A Mania című 1918-as némafilmben – többek között – lengyel és magyar alkotók találkoztak egy berlini filmstúdióban. A főszerepet a némafilm lengyel sztárja, Pola Negri játszotta, aki később a korszak legnagyobb hollywoodi filmcsillaga, Rudolph Valentino felesége lett, a rendező-operatőr pedig Illés Jenő volt, az ismert magyar mérnök, művész és filmújító. Ez a páros később még többször találkozott a kamerák előtt. A visszaszerzett függetlenség elválaszthatatlanul összekapcsolódik a szabadság fogalmával, amelyért az utóbbi évszázad során Lengyelországnak többször meg kellett küzdenie. A szabadságnak azonban sok dimenziója és arca van, amit az idei filmek is szemléltetnek, mind az egyén, mind a nemzet tekintetében. Túlnyomó részük igaz történeteken alapul, hiszen a legérdekesebb forgatókönyveket maga az élet írja.

 Illés Jenő: Mania

 A nézők olyan hétköznapi emberek sorsát ismerhetik meg, akik a legkegyetlenebb időkben, vagyis a háború ideje alatt éltek, mégis, amikor a leginkább számított, hősiesen helyt álltak. A Letépett kalász egy parasztlány alakját idézi fel, aki az I. világháború során mártírhalált halt a hit és az emberi méltóság védelmében. A Kiátkozott c. film a lengyel antikommunista felkelés hőseiről szól, tisztelettel adózva azoknak a katonáknak, akik a II. világháború után a szovjet megszállás ellen harcoltak, és akiknek nem csak kínvallatással és halállal kellett szembenézniük, hanem azzal is, hogy a népi hatalom minden nyomukat megpróbálta kitörölni a közösség emlékezetéből.

A népirtás és a veszteség traumájával szembesülnek A Madarak Kigaliban énekelnek c. film szereplői. A lengyel alkotók ráirányítják a néző figyelmét annak nehézségeire, hogy egy tragédia megtapasztalása után hogyan lehet normális életet folytatni. Bár Ruanda messzinek látszik a maga problémáival, a rossz és a gyűlölet mechanizmusa meglepően univerzális. Ugyancsak az erkölcsi dilemmákat érinti a Gyilkos vagyok c. pszichológiai thriller, mely a XX. sz. hetvenes éveiben történt eseményeket eleveníti fel, ábrázolva az egyén és a totalitárius rendszer konfliktusát.

 Joanna Kos-Krauze, Krzysztof Krauze: Madarak Kigaliban énekelnek

A szabadság személyes dimenzióját veszi szemügyre a következő két mű. A Legjobb c. film Jerzy Górski életútját mutatja be, akinek a legmélyebbre kellett süllyednie ahhoz, hogy heroikus csatát vívjon saját gyengeségével és kiváló sportolóvá váljon. A minden korlátot legyőzni képes belső erőt csodálhatjuk meg a Carte blanche c. filmben is, melynek főszereplőjét a súlyos fogyatékosság sem bírja megakadályozni hivatása megvalósításában. A filmfesztivált meglepetés, egy tudományos-fantasztikus mű koronázza meg. Az Ádám varázsdoboza c. film rendhagyó vígjáték, mely az időutazásról és a téridő határait elsöprő szerelemről szól.

PROGRAM

2018. április 12. 20:00
MANIA + CZERWIE együttes, 85’ / Zártkörű előadás, belépés csak meghívóval!

2018. április 13. 19:00
Ptaki śpiewają w Kigali / Madarak énekelnek Kigaliban, 113’
2018. április 14. 19:00
Carte blanche, 101’
2018. április 14. 21:00
Jestem mordercą / Gyilkos vagyok, 107’
2018. április 15. 19:00
Wyklęty / A kiátkozott, 107’
Az est díszvendége: MARCIN KWAŚNY, a film producere és színésze
2018. április 16. 19:00
Najlepszy / A legjobb, 110’
Az est díszvendége: JERZY GÓRSKI, a film főhőse
2018. április 17. 19:00
Zerwany kłos/ Letépett kalász, 85’

2018. április 18. 19:00
Człowiek z magicznym pudełkiem/ Ádám varázsdoboza, 103’

A filmeket lengyel nyelven, magyar hangalámondással / felirattal vetítik.
Művész mozi, Budapest VI., Teréz krt. 30.

Forrás: Budapest Film