Jakab Juli

Az elmúlt időben gyakran hallhattuk a nevét, hiszen Török Feri filmjének (Olvasd el forgatási riportunkat!) és Reisz Gábor első nagyjátékfilmjének (Olvasd el interjúnkat a rendezővel!) is egyik főszereplője lesz. Láthattuk már máskor is a vásznon, például a Nekem Budapestben. Írt már sorozatot, de társforgatókönyv írója volt a Valakinek a valamije című kisfilmnek is.

JakabJuli 600
(fotó: Benedek B. Ágota)

Múlt

Fogalmam sem volt a forgatókönyvírásról vagy a filmezésről; gimnazista koromban szerettem filmeket nézni és írni, ezért amikor érettségi előtt a Nagy Kék Könyvben megláttam, hogy indul filmíró szak, logikusnak tűnt erre jelentkezni.

Jelen

Az első pár évben szerettem az Egyetemre járni, utána jött el annak a böjtje, hogy nem foglalkoztam soha mással. Ezt mostanában kezdtem el pótolni, a filmezésen belül és kívül egyaránt, de azt semmiképpen nem akarom feladni, hogy alapvetően forgatókönyvírónak tartom magamat. Legbüszkébb a Reisz Gáborral közös munkákra vagyok, ez egy fontos találkozás volt az életemben, mert olyasmit írhattam, ami meg is valósult.

Jövő

A közeljövőben szeretnék végre megírni egy nagyjátékfilmet, lehetőleg olyat, aminek van sansza elkészülni; szerencsére az esély maga adott.



Nézd meg Reisz Gáborral közösen írt kisfilmjüket!

Harmi Gábor

Először 2007-ben szerepelt általa írott kisfilm a Szemlén, Panel címmel. 2012-ben a FAMU (prágai filmművészeti) nemzetközi diákjaival együtt felváltva rendezett kisfilmeket, az övé A Szem Története címet viselte. 2013-ban NKA-s pénzből rendezett először olyan alkotást, amelynek - ahogy ő fogalmaz - "már volt is minimális költségvetése". Nemrég jött haza Amerikából, ahol ösztöndíjasként tekinthetett be a tengerentúli filmgyártásba.

HarmiGabor 600
(fotó: Gytis Kubeldzis)

Múlt

A gimnázium után több egyetemre is jelentkeztem és mindenképpen meg szerettem volna próbálni az SZFE-ét is. Mivel Dramaturg szak indult, gondoltam megpróbálom, hiszen már gyerekkorom óta írogattam. Egy forgatókönyvíró életét sokáig úgy képzeltem el, mint Charlie Kaufman világát, aztán gyorsan kiderült számomra, hogy Magyarországon ez más. A forgatókönyvírók általában sokkal elnyomottabb kreatív emberek hatalmas komplexuszsákkal a hátukon.

Jelen

Egyszerre nehéz és vonzó játék a forgatókönyvírás. Folyamatosan változik, ráadásul a hollywoodi forgatókönyvírók sztrájkja is az egyetemi éveink alatt történt, hirtelen megnövekedett az írók ázsiója. Tehát alapvetően ez egy jó szakma szerintem, más kérdés, hogy Magyarországon a presztízse közel sem akkora, mint például az operatőröké vagy a rendezőké. A mi osztályunknak a fele Kreatív Producer szakosként végez, így egyszerre sokfelé kacsintgatunk. Volt szerencsénk tanulni Petrányi Vikitől, Szigeti Annától vagy Pálfi Györgytől is.

Két évvel ezelőtt nyertem egy ösztöndíjat Amerikába és azt próbálom most kiheverni. Los Angelesben egy teljesen másik világot ismertem meg, az ottani filmes élet lehengerlő és elszomorító is egyben. Nálunk például még nincsen ügynök-menedzser rendszer, már csak ez felüdülés itthon.



Nézd meg Panel című kisfilmjét, amelnek rendezője Hájos Zsolt

Jelenleg sorozatokon, filmterveken és egyéb aktív kreatív ötleteken dolgozom, de természetesen mindennek örülök, ami jön. Filmekben dolgoztam már Produkciós asszisztensként, Személyi asszisztensként, Filmrendezőként, de Hollywoodban kipróbálhattam magam Sales-esként vagy Első asszisztensként is. Vannak terveim, a lehetőségeim azonban korlátozottak. Elsősorban nemzetközi projektekben gondolkozom, de mindig keresem itthon azt, ami érdekes lehet.

Jövő

Szeretnék jó filmeket csinálni. Ez az elsődleges célom. Hogy ebből meg lehet-e élni? Ez csak keveseknek adatik meg. Mindenesetre az eltelt öt évben sok tervünk született, dédelgetünk jópáran kedvenc projekteket, de sajnos várni kell a jó lehetőségre. Én szeretek írni és valamilyen formában ez a passzióm biztosan megmarad. Szeretnék egy crossover-t készíteni, ha lehet.


Lőrincz Nándor

A forgatókönyvíró neve ismerősen csenghet, hiszen néhány éve ő volt az egyik, aki a rákospalotai kisfilm pályázat nyertesként elkészíthette alkotását. (Olvasd el interjúnkat itt!). A 180/100 azóta sok fesztivált megjárt, és sok díjat zsebelt be. Mostanában klipeket rendez, az ő nevéhez fűződik az egész internetet bejárt Boggie-klip, amelyben megmutatják, hogy miképpen változtatják át teljesen az énekesnő arcát.

LorinczNandor 600

Múlt

Én amolyan filmőrült vagyok, már gyerekként is az voltam. Nem származok filmes családból a szó szakmai értelmében, viszont nagybetűs nézők a szüleim máig, abszolút addiktak, akárcsak én. Szóval innen jött az egész. Talán mindegy is volt, hogy a rendező vagy a forgatókönyvíró szakra vesznek fel. De örülök, hogy így alakult, ez a szak mást tudott adni.

Jelen

Rendezőként is működöm, nagyrészt Nagy Bálint alkotótársammal közösen. Most készültünk el a nagyjátékfilmünk forgatókönyvének első változatával, tervezzük majd beadni a Filmalaphoz fejlesztésre. Illetve bizakodva tekintek a Chili vagy Mango című interaktív sorozatom jövőjére, amit Ipacs Gergővel készítettünk. (Nézd meg a sorozat Facebook oldalát!)



180/100

A közeljövőben leginkább zenés projektek várnak rám, Bálinttal készítünk pár klipet, érdekel minket ez a műfaj. Az első próbálkozásunk fél éve a Parfüm című photoshopos music video volt Boggie dalához, amit sok helyen kedveltek, de szeretnénk attól stílusban eltérő anyagokat is létrehozni, persze mégis hasonló alkotói hozzáállással.

Jövő

Az a megérzésem, hogy a jövőben is gyakran fogok írni, sőt, gyakrabban. Mostanában kezdtem igazán ráérezni, megszeretni. A rendezésekhez is elengedhetetlen lesz, ha más nem, hát a forgatókönyvírói látásmód.

Filmálmom van néhány, reméljük szép sorjában meg is valósul majd belőlük pár a távoli jövőben.


Horváth Eszter

Papp Gergellyel együtt ő az első, aki már túl van egy nagyjátékfilm-fejlesztésén a Filmalapnál - koprodukciós alkotásra készülnek. Kisfilmeket, videóklipet és kritikát is ír, nemsokára pedig megtudja milyen Európa egy másik országában élni.

HorvathEszter 600
(fotó: Balázs István Balázs)

Múlt

A forgatókönyvíró munkáját nagyjából olyannak képzeltem, mint amit az Adaptációban látunk. Szerintem nem jártam nagyon messze a valóságtól. Az írásban a túlpörgetett önreflexió inkább előny, mint hátrány. Teljesen más típusú jelenlét, mint mondjuk a színészé. Rejtőzködő exhibicionizmus.

Jelen

Az osztálytársammal, Papp Gáborral közösen dolgoztunk egy nagyjátékfilm forgatókönyvén. Az Out fejlesztését most fejeztük be a Filmalapnál, eddig elég jó visszajelzéseket kaptunk. Kristóf György rendezi a filmet, ha minden jól megy, jövőre forog Szlovákiában és Lettországban. Emellett kisfilmen és egy klipen is dolgozom íróként, illetve a Filmvilágban szoktak megjelenni kritikáim. Ősztől pedig irány Amszterdam: a párommal elnyertük egy alkotóház pályázatát, egy videoművészeti projekten fogunk dolgozni.



Nézz bele Horváth Eszter 3 modell című kisfilmjébe!

Jövő

Nagyon szeretnék egyszer animációs filmet írni-rendezni, illetve van egy régóta cipelt tervem (tartozásom?) a szülővárosomról, Salgótarjánról, amiben fontos szerephez jut egy Misa nevű barnamedve.


Villányi Dániel

A "másik oldalról" került a szakmába: filmkritikusként kezdte, majd maga is inkább filmíró lett. Jelenleg is ír újságokba, csinál animációs filmet, de dolgozik televíziós sorozatokban is, és egyszerre több nagyjátékfilm forgatókönyvét is írja.

VillanyiDaniel 600

Múlt

A film mindig is rajongásom tárgya volt, világéletemben rengeteget jártam moziba. ELTE-s bölcsész koromban kezdtem el filmkritikákat publikálni, filmes újságíróként dolgozni, ezt azóta sem adtam fel (csak magyar filmekről nem írok már az átfedések miatt). Innen jött a következő lépcső, hogy már nem csak filmekről, de filmeket is írni szerettem volna - alkotni, létrehozni valamit, meg persze bekerülni egy izgalmas világba. Így jött a forgatókönyvíró szak.

Jelen

A szakmáról nem voltak előzetes elképzeléseim, lévén nem is nagyon létezett itthon, még most is csak kialakulóban van, ha úgy tetszik mi (is) alakítjuk. Szerencsére már az SZFE mellett lehetőségem volt élesben dolgozni egy (később el nem készült) mozifilmen és egy tévésorozaton (Jóban-rosszban), meg persze ott voltak a vizsga- és rövidfilmek.

A suli befejezése így nem jelentett éles váltást, azóta is hasonló a kép: rendszeres és fizetős meló főleg a tévéktől tud jönni (ilyen volt nekem például a Hacktion, vagy a Hegyet hágék című animációs mesefilm, ami ősztől lesz látható az M2-n), vannak a szerelemből elvállalt rövidfilmek (amikből az Inkább én veled-re vagyok a legbüszkébb) - meg a mindenféle mozifilmes projektek, amikből aztán vagy lesz a végén film, vagy nem. Utóbbiból most épp négyben is benne vagyok, hol íróként, hol társíróként, hol dramaturgként, a legkülönbözőbb fázisokban tartanak - reméljük a legjobbakat.



Nézd meg Holnapelőtt című filmjét!

Jövő

5-10 év múlva szeretnék már túl lenni néhány olyan mozifilmen forgatókönyvíróként, amelyek nem csak jól sikerülnek és megteremtenek valami értékeset, de esetleg még sokan meg is nézik őket. Ebből jó esetben következne, hogy utána már szabadabban válogathatnék, hogy milyen projektekhez társuljak íróként, no meg a saját ötleteimből is könnyebben születhetne film.

Szívesen rendeznék is, az ezirányú ambícióim megrekedtek a vizsgafilmeknél, de reményeim szerint már az egészen közeli jövőben jön a folytatás, egyelőre kisfilmekkel, aztán ki tudja. Ja és baromi szívesen vennék részt egy eredeti ötletre épülő, minőségi tévésorozat írásában, előre magyar Breaking Bad-ek, True Detective-ek, vagy akár Lilyhammerek!


Papp Gábor

Horváth Eszterrel együtt dolgozik, aki már túl van egy nagyjátékfilm-fejlesztésén a Filmalapnál. Izgatja a fikción túli világ is, szívesen készítene dokumentumfilmet, de zeneszerzés is érdekli.

PappGabor 600
(fotó: Nagy Márton)

Múlt

Bár főleg anyai ágról filmértő, filmmel foglalkozó családban születtem, gyerekkoromban ez az egész szinte teljesen elkerült. VHS kazettáról rongyosra néztem a Négyszáz csapást és a Hét mesterlövészt, de itt be is zárult a kör. A Twin Peaks, a Moszkva tér és Uli Edel 1982-es Christiane F.-je voltak az első katartikus mozgókép élményeim, minden más csak ezután jött. Később az SZFÉs évek némiképp dadaista  reakciókat váltottak ki belőlem, szinte minden féléves feladat elsőre valami pszichedelikus agymenést eredményezett.

Jelen

Szerencsés esetben most, a napokban zárul le a Filmalapnál Kristóf György OUT című filmtervének fejlesztése. Gyuri Prágában, a FAMU-n végzett rendező, első nagyjátékfilmje lenne ez, egy szlovák-magyar-cseh-lett koprodukcióban. Horváth Eszterrel közösen vagyunk a film forgatókönyvírói.

Jövő

Két kiforrottabb, saját nagyjátékfilm tervem van: egy szerelmi négyszög történet kisköltségvetésű roadmovie keretein belül, illetve egy csuklós éjszakai buszon, real time időben játszódó, hangulatos szociothriller.

Nagyon érdekel a filmnek az a szintje, ami csak alig olvasható ki a forgatókönyvből, ha egyáltalán. Régi mániám a nem tolakodó zenehasználatnak a tudatalattira gyakorolt hatása, illetve a többé-kevésbé saját magukat alakító amatőr szereplőkben rejlő lehetőségek.

Foglalkoztat a filmtől független zenekészítés és a dokumentumfilmezés is.