2014. 10. 18. filmhu
Mindenki Tímeát akarja
Így látják a fiatal kritikusok
Szeptemberben kritikusi pályázatot hirdettünk, melyre 94 írás érkezett. A pályázók öt film közül választhattak, melyek közül többet a Magyar Filmhét is műsorára tűz. A legjobb írásokat már kiválasztottuk, és ezeket most közzé is tesszük.
A
Megdönteni Hajnal Tímeát a harmincas évek glamúrtradíciójának jegyeit házasítja a szinkronidejű hollywoodi filmbe az
Amerikai pite által bevezetett alpári stílussal. Az eredmény a háborút megelőző műfaji tradíció kortárs színekkel történő újjáélesztése, az új magyar romkom sikeres kezdő darabja.
Herczeg Attila egyidejűen alkalmazza a vígjáték és a romantikus film műfaját - előbbire a karcosabb stílusú kortárs amerikai vígjáték altesti humora jellemző, utóbbi pedig egyszerre két nívón működik: a címszereplő és Horváth Dani a hagyományos romantikus film szabályai szerint lesznek egymáséi, míg a másodlagos szerelmi szál kettőse, vagyis Virág és Gábor esetében a szerelem fel nem ismerésének episztemológiai akadálya ver éket a felek közé – ami melodrámai közelítésmóddal gazdagítja a filmet. Ráadásként a poén szintjén időnként megjelenő zsarolás/nyomozás/betörés/bizonyíték-megsemmisítés motívumkör a bűnügyi film esetleges játékba hozásával a hangnemváltás lehetőségét is mindvégig életben tartja.
Nézz bele a filmbe!
A Megdönteni Hajnal Tímeát ezzel a taktikával a harmincas évek hazai sikerorientált produceri stratégiáit idézi. A jelen új rendszer kezdő darabjaira ugyanúgy jellemző a műfajhalmozással kísérletező attitűd (elég csak felidéznünk az Isteni műszak fekete humort háborús melodrámával keverő műfaji hibridjét), mint ahogy a harmincas évek elejének filmjei is gyakran sokszoros műfajhalmozással éltek annak érdekében, hogy kipuhatolják az éledő új rendszer közönségének műfaji igényeit (az első magyar hangosfilm, A kék bálvány például a vígjáték, a románc, a kalandfilm és a western jegyeit elegyíti bűnügyi, illetve misztikus elemekkel).
Ugyancsak a harmincas évek glamúrfilmjeit idézi a megduplázott szerelmespár szerepeltetése: míg azonban a műfaji aranykor filmjeiben a másodlagos pár komikus ellenpontként működik (lásd, a szerelmes páros mellett szinte mindig „másodvonalba” szoruló Kabos-Gombaszögi kettőst), a Megdönteni Hajnal Tímeát esetében a mellékpár képviseli a leheletnyivel komolyabb hangnemet.
A Megdönteni Hajnal Tímeát amellett, hogy értőn használja a műfaji címkéket (lásd például a film angol címét: What Ever Happened to Timi), működőképesen építi be a filmbe a populáris kultúra különböző rétegeit (Coelho, pornó, kacsintó Jézus-tetoválás/ezek főként Bögöcs és Nikki bonmot-jain keresztül jelennek meg), ezzel reflektív populáris jelentésképzést működtetve. Ezen két kritérium teljesülése, továbbá egy erős, életképes filmipar gyártási rendszerével talán megnyílhat az út egy új, sikeres és termékeny műfaji éra előtt.
Szerző: Lakatos Gabriella
A Megdönteni Hajnal Tímeát című filmet október 19-én vetítik a Cinema City MOM Park Moziban.