Céline Sciamma a kortárs filmművészet egyik legkiemelkedőbb alkotója. Elképesztő módon tud emberi kapcsolatokat és élethelyzeteket bemutatni, olyan érzékenységgel, empátiával és humanizmussal, amihez foghatót nehezen találunk. Filmjei főhősei nők, akik az identitásukat keresik: szexuális ébredésüket átélő tinédzserek (Vízi liliomok), genderszerepekkel kísérletező kislány (Tomboy), faji- és osztálykérdésekkel harcoló fekete tinik (Csajkor), vagy épp két nő szerelmének mindent elsöprő ereje, méghozzá a romantika korszakába repítve (Portré egy lángoló fiatal lányról).

A tavalyi Berlinalén bemutatott, Európai Filmdíjra jelölt legutóbbi filmje, az Anya kicsi lánya (Petite Maman) csupán 70 perces, mégis csordultig van érzelemmel. Sciamma filmje a felnőtté válás, a gyász, az emlékezet és a gyermeki képzelet, az anya-lánya kapcsolat szerteágazó lehetőségeiből pendít meg egy-egy szálat, méghozzá egy kislány szemszögén keresztül.


A nyolcéves Nelly anyai nagymamája meghalt, szüleivel édesanyja gyerekkori otthonát segít lomtalanítani. Nelly csak szülei, főleg édesanyja visszaemlékezései alapján tud kötődni az házban lévő tárgyakhoz, amit a maga módján próbál értelmezni és édesanyját megérteni. Míg Marion, az anya, gyásza miatt elviharzik, az apa marad a kislánnyal a régi emlékeket idéző házban. Ekkor találkozik a ház mellett lévő erdőben egy vele egykorú lánnyal, aki épp faházat épít és Marionnak hívják.

Minimalista, színházszerű otthon díszlet és egy őszbe forduló erdő szolgál a történet színhelyéül, melyben Nelly és Marion (Joséphine és Gabrielle Sanz) életre szóló élményeket szereznek. Egyfajta időutazós filmet látunk, melyben semmilyen technikai kütyü vagy természetfeletti erő nincsen, a két kislány olyan természetességgel jár-kel a múlt és a jelen között, mintha csak a szomszédba ugranának át játszani. Ez a valószerűtlen találkozás mindkettejük életét megváltoztatja, olyan tapasztalatokat szereznek, amely meghatározza kettejük kapcsolatát mint anya és lánya.

 

A rendező fent említett három filmjét itthon is bemutatták, az Anya kicsi lánya viszont sajnos elkerüli a hazai mozikat, azonban a Pont Csopak programsorozatában egyszer láthatjuk. Július 23-án, szombaton a film előtt Pető Kata és Porogi Ádám interaktív mese előadást tart, látható lesz Gáldi Vinkó Andrea fotóművész installációja az anyaságról, 21 órától pedig műsorra kerül az Anya kicsi lánya, melyet a Nők a művészetben témájú beszélgetés követ. A szervezők finom falatokkal és helyi borokkal várják az érdeklődőket, a kellemes nyári élményhez pedig a helyszín is hozzátesz: egy működő vízimalom kertjében mozizhatunk a szabad ég alatt.

A további részletek a Facebook eseményben olvashatóak.