Hong Sang-soo a világ egyik legtermékenyebb rendezője, akinek évente több filmje debütál európa legfontosabb fesztiváljain. A mindennapi spontán helyzetekből komplex narratívákat varázsoló Hong mintha egy évtizedeken át fűződő történetfonálra helyezne fel újabb és újabb gyöngyöket kisköltségvetésű filmjeivel. Munkásságával azonban eddig csak igen ritkán, egyetemi kurzusokon és filmklubbokan találkozhattunk eddig itthon, így a Cinema Niche szerveőzinek régi álma vált valóra azzal, hogy egyszerre két filmjét is bemutathatják nagyvásznon.

A két alkotás Hong művészetének különböző szakaszaiban készült. A szervezők meggyőződése, hogy a rendező összefüggő életműve csak több film megtekintése után válik átfogóan értelmezhetővé, így vált világossá, hogy Hong első magyarországi premierjét egy “double bill” formájában képzelik el. Ennek ellenére az Urániában tartott második budapesti vetítésen a közönségnek külön is lesz lehetősége jegyet váltani a filmekre.

Hong Sang-soo / Forrás: New York Times

Hong Sang-soo elsöprő sikerrel debütált első nagyjátékfilmjével (The Day a Pig Fell Into a Well) 1996-ban, elhódítva a rotterdami fesztivál fődíját. Azóta további 28 filmjével töretlen résztvevője a legnagyobb európai fesztiváloknak, és R. W. Fassbinder óta a nemzetközi filmművészet talán legtermékenyebb alkotója. Csak 2023-ban már második premierjére készül a Cannes-i Filmfesztiválon (In Our Day), miután februárban Berlinben in water című filmje kivívta a kritikusok elismerését. Hong következetesen élvezi a bonyolult és rendkívül rendezett cselekményépítést, miközben látszólag spontán körülményeket előállítva teremt játszóteret szereplőinek. Az egyedülálló filmes nyelvezetéről és esztétikájáról híres rendezőt a kortárs koreai filmművészet egyik legismertebb szerzőjeként tartják számon.

Bár Hong munkamorálja kívülről nézve példátlannak tűnhet, saját magát kifejezetten lusta rendezőként definiálja, hiszen forgatásai mindössze nagyjából két hétig tartanak és szinte kivétel nélkül kész forgatókönyv nélkül érkezik meg az első napra, hogy aztán improvizációkkal és hajnalban összekapart párbeszédfoszlányokból nyerjen végső formát aktuális alkotása. A gyakori repetícíóra épülő életművének fő inspirációként gyakran emlegeti Cézanne csendéleteit, amelyeknek chicagói tanulmányai során lett életreszóló rajongója.

A rendező pályafutásában több fordulópont is volt, legjelentősebb ezek közül mégis a 2010-es évek közepén következett be – állítják többen a Hong életmű nemzetközi szakértői közül – amikor elkezdett olyan filmeket készíteni, amelyek női perspektíván keresztül meséltek, szemben az életmű korábbi felével, ahol szinte kivétel nélkül férfi főszereplőkkel dolgozott a rendező. A Cinema Niche programjának célkitűzése volt, hogy Hong Sang-soo pályafutásának mindkét szakaszából felvonultasson egy-egy, számunkra kedves filmet.

The Woman Who Ran

dél-koreai játékfilm, 2020, 77 perc, magyar és angol felirattal

Míg férje üzleti úton van, Gam-hee (Kim Min-hee) találkozik három barátjával Szöul külvárosában. Barátságos beszélgetést folytatnak, mint mindig. A főszereplő kifogástalan modorához nem férhet kétség, de ezúttal valamit rejteget a felszín alatt. Meddig tudja megőrizni titkát Gam-hee? Egy véletlen találkozás talán arra készteti, hogy váratlanul megtörje a csendet?

Hong kamerája higgadtan rögzíti a kertvárosi eszmecseréket tisztes távolságból. A beszélgetés felénél néha közeledik szereplőihez, de nem jelzi szándékát. Arra készteti nézőjét, hogy újrakalibrálja elvárásait, hogy felmérje a nüanszokat, és tanúja legyen a párkapcsolati surlódásokból és elfojtott szexuális vágyakból felszínre törő mindennapi drámának. Hiszen végig úgy tűnik, semmi szenzációs nem történik. Pedig a film szenzációja ott van a szemünk előtt: talán a címben kellene keressük a választ.

The Day He Arrives (2011)

dél-koreai játékfilm, 2011, 79 perc, magyar és angol felirattal

Vágy és kiábrándultság, alkotói válság és inpiráció, véletlen egybeesésekből, nehéz viszontlátásokból és a városi utcaköltészetből építkezik Hong Sang-soo 2011-es filmje. A filmrendező, Yoo Seong-jun (Yu Jun-sang) aki abbahagyta a filmezést, és öntörvényű száműzetésben él egy kisvárosban, rövid időre visszatér Szöulba. Miközben egykori lakhelye körül sétálgat, fiatal rajongói ismerik fel, akik munkái felől érdeklődnek (válaszai éppoly viccesek, mint megrendítően neurotikusak). Egy régi barát szerelmi gondjai hosszú italozásba torkollanak, Yoo pedig megismerkedik egy titokzatos nővel (Kim Bo-kyung).

A fekete-fehérben forgatott film a törékeny kapcsolatok, nagy találkozások elmosódó emlékképeit tölti fel pezsgő és önfeledt humorral. Yoo néhány napot Szöulban töltött a barátjával, de lehet, hogy még mindig ez az első napja ott. Lehet, hogy tanult valamit a volt barátnőjével való találkozásból, vagy először újra meg kellett találnia a nőt, aki kísértetiesen hasonlít rá. Mivel az élet Hongnál csak egy nap alatt játszódik, nincs más választása, mint újra és újra játszani különös napját.

Vetítések:


2023. június 9. péntek 20:00 Toldi Mozi

2023. június 16. péntek 19:00 Apolló Mozi, Pécs

2023. június 25. vasárnap 18.00 Uránia Nemzeti Filmszínház


Toldi jegyvásárlás itt.

A premier után ezúttal az N2K csapata szólítja a Toldi Klub színpadára rezidens zenészeit.

Forrás: Cinema Niche / Címlapkép: The Day He Arrives