasszikusa ugyan már DVD-n is megtekinthető a MaNDA jóvoltából, de aki még nem szerezte be az általunk már alaposan megvizsgált kiadványt, az most a tévében is megnézheti. Korábbi cikkünkben többek közt ezt írtuk a filmről:

„Az 1965-ben készült Tízezer nap több szempontból is első volt: ez volt Kósa Ferenc első nagyjátékfilmje, amelyért 1967-ben a magyar rendezők közül elsőként vehette át Cannes-ban a legjobb rendezésért járó díjat. És ez volt az a magyar film, amelyben először hangzott el nyilvánosan, hogy 1956 forradalom volt. (...) A film Széles István (Molnár Tibor) sorsán, viszontagságokkal teli házasságán, a kommunista rendszer kiépítésén fáradozó Bánó Fülöphöz (Koltai János) fűződő barátságán mutatja be, hogyan is élte, élhette meg a parasztság a háború előtti, alatti és utáni éveket. A kiszolgáltatottságot, a nélkülözést, az erőszakos kollektivizálást, a teljes passzivitást, amelynek egyik emblematikus jelenete a Csere Mihály (Nyers László) és a rendőr (Haumann Péter) közötti dulakodás, melyet Széles István tétlenül néz végig. (Következménye 852 nap munkatábor lesz.)”

 

Levél Istenhez (Topolánszky Tamás Yvan, 2014). Október 27., csütörtök, Cinemax, 09:00

„A filmkészítés állandó kísérletezésből és felfedezésből áll” - mondta nemrég készült interjúnkban Topolánszky Tamás Yvan, aki a tervek szerint az idén novemberben forgatja a Casablanca Oscar-díjas magyar-amerikai rendezője, Kertész Mihály (Michael Curtiz) személyiségéről, munkamódszereiről, forgatásainak hangulatáról készülő tévéfilmjét. Aki azonban már most kíváncsi az ifjú rendező stílusára, az megnézheti korábbi munkáját, a 2016-os Filmhéten bemutatott, Levél Istenhez című rövidfilmjét, melynek szinopszisa a következő: „Aladár, a fiatal földműves feleségével és két gyermekével nagy szegénységben él a falutól távol eső tanyájukon. Életének legszárazabb nyara végveszélybe sodorja életüket. A gyilkos aszály és a legnagyobb nélkülözés helyzeteiben is állhatatos, gyermeki imádságokkal fordul Isten felé. Végső elkeseredésében egy nap olyan esőt kér az Úrtól, „amilyet még nem látott a világ”. Aladár kívánsága teljesül, de Isten útjai kifürkészhetetlenek...”

Déryné, hol van? (Maár Gyula, 1975). Október 28., péntek, M5, 22:25

„A magyar színházi világ 19. századi nagy változásai idején az öregedő Déryné válságba jut: folytassa-e színészi pályáját, vagy vonuljon vissza? Bár tehetsége teljében van, úgy érzi, az új, divatos áramlatok a pálya szélére sodorják. Ekkor - tizennyolc évi távollét után - érte jön Déry, hogy megmentse, hogy elvigye abba a békés kis családi fészekbe, amelyet az ő számára teremtett meg. Déryné vele megy, de hamarosan rádöbben, hogy nem a gondtalan, gondolattalan polgári élet az ő világa. Visszatér a színházba, a mindennapos harcok és sikerek világába.” - írja Maár Gyula filmjéről a port.hu. A Déryné, hol van? azon túl, hogy filmkultúránk egyik meghatározó darabja, a magyar film és a magyar színjátszás hírnevét is erősítette az 1976-os Cannes-i Filmfesztiválon, ahol Törőcsik Mari a Legjobb női alakítás díját nyerte el.

 

Parkoló (Miklauzic Bence, 2014). Október 29., szombat, HBO, 16:35

Az HBO a hétvégén Miklauzic Bence két évvel ezelőtti filmjét, a nyílt színi kamaradarabnak is nevezhető Parkolót tűzi műsorára. A két, magányos, egymástól teljesen eltérő világnézettel rendelkező férfi harcát bemutató mozit korábbi kritikánkban így jellemeztük: „A Parkoló hemzseg a vadnyugati zsánerelemektől: a magányos hős minden eszközzel igyekszik megvédeni és fenntartani saját kis univerzuma belső rendjét, kész felvenni a harcot az idegen betolakodóval. Van benne bosszú, előkerülnek a fegyverek, sík vidékek helyett kopár falakat pásztáznak a távolba meredő tekintetek, és persze adottak a kőbe vésett szabályok, azok az alapelvek, melyeket egyik fél sem hajlandó megszegni. Ehhez a macsóvilághoz, az alapvetően Szervét Tibor és Lengyel Ferenc kettősére építő kamaradarabhoz nagyon jól igazodnak a képi megoldások, még akkor is, ha a közelik időnként a didaktikusság határát súrolják.”

 

A nagy füzet (Szász János, 2013). Október 30., vasárnap, M5, 21:05

Szász János filmje a második világháború idején egy határszéli faluban a nagymamájuknál nevelkedő és a könyörtelen világban túlélni igyekvő ikerpár megrázó története. A gyerekeknek egyedül kell megtanulniuk mindent, ami a túléléshez szükséges. Magányosan, éhezve és fázva vezetik naplójukat a nagy füzetbe. Följegyzik, mit láttak, mit hallottak, mit tettek, mit tanultak. Ugyan életben maradnak, de szívük megkeményedik, testük megedződik. A nagy füzet posztmodern háborúellenes dráma, nagyhatású parabola arról, milyen pusztító hatással van a háború a gyermeki pszichére. A nagy füzet 2013-ban Kristály Glóbusszal térhetett haza a Karlovy Vary Nemzetközi Filmfesztiválról.