A szórakoztatóipar rettenetesen szereti megmutatni, hogy milyen embertelen hajtás zajlik a luxuséttermek konyhájában. Filmek és realityk tucatjaiból megtanulhattuk, hogy minden egyes tál mesteri módon tálalt fésűkagyló vagy sáfrányszószos fürjpecsenye mögött egy csapat vért izzadó szakács munkája, és az irgalmatlan hajcsárként irányító konyhafőnök személye rejlik. Gordon Ramsay például főzőtehetségén túl a látványos munkahelyi abúzusra való hajlamának köszönheti tévés karrierjét. A menü készítői viszont a konyhai dráma helyett egy sokkal eredetibb lehetőséget láttak meg a helyzetben: mi lenne, ha egy diktatórikus séf megalomániás kegyetlenkedéseinek az exkluzív vacsoraélményre számító vendégek lennének a szenvedő alanyai?

Vendégek érkeznek hajóval egy lakatlan szigeten álló luxusétterembe, amit egy gasztronómiai szupersztár, Slowik séf (Ralph Fiennes) vezet, és az egyszerű földi halandók nagyobb eséllyel kapnának szombat este asztalt a Dorsiában, mint hogy ide valaha is foglalni tudjanak. A tehetős csapatban viszont neves ételkritikus, hollywoodi filmsztár, öreg milliomosok és fiatal yuppie-k vannak, akik egy négy órás, páratlannak ígérkező vacsorára hivatalosak. A kakukktojás köztük Margo, az “egyszerű vidéki lány” (Anya Taylor-Joy), aki a séf leglelkesebb rajongójával, Tylerrel (Nicholas Hoult) együtt látogat az étterembe.

A társaság, és főleg a lány partnere folyamatosan eldobja az agyát a szikladarabon tálalt, tengeri sóban párolt parti növényektől és a különböző zselésített és porított fogásoktól, Margo az egyetlen, akit nem hatnak meg az újragondolt gasztronómiai remekek. Az este előrehaladtávall azonban elterelődik az ízekről a figyelem, az egyre beszámíthatatlanabb séf és a neki feltétel nélkül engedelmeskedő szakácskommandó szadista módon kezd játszadozni a vendégekkel, és minden féltve őrzött titkukat feltálalják.

Ralph Fiennes mindig is a karizmatikus, szadista, a mániákus elmebaj szélén táncoló pszichopaták élbolyába tartozott a filmvásznon, így nem meglepő, hogy őrült szakácsként is nagyszerű. Lassanként bomlik ki Slowik séf személyisége, elsőre csak excentrikusnak tűnikő tekintélyelvű főnök, aki a saját konyhai szabályainak rendeli alá a saját (és mások) életet, miközben hordozza magában a fenyegetést, hogy bármikor felrobbanhat, mint egy atombomba. Egy Fiennes kaliberű színész nélkül aligha lett volna értelme megcsinálni ezt a filmet, pont úgy cipeli a hátán az egészet, ahogy egy zseniális konyhafőnök is felhúzza egész csapatának teljesítményét.

A film valóban egy étlap fogásai szerint épül fel és ez a struktúra a legjobban kitalált dolog az egészben. A kenyér nélkül talált mártogatóst bizarr öngyilkossági rituálé, a vendégek szennyesének kiteregetése, majd erdei fogócska követi. A feszültség azonban nem tart ki a végéig, a sok furcsaság izgalma teljesen elpárolog a harmadik felvonásra, miután a séf külön leül Anya Taylor-Joy “oda nem valónak” minősített karakterével és szépen elmagyarázza, hogy miért kínozza és terrorizálja a milliomosokat.

Taylor-Joynak főhősként annyi tennivalója van, hogy a fura helyzetekben nagy szemeket mereszt és elképed, és amikor kell, akkor feltalálja magát. A film sajnos egy nagy közhellyel igyekszik szimpátiát ébreszteni iránta. Nagyobb probléma, hogy elvárja a nézőtől, hogy meggyűlölje ezeket a karaktereket, de valójában csak egyvalakiről derül ki olyan, amiért valóban rászolgál ilyen komoly büntetésre.

Mark Mylod (az Utódlás és a Trónok harca néhány epizódja mellett az Ali G Indahouse-t is jegyzi) valamint Seth Reiss és Will Tracy forgatókönyvírók a gazdagokkal szembeni általános ellenszenvre akarnak rájátszani, de nincs más érvük azon kívül, hogy az 1%-nak puccosabb az életmódja, és megengedheti maguknak az olyan ételeket, amire a legtöbbünknek álmában sem futja.

Nagy erőlködve éri el abszurd, a Fehér éjszakákhoz hasonló végpontját, csak éppen hiányzik belőle Ari Aster horrorfilmjének valóban fenyegető hangulata és misztikuma. A menü egy kiváló ötletre épül, de szerencsétlenségére minden elemét megcsinálták már előtte mások, sokkal jobb kivitelezésben: a fine dining konyha horrorját sokkal realisztikusabban és intenzívebben mutatta be tavaly a Forráspont című független angol dráma, ha meg a saját környezetükben megszégyenülő gazdag bunkókon akarunk nevetni, messze jobban járunk A szomorúság háromszögével. Ha ez a film étel lenne, vissza kellene küldeni a szakácsnak.