Egy sztori, három nézőpont
Esztergályos Károly Kaffka Margit 1909-10-es novelláskötetének, a Csendes válságok-nak egyik darabját, a Májusi záport választotta az azonos címmel készülő tévéfilmjének alapjául. A szerelem és a féltékenység és minden, amit ez a két szó takar és felfed, erről szól ez a film. A szerelemről, arról a képtelen és mégis mindent felülíró valamiről, amiről mindent elmondtak már és mégis minden egyes alkalommal a teljes tapasztalatlanság meztelenségében állunk vele szemben. Az emberi kapcsolatok lehetetlenségéről. Három emberi arc története és három emberi test története. Talán még az eső fontos. A végig zuhogó, porzó, lázongó, sziszegő májusi zápor.
A filmben keverednek Kaffka más művei, az írónő privát levelezésének részletei a rendező saját elképzeléseivel. Ez utóbbi legmarkánsabb jellegzetessége, hogy a kamera előtt kibontakozó szerelmi háromszög és a szereplők ezzel kapcsolatos elképzelései a feleség, a férj és a szerető nézőpontjából is láthatóvá válnak. Ebben a változatosságban rejlő lehetőség izgatta leginkább Esztergályost, amikor ismét az emberi viszonyok filmes ábrázolására nyílt lehetősége.
"Férfi-verzió" - László Zsolt, Ónodi Eszter, Nagy Ilona |
A Májusi zápor az MMK és a Magyar Televízió támogatásával hozzávetőleg 40 millió forintból forgott le, a munkálatok augusztus közepén és második felében összesen hat napot vettek igénybe.
Az ideális helyszínt Gödöllőn, Nagy Sándor szecessziós festő egykori lakhelyén találták meg az alkotók. A forgatás szempontjából kiváló enteriőr várta a stábot, köztük egy hatalmas műterem, így nem is volt szükség külön díszlet építésére, és a ház kertjét is jól be tudták illeszteni a tévéfilm képi világába. A patinás épület ellenére Esztergályos Károly kortalan történetet forgatott, amelyben a környezet mellett sem a ruhák, sem a kellékek nem utalnak konkrét történelmi korra, ugyanakkor a mai reáliák jelenléte sem tolakodó. Mindezt az emberi viszonyok időtlen, egyetemes jellegével indokolta a rendező.
Folytatás variációkkal?!
A színészek közül Ónodi Eszterrel és László Zsolttal korábban nem forgatott a rendező, ellenben Nagy Ilonával pár napig, a Férfiakt készítésekor már dolgozott. Esztergályos évtizedek óta Bíró Miklós operatőrrel forgat, ám annak betegsége miatt most egy fiatal kollégát, Győri Márkot választotta a feladatra. A rendező, akárcsak a színészek kapcsán, elragadtatottan beszélt fiatal kollégájáról, a közös munka során élvezetes inspirációt jelentettek a különböző generációk különböző nézőpontjai.
Esztergályos Károly és Győri Márk - forgatás közben |
Esztergályos Károly korábban már több Kaffka Margit-novellát is feldolgozott. Nagy-Kálózy Eszter, Blaskó Péter, Szabó Sándor, Gyöngyössy Katalin, Hirtling István, Dévai Balázs szereplésével 1995 készítette el a Fekete Karácsonyt, és ezt megelőzően, 1989-ben Tóth Ildikó, Benedek Miklós, Nagy-Kálózy Eszter, Gálffi László, Venczel Vera részvételével forgatta le a Levelek a zárdából című írás tévéadaptációját.
A rendező arról is beszélt, hogy a forgatás után némi hiányérzete van, és úgy véli, nem kizárt a történet folytatása, a szereplők nézőpontjait bemutató variációs módszerből kiindulva. Jelenleg folynak a Májusi zápor utómunkálatai, amelyek előreláthatóan november végén, december elején zárulhatnak. Az 50 percesre tervezett film bemutatójára pedig február környékén számíthatunk a Magyar Televízióban.