A tartalomból:

MAGYAR HOLOCAUST

A holocaust egyszerre veti fel az ábrázolhatóság lehetetlenségének és szükségszerűségének kérdését; sajátossága és egyedisége éppen ebben a paradoxonban rejlik. Ehhez a Kádár-kor is hozzátette a maga politikai paradoxonját, mivel saját genezisével nem tudott szembenézni, a magyar történelem 1945 előtti traumáit sem tudta, akarta feltárni. A kollektív amnéziát a kor irodalma és filmművészete törte meg.
- Gelencsér Gábor: Láthatatlan történet (A magyar film és a holocaust)
- Báron György: Egyszer volt... (Magyar dokumentumfilmek a holocaustról)

MAGYAR MŰHELY

- Harmat György: Ha a szellem szabad (Első és utolsó filmek)
- Varga Balázs: Hét az egyben (Pálfi György: Szabadesés)
- Erdélyi Z. Ágnes: Az új hullám édes könnyűsége (Beszélgetés Török Ferenccel)
- Sipos Júlia: Riksaláz (Beszélgetés Somogyvári Gergővel)

EASTPLOITATION

A keletről nyugatra tartó migráció egyik legdurvább válfaja a szexkereskedelem. A kilencvenes évek elején, amikor megnyíltak a kelet-Európai vasfüggönyök, nemcsak az árucikkek mozgása élénkült fel a két régió közt: a szegénység, a kilátástalanság azóta is az emberkereskedők kezére játssza az elkeseredett, gyors pénzszerzésben reménykedő lányokat.
- Sághy Miklós: Eastploitation (Kelet-európai leánykereskedelem)
- Margitházi Beja: Lassú gyors (Men Lareida: Viktória – A zürichi expressz)

SÖTÉT BŰNÖK

Patricia Highsmith még nem volt harminc, amikor Hitchcock filmet forgatott első regényéből, az Idegenek a vonatonból, de ezt a figyelemreméltó indulást nem követte gyors áttörés. Az ötvenes évektől folyamatosan aktív írónő munkái elsikkadtak az olyan sikerszerzők árnyékában, mint Mickey Spillane vagy Donald Westlake, de a hipermaszkulin, akciódús hard-boiled krimikkel szemben Highsmith írásai eleve közelebb állnak James M. Cain fatalista bűntörténeteihez.
- Baski Sándor: A lazaság romantikája (Elmore Leonard-bűnregényei)
- Varró Attila: A negatív tér (Hard-boiled képregények)
- Kovács Marcell: Az örök város (Frank Miller-Robert Rodriguez: Sin City: Ölni tudnál érte)
- Roboz Gábor: Orvos a műtőasztalon (Ann Biderman: Roy Donovan)
- Sepsi László: Elveszve Európában (Hossein Amini: Kétarcú január)

SZÉP ÚJ VILÁGOK

A young adult disztópiák (Az emlékek őre, Éhezők viadala, Burok, Az útvesztő), bár lehetőséget adnak a társadalomkritikai reflexiókra is, Huxley, Orwell, Bradbury, Gilliam anti-utópiáival szemben inkább az egyén útjára, kiemelkedésére és fejlődésére koncentrálnak. A disztópia embertelen, rettenetes világa csupán közeg, extrém mesei akadály, ami a fiatal hősök fejlődéstörténetét, beérését előidézi és teszteli.
- Sándor Anna: Szép új világ – ősi hagyomány (Tini-disztópiák)
- Jankovics Márton: Sokadik nekifutás (Wes Ball: Az útvesztő)
- Andorka György: Belső űr (Terry Gilliam:A zéró elmélet)

BACALL

Lauren Bacall másként ragyogott, mint a hollywoodi csillagok. Eredeti, hiteles, tartalmas személyiség volt vásznon és magánéletben egyaránt.
- Horeczky Krisztina: A szövetséges (Lauren Bacall 1924-2014)

TÖRÖK FILM 100

- Barkóczi Janka: A Zöld Fenyő örökösei (100 éves a török film – II. rész)
- Kránicz Bence: Játszd újra, Semih! (Török remake)

FESZTIVÁL

- Simor Eszter: Brit szellem (Edinburgh)
- Kovács Bálint: A kísérlet száma (Wroclaw)

FILM/REGÉNY

- Vajda Judit: Lemenni a térképről (Reif Larsen: T. S. Spivet különös utazása)
- Alföldi Nóra: Szelíd teremtés (Jean-Pierre Jeunet: T. S. Spivet különös utazása)

KRITIKA

Báron György: A jólét peremén (Jean-Pierre Dardenne-Luc Dardenne: Két nap, egy éjszaka)

A Filmvilággal januártól féláron mehetsz a Cirkó Moziba! (Részletek a Krónika rovatban.)

Legyél a Filmvilág mecénása: Vedd meg, védd meg!
A Filmvilág már az interneten (dimag.hu) is előfizethető és olvasható!