Filmhu: Hogyan született meg a mozgóképkészítő-szak ötlete az Akadémia 38 keretein belül?

Pálos György: Az elmúlt 15 évben több ezer mozgókép készült Magyarországon, ezeknek azonban csak egy töredéke, amit kreatív mozgóképgyártásnak hívunk. A hazaiak mellett nagyon sok a külföldi produkció is, és ezek rengeteg szakembert elszívnak – óriási hiány van kiszolgáló személyzetből, az asszisztensektől a szakszemélyzetig. Az A38 hajó az egyik legnagyobb mozgóképgyártó létesítmény Budapesten, tökéletes helyszíne egy ilyen képzésnek. A hajó, mint szimbólum is működik, hiszen vízen úszik, a folyó szintje folyamatosan változik, azaz dinamikusan változó közegben éli mindennapjait. Rendszeresen készülnek ott különböző koncertfelvételek, és innen közvetít élőben a Petőfi TV is. Eddig csak hangtechnikusi képzés volt, és ezt bővítjük idén fénytechnikus- és mozgóképgyártó-, OKJ-s képzéssel. Sokan szeretnének bejutni az iparba, és reméljük a képzésre van piaci igény.



Filmhu: Milyen tudást sajátíthatnak el a diákok?

P. Gy.: Régen úgy működött a szakma, hogy az ember világosítóként kezdte, aztán asszisztens lett, végül pedig operatőr. Van egy szakmai ranglétra, amit az iskolában nem lehet szimulálni, de az alapokat meg lehet adni hozzá. A mozgóképgyártó-szakon azt a közeget mutatjuk meg, ahol ma Magyarországon a mozgóképgyártás zajlik – legyen az játékfilm, televízió, vagy online média. Azokat a dilemmákat, szervezeti kérdéseket, és technikai problémákat vázoljuk fel, amelyekkel a szakma szereplői, intézményei, nap mint nap szembesülnek. Jogi előadásokat is tervezünk, a szerződéskötés alapjairól, a szerzői- és személyiségi jogokról. Reméljük, hogy az egy éves alapképzés után a részt vevők  el tudják dönteni, később milyen irányba induljanak el.

Filmhu: Milyen szakirányok vannak a mozgókép képzésen belül?

P. Gy.: A szakma legfontosabb alappilléreiből kapnak egy kis ízelítőt, a felvétel készítéstől, az utómunkán át a publikációig. Az alapoktól ismerik meg, hogy mit csinál például a focus puller, a fővilágosító, a videóvágó, a produkciós asszisztens vagy a rendezőasszisztens. Aki ezeket megismeri, nem válik automatikusan szakemberré, az természetesen csak hosszú évek munkájával lehetséges. Ezen a képzésen testközelből tudják megfigyelni a hallgatók, hogyan működik a képrögzítés, milyen technikai és szervezeti háttér kell ahhoz hogy a felvétel elkészüljön, és hogyan zajlik az utómunka.



Filmhu: Milyen gyakran kerülnek a diákok éles helyzetekbe? Élő közvetítésekben is részt fognak venni?

P. Gy.: A diákok a terv szerint részt vesznek majd valódi, futó produkciókban - be lesznek dobva a mélyvízbe, de nem lesz rajtuk felelősség, vagyis nem kerülnek valódi stresszhelyzetbe. Aki nagyon ambíciózus, az előbb-utóbb felküzdheti magát, ha kiderül róla hogy jó csapatember, érdeklődő és tanulékony. A munkaadók is ilyeneket keresnek, mindenki vadássza azokat a fiatalokat, akik nyitottak, ügyesek, jól kommunikálnak, és képesek önálló feladatvégzésre. Nem az lesz a feladatuk hogy mondjuk egyedül vegyenek fel egy többkamerás koncertet vagy riportotokat, hanem az, hogy részt vesznek, illetve vehetnek valódi mozgóképes csapatmunkában.

Filmhu: Mekkora az átjárás a többi szak között: a koncerttechnikus és a fénytechnikus képzés tagjaival?

P. Gy.: A képzések között van átjárás, aki a hangtechnikai tanfolyamot tartja, nyilván a mozgóképeseknek is fog előadásokat tartani, gyakorlatokat vezetni. Mindenki aki ott tanít, valamilyen módon kapcsolódik az A38-hoz, de nagy részük már évtizedek óta dolgozik a szakmájában – akár szerkesztőként, akár technikusként a produkciós vonalon, nagy intézményeknél vagy az online médiában.



Filmhu: Mióta terveztétek az új szak megszervezését? Már az Akadémia38 kezdete óta?

P. Gy.: Nem régóta tervezzük, először a hangtechnikus képzést alapítottuk meg, ami nagyon jól működött. Az egész hajó próbál racionális alapokon dolgozni, kis lépésekben fejleszteni. Ez lesz a mozgóképes képzés első éve, és figyeljük, értékeljük a megszerzett tapasztalatokat. A hajó most nagyon jó állapotban van – személyi állományában és technikai lehetőségeiben egyaránt. A legjobban felszerelt koncert helyszín és tévé stúdió egyben, az A38 minden részén lehet forgatni, a helyszínek be vannak kábelezve. Olyan az egésznek az infrastruktúrája, hogy rugalmas és praktikus helyszín is egyszerre.

Filmhu: Kell előképzettség a jelentkezéshez? Be kell mutatni valamilyen portfoliót?

P. Gy.: Kérünk portfóliót, de valójában az emberre vagyunk kíváncsiak – van-e benne hajlandóság az együttműködésre, érdeklődik-e a szakma iránt, vagy nem. Kell egy fajta nyitottság és ambíció valami újnak a megismeréséhez, és annak a képessége, hogy egy adott környezetben felismerjék a saját feladataikat. Kommunikálni kell másokkal, csapatban dolgozni. Szociális képességek is kellenek, de persze jó ha valakinek van előképzettsége, mert tud mire támaszkodni. Bármilyen portfolió jöhet: fotó, film, vagy bármi amit a jelentkező fontosnak gondol. Ezzel a munkavállalás folyamatát is gyakorolni tudják: hogyan kell viselkedni, milyen kompetenciákat kell hirdetni magukról. Nem kizárólag mozgóképes képzés ez, inkább egy személyiség-, és szaktudást-fejlesztő oktatás.



Az Akadémia 38 mozgóképgyártó szakára február 19-ig lehet jelentkezni.

Részletek az akademia.a38.hu oldalán.