Hartyándi Jenő már borúsabban látja a dolgokat: "A hagyományos mozi kihalóban van, szerintem még mi is meg fogjuk érni a végnapját" - mondta a Mediawave frontembere. Szerinte ennek az az egyik oka, hogy a fiatalok 'minta-vételesen' állnak a kultúrához, ahogyan a televízió távirányítóját kapcsolgatva kapnak képet a világról - a mozi ezzel szemben azt kívánja, hogy elejétől-végig figyelmesen kövesd a vásznon történő eseményeket. Hartyándi friss felméréseket is megemlített pesszimista álláspontja alátámasztásaként, miszerint "a kultúra-fogyasztók száma oly mértékben csökkent, hogy gyakorlatilag egy privilegizált, magasan kvalifikált nép-réteg sajátja lett ez a tevékenység."
Bíró Tibor, Hartyándi Jenő, Horváth György és Gyimesi Kinga
Fotó: Teszler Tamás |
Horváth György egy friss hírrel állt elő, miszerint máris hallani filmforgalmazók megszűnéséről. "Ilyen szintű 'udvarlást' még nem tapasztaltam forgalmazók részéről" - mondta a Titanic igazgatója, utalva ezzel arra a jelenségre, hogy évről-évre több forgalmazó ajánlja be a Titanicnak azokat a filmjeit, amelyeket a későbbiekben Magyarországra hoznak majd. "A cégek nem tudnak marketingre költeni, ezért jön nekik jól, ha egy fesztivál bemutatja a filmet, pláne, ha hoz vele egy vendéget is, amelyre egy forgalmazónak gyakorlatilag nincs lehetősége" - mondta a Titanic első embere. Liszka Tamás, az Anilogue igazgatója is megerősítette, hogy egyre inkább jellemző a forgalmazókkal való együttműködés, az ő esetükben egy ilyen kooperáció eredménye volt a Nyócker, a Waltz with Bashir, vagy a Persepolis bemutatása.
Hogy milyen módon lehet a jól körülhatárolható, 20-as vagy 30-as értelmiségi közönségrétegen kívül eső nézőket bevonzani? Gyimesi Kinga szerint a vidéki közönséget nehezebb megmozgatni, és az ingyenes jegyek sem segítenek ebben, "mert aminek nincs ára, annak nincs értéke." Liszka Tamás szerint a közönség vagy a filmek minősége és milyensége felől való közelítés ugyanannak az éremnek a két oldala. "A legfontosabb az egyensúly fenntartása a közönség-barátabb és a szűkebb nézőréteget vonzó filmek között, így lehet azt elérni, hogy a periférikusabb alkotásoknak megnőjön a nézettsége" - mondta az Anilogue első embere.
Bíró Tibor egy-egy vetítés kapcsán a legnagyobb vonzerőt a meghívott alkotókkal szervezett közönség-találkozókban érzi, Mikulás Ferenc szerint az a legfontosabb, hogy a filmművészeti érték szempotjait tartsa szem előtt a fesztivál előzsűrije, amelynek legjobb és legbiztosabb szűrője az adott film fesztivál-sikerlistája. A Mediawave és a Moveast megoldása a problémára, hogy 'házhoz viszik' a fesztivált, szabadtéri vetítések révén. Hartyándi Jenő elmondása szerint a Mediawave idén a 'Győri filmek győrieknek' vetítés-sorozattal igyekszik a helyi lakosságot mozizásra sarkallni, a fiatalabb közönséget pedig a fesztivál alatt zajló filmkészítő workshoppal igyekeznek közelebb hozni ehhez a művészeti ághoz. Horváth György elmondása szerint a Titanic népszerűségének titka a tudatos programszerkesztés, amelyet a fesztivál közönségének körében készített felmérésre alapoznak, valamint elkerülhetetlen a professzionalitás kérdése technikai szinten is, hiszen ma már a multiplexek képezik az átlag sztenderdet a közönség számára.
Madaras Péter és Bíró Tibor, a Cinefest arcai
Fotó: Teszler Tamás |
A hallgatóság körében vetődött fel a fesztivál és a város kapcsolatának kérdése, amely pénzügyi síkra terelte a beszélgetést, hiszen ezen a fronton manifesztálódik az adott rendezvény megbecsültsége. Mikulás Ferenc elmondta, hogy a KAFF célja a kezdetektől fogva az volt, hogy adjanak valamit a városnak, hiszen az indulás időszakában az animációs alkotóknak még nem igazán volt lehetőségük külföldi fesztiválokra utazni. A Kecskeméti Önkormányzat honorálja is ezt a célt, hiszen a költségvetés 25-százalékát ők állják. Természetesen a város is profitál a rendezvényből, hiszen sok turista megfordul a KAFF hetében Kecskeméten.
Gyimesi Kinga elmondása szerint kezdetben nagy mértékben támogatta a Moveastet Pécs Városa, ez azonban egyre kevésbé jellemző. A fesztivál ügyvezetője úgy vélekedik, ha nem áll az adott kezdeményezés melllé az azt befogadó város, miért támogatná azt egy kuratórium? Hartyándi Jenő eképp nyilatkozott a kérdéskörben: "Lehet, hogy kitekert a logikám, de én azt gondolom, hogy ne a város támogassa a fesztivált, hanem a fesztivál támogassa a várost." A Mediawave igazgatójának elmondása szerint tizenkilenc éve működnek szorosan együtt Győrrel, sok szinten. Horváth György elmondta, hogy a Titanic leginkább erkölcsi támogatásban részesül a Főváros részéről, ha a lokális támogatásra építenének, bezárhatnák a fesztivált.
A kérdés lokálisról hamar 'globális' síkra terelődött, azaz a Magyar Mozgókép Közalapítvány és az NKA támogatási rendszerére. Mikulás Ferenc szerint nagyon rossz a támogatási rendszer. "Nem értem, hogy miért kell mindig pályázni olyan fesztiváloknak, amelyek már bizonyítottak, ellentétben például a Magyar Filmszemlével, amely automatikusan megkapja a támogatást minden évben" - mondta a KAFF igazgatója. Horváth György is az aránytalanságokra mutatott rá, szerinte nagy probléma, hogy Magyarországon első a Filmszemle, a többi fesztivál másodlagos. A Titanic igazgatója szerint nem vezet sehova a támogatások összehasonlítgatása: "globálisan kell látni, hogy mennyire nevetségesek ezek az összegek az összköltségvetés arányában, és mennyire aránytalan a Filmszemle és az egyéb fesztiválok támogatottsága, amely nem egy szakmai konszenzus eredménye" - fogalmazott a Titanic igazgatója.
Horváth György a beszélgetés végén megfoglamazta, hogy mire volna szükség ahhoz, hogy a fesztiválok életben maradhassanak. "A védelemhez maximális média-támogatottság kellene, lokális szinten, és maximális támogatottság a város részéről, valamint a szakma támogatása és védelme." A Titanic igazgatója nincs meggyőződve arról, hogy a kurátorok, a szakma döntnökei képesek a helyi-értékén kezelni a fesztiválokat, hiszen nincsenek jelen azokban a fontos pillanatokban, amelyekben 'lemérhető' a rendezvény értéke. Durst György, a Mediawave második embere Hartyándi korábban használt végvár hasonlatával élve kifejtette véleményét, miszerint a filmforgalmazók megszűnésével keletkező űrt a fesztiválok fogják betölteni. Durst szerint minden magyarországi fesztivál más, célközönség, felhozatal és szervezés szintjén is, és ezek a rendezvények erősítik egymást. "Végvárként húzódik a magyar fesztiválkultúra a filmterjesztés területén" - fogalmazott a producer-fesztiválszervező.
Körkép a magyar filmfesztiválokról
Fotó: Teszler Tamás |
A beszélgetés hallgatósága abban a tudatban távozhatott az eseményről, hogy vannak bár problémák, de alapvetően virágzik a filmfesztivál-kultúra és a fesztiválturizmus kis hazánkban. Érintőlegesen szóba került ugyan, hogy a Titanic idei költségvetése bizonytalan, és ennek függvénye a jövő évi fesztivál létrejötte; hogy a fesztiválokon sikerrel futó filmek jelentős hányada soha nem kerül moziba, de az a néhány film is rendre megbukik, amelyik mégis; hogy az Anilogue - amely tavaly átlépve az országhatárokat Bécsre is kiterjeszkedett - soha nem kapott még támogatást a Fővárosi Önkormányzattól; hogy a Cinefest szervezőinek az ad okot az optimizmusra, hogy Miskolc Város Önkormányzata biztosította a fesztivált a 2-millió forintos támogatásról; a Mediawave közönsége pedig (ahogy valószínűleg a többi fesztiválé is) egy jól körülhatárolható, értelmiségi fiatalokból álló kicsiny csoport.
Az elsikkadt a sok kitárgyalnivaló közt, hogy a negyedik éve működő pécsi Moveastet szervező Filmünnep Kht.-t egy évvel 2010-előtt megszüntették, hogy az Európa Kulturális Fővárosa projekt égisze alatt egy "nagyobb érdeklődést kiváltó" rendezvény jöhessen létre, amely jelenleg kétségessé teszi a 2009-es fesztivál létrejöttét - azét az eseményét, amely eddig a pécsi kulturális élet egyik fontos és nívós szegmense volt. Talán egy következő beszélgetésen ezek a témák is fölmerülnek majd.