Hogyan érinti az életedet és a munkádat a járvány?

Otthonülő típus vagyok, úgyhogy a bezártság nem szokatlan számomra. Rendezőként sokszor heteket ülök a számítógép előtt, és ott végzem a munkámat. Van egy álmom, hogy egyszer úgy fogok rendezni egy reklámot, hogy nem kell kimennem a forgatásra, és otthonról csupán az alt/tab gombok megnyomásával kapcsolok át egy számítógépes játékról a kinti forgatásra. Van például olyan külföldi, művészfilmes sztárrendező (nevet nem mondok, mert gyűlölöm), aki webkamerán át szokott otthonról reklámot rendezni. Na most itt a lehetőség, bár a helyzet most korántsem ennyire vidám. Régebben két filmterven, forgatókönyvön is dolgoztam, amelyek az 1918–1919-es spanyolnátha idején játszódnak, úgyhogy meglehetősen jól ismerem a spanyolnáthajárványt és természetét. Most hasonló dolgokat látok magam körül.

Bergendy Péter és Klem Viktor a Post Mortem forgatásán
(fotó: Szupermodern Stúdió / Szvacsek Attila)


Van olyan filmes munkád, ami elmaradt vagy eltolódott?


A filmes munkáim jelenleg olyan fázisban vannak, ami elvileg nem nagyon befolyásolja a munkamenetet. Post Mortem című horrorfilmemnek az utómunkálatai zajlanak. Készülnek a számítógépes trükkök, a hangeffektusok, a hangkeverés és komponálják a zenéjét. Mindezt otthonról is figyelemmel tudom követni, van is vele rengeteg elfoglaltságom, úgyhogy nem unatkozom. Elvileg augusztus 1-ig kell elkészülnünk a filmmel, remélem, a járvány nem fogja ezt megváltoztatni.

További filmes terveim fejlesztés alatt állnak. A forgatókönyvírás, az ötletelés, az átbeszélés távmunkában is megy. A János vitéz esetében még nagyon az elején járunk. Most alakul a sztori, a hangulat, a világ. Képeket és vizuális irányokat, zenéket keresek mostanában a filmtervhez az interneten. Másik filmtervünk A játszma című történet, mely lényegében A vizsga című filmemnek a folytatása. Köbli Norbert már írja a forgatókönyvet. Izgalmasnak és különlegesnek ígérkezik. A sztorit 1962-ben folytatjuk, melyben ismét a két fő karakter kerül szembe egymással. Kulka Jánossal és Nagy Zsolttal még a járvány előtt egyeztettünk a filmbeli visszatérésükről. Ha a Filmintézetnek is tetszeni fog a történet, és megkapjuk tőlük a támogatást, és Lajos Tamás producerünk is úgy akarja – és persze a járványhelyzet is úgy alakul –, akkor még az idén szeretnénk belekezdeni a munkába.

Harmadik tervünkből, a Hadilányok című középkori kalandfilmből televíziós minisorozatot szándékoznánk készíteni Szabó Róbert Csaba íróval és Hellebrandt Gábor kreatív producerrel, ha a Filmintézet ezt támogatni fogja. De ez még messzebb van. Ja, és nem tudtam átvenni a Balázs Béla-díjat, amelyet március közepén kaptam, mert a körülményekre való tekintettel elhalasztották a hivatalos átadót.

A Post Mortem forgatásán (fotó: Pozsonyi Janka)


Szerinted milyen hatással lesz a magyar filmre ez az időszak?


Igazából nem tudom megmondani, hogy a járvány hogyan befolyásolja majd a magyar filmgyártást. Ha érzéketlen akarok lenni, akkor azt mondom, hogy az amerikai produkciók elmaradásával most legalább van szabad kapacitás a magyar munkákra. Én bízom benne, hogy ősztől újra beindul a gépezet, és folytatni lehet a munkákat, és nem vonnak el máshol szükséges pénzeket a film és tévé területéről.

Kreatív energiákat is felszabadíthat?

Igen! Az az érdekes, hogy a helyzet újfajta megközelítést is kívánhat egy rendezőtől. Áprilisban lett volna egy sokszereplős, sokhelyszínes munkám. A járvány miatt erre a forgatásra így biztos nem kerül sor. De most éppen azon dolgozom a munkatársaimmal, hogy átvariáljuk a projekt stílusát és a felvételi technikát. Hogyan lehetne mindezt leforgatni home office módszerrel? Izgalmas kihívás. És talán most végre jöhet a vágyott alt/tab módszer.

Mire használod fel a felszabadult időt? Mit nézel, mit olvasol, mivel kötöd le magad?

Egyelőre nincs felszabadult időm a Post Mortem miatt, ami egy kicsit lelak. Élvezném az elkülönülést, és azt hogy, van időm más és új dolgokra. De nincs. Ez se nem panaszkodás, se nem dicsekvés. Csak egyszerűen robotolok a gép előtt, és folyamatosan alakítgatjuk a kísérteteket, az árnyalakokat a filmben. Nehéz meló, nem gondoltam volna. Ez az alkotás kínja. Esténként pedig járványos könyveket olvasok Robin Cooktól és Stephen Kingtől. Csak hogy meglegyen a stílusos hangulat. Aztán az Agymenők sorozat sokadik újranézésével ellensúlyozom a helyzetet. És természetesen most volt éppen csőtörés a konyhámban…


A cikksorozat korábbi részei:

#12 - Osváth Gábor

#11 - Gera Marina

#10 - Fillenz Ádám

#9 - Jakab Juli

#8 - Schubert Gusztáv

#7 - Rév Marcell

#6 - Tóth Luca

#5 - Scherer Péter

#4 - Schwechtje Mihály

#3 - Liszka Tamás

#2 - Kis Hajni

#1 - Herendi Gábor