TRAUB VIKTÓRIA

A Sellők és Rinocéroszok rendezőjének sűrű volt az éve, új filmje, a Cipők és paták tavasszal kezdte meg impozáns fesztiválkörútját, versenyzett többek között az animációs filmesek legfontosabb seregszemléjén Annecy-ban, és járt a mexikói Guanajuato Nemzetközi Filmfesztiválon is, amelyről az Oscar-nevezésre feljogosító fődíjat hozta el. Persze minket is magával ragadott a kentahölgy története és beszélgettünk is rendezővel

Mi volt a kedvenc új magyar filmed 2024-ban? 

Mivel 2023-ban nagyon kevés filmet láttam, mert akkor véglegesítettük a Cipők és patákat, és szerettem volna minimalizálni a vizuális hatásokat, idén, 2024-ben megpróbáltam pótolni, ami csak belefért az időmbe. Az élőszereplős filmek közül a Fekete pontot nagyon szerettem. Elsősorban a finoman hangolt és érzékeny filmes nyelv miatt, amiben a tragédia és a humor egyszerre meg tud jelenni és erősíteni tudják a közlés hatását.

A másik film, amit említenék, a Kék Pelikán. Tavaly ez is kimaradt, pedig terveztük, hogy nyáron valamelyik szabadtéri vetítésre elmegyünk. Most, november végén, az Anilogue Fesztiválon végre megnéztük, imádtam. Képileg is gyönyörű, ráadásul az animációs sokszínűség és dramaturgiai feszesség nagyon jól működik a filmben. Amúgy is nagy kedvencem az animációs dokumentumfilm műfaja.

A harmadik film, ami nagy hatással volt rám idén, a Diamond Beauty, ami a Friss Hús fesztiválon láttam még tavasszal. 

Mi volt a kedvenc külföldi filmed az elmúlt évben?

Itt sem fogok tudni csak egyet mondani. A Hulló leveleket még az év elején láttam, előtte nem tudtam róla semmit. Hatalmas meglepetés volt, hogy milyen közelinek éreztem magamhoz a finn mindennapokat, problémákat. Az egész közeg egyszerre volt új, de ismerős.

A Szer volt szintén elgondolkoztató élmény, hasonló témakör, mint a Diamond Beauty. Mindkét film, bár különböző eszközökkel, de az irreális elvárásokról szól és az alacsony önértékelés következményeivel foglalkozik. Mindig is foglalkoztatott ez a téma. Gyerekkoromban nagyon sokszor álmodtam, hogy leválnak rólam testrészeim, vagy hogy egyik pillanatról a másikra tönkremennek az érzékszerveim. A felbomlás és a dekadencia foglalkoztatott és foglalkoztat most is. 

Idén sok szuper animációs filmet láttam, az Egy csiga emlékiratai volt a legemlékezetesebb élményem, ahogy Adam Elliot többi munkáját, ezt a filmet is nagyon ajánlom.

 

Volt valami, amiben csalódtál, ami kifejezetten felbosszantott?

Nem igazán, nem emlékszem ilyenre.

Hogyan alakult a viszonyod a filmekhez, filmkészítéshez az elmúlt évben? Örömök és csalódások, sikerek és kudarcok – írd meg nekünk néhány mondatban!

Sokéves munka után a Cipők és paták idén tavasszal kezdte el a fesztiválkörútját. Ez mindig izgalmas időszak, nem könnyű befejezni egy filmet. Kijelenteni, hogy nem tudunk már hozzátenni, vagy elvenni semmit. Szerencsére szeretik a fesztiválokon, sok meghívást kapunk folyamatosan. Nagyon sokat jelent nekem ez a visszajelzés, az érzés, hogy a világ különböző pontjain ugyanúgy értik a filmünket, ez azt jelenti, hogy valami érvényeset tudtunk kifejezni, ez a hatalmas elismerés.

Itt az ideje címet adni az elmúlt évnek! Ha 2024 egy film lenne, milyen címet adnál neki?

Fantastic Planet.

Mik a terveid jövőre, mit vársz 2025-től? 

Elkezdett bennem formálódni egy új rövidfilm terve, ezen kívül egy ideje már dolgozom egy gyerekkönyv-sorozaton. Az év első felében, a MOME doktori képzésének lezárásaként a disszertációmat szeretném befejezni.

 

FAZAKAS PÉTER

A játszma rendezője szintén dolgos évet tudhat magáénak, ősszel bemutatták a Ma este gyilkolunk című bűnügyi krimi-vígjátékát, amelynek különlegessége, hogy minden jelenete tele van színészlegendákkal. (Interjúnk.) És ha ez nem lenne elég, nyáron leforgatta a Ványa bácsi tévés adaptációját, amelyet 2025-ben láthatunk majd.

Mi volt a kedvenc új magyar filmed 2024-ban?

És mi van Tomival?, Egy százalék indián, KIX.

Mi volt a kedvenc külföldi filmed az elmúlt évben?

Alig voltam moziban idén... láttam két tavalyi filmet, A zuhanás anatómiáját és a Telepeseket (Settlers), ezek szuperek voltak.

Volt valami, amiben csalódtál, ami kifejezetten felbosszantott?

Sorozatból a Disclaimer.

 

Hogyan alakult a viszonyod a filmekhez, filmkészítéshez az elmúlt évben? Örömök és csalódások, sikerek és kudarcok – írd meg nekünk néhány mondatban!

Idén ősszel került a mozikba a Ma este gyilkolunk, és nyáron forgattam Ványa bácsi tévés adaptációt. Hálás vagyok a kivételes lehetőségekért, sokat dolgoztam velük, szuper kollegákkal, rengeteget kaptam, tanultam. Remélem minél többekhez eljutnak ezek a filmek. Több érdekes és értékes új magyar film született idén, várom a továbbiakat jövőre.

Ha 2024 egy film lenne, milyen címet adnál neki?

Mint a kámfor.

Mik a terveid jövőre? Mit vársz 2025-től?

Új terveken dolgozom.


OLÁH KATA

A dokumentum- és kisfilmes rendezőnek sok alkotást köszönhetünk, a Romazsarukat, A Bármicvó fiúkat, de megismerhettük Rotschild Klára életét, a több, mint 100 éves olimpikonunk, Keleti Ágnes gondolatait, vagy a digitális nomád életformát. Idén Gergővel és Lénárddal volt tele az éve, a két roma fiú egymást szereti, és közösen mertek nagyot álmodni. Azt persze nem, hogy a róluk szóló Keskeny út a boldogság felé című dokumentumfilmmel fesztiválokra és közönségtalálkozókra járnak majd. Erről is beszélgettünk a rendezővel.

Mi volt a kedvenc új magyar filmed 2024-ban? 

Két nagyon különböző filmet említenék. Szilágyi Zsófia: Január 2. és Breier Ádám: Lefkovicsék gyászolnak. Mindkettő a családi kapcsolatokról, azok törékenységéről mesél, de teljesen más módon, ám a választott elbeszélési módját az első perctől az utolsóig
megtartja.

Mi volt a kedvenc külföldi filmed az elmúlt évben?

Idén a Nice Ladies című ukrán dokumentumfilm hatott rám a legerősebben. Nem tökéletes film, sem a képivilága, sem a történet mesélés íve nem tökéletes, és miközben úgy éreztem már nem lehet semmi újat elmondani egy háborús filmmel, ez a film mégis
nagyon mélyre ment, és még elmesélni sem tudom anélkül, hogy ne gyűljenek könnyek a szememben. A film a békeidőben indul és egy idősödő női szurkolói csapat (cheerleading group) történetét mesélné el, ami kedves és megmosolyogtató történet lett volna, ha nem üt be az, ami…

A csapat tagjai közül néhányan a háború sújtotta Harkivban maradnak, míg mások külföldre menekülnek. A film második felében a főszereplővé váló nagymama belső vergődését figyeljük. Az otthon maradtak kizárják a csapatból és nem versenyezhet többé velük. Jól döntött, azzal, hogy eljött? Árulónak fogja-e érezni magát egy életen át, vagy meg fog tudni magának bocsájtani? Szerintem az ilyen személyes történeteken keresztül lehet a leghitelesebben átérezni hogyan hat a háború a lélekre és okoz egy
életrevaló traumát a szemmel látható veszteségeken kívül.

Volt valami, amiben csalódtál, ami kifejezetten felbosszantott?

Nem szoktam prekoncepcióval moziba menni, minél kevesebbet akarok tudni róla előre, így egyszerűen tetszik vagy nem tetszik.

 

Hogyan alakult a viszonyod a filmekhez, filmkészítéshez az elmúlt évben? Örömök és csalódások, sikerek és kudarcok – írd meg nekünk néhány mondatban!

Ez az év a Keskeny út a boldogság felé című filmünkkel, Gergővel és Lénárddal volt teli, a reméltnél és vártnál sokkal több csodálatos élményt, fantasztikus találkozásokat hozva. Külföldön. Rengeteg utazás, fesztiválok, vetítések, közönségtalálkozók és még díjak is. És a svájci forgalmazó is sikeres évet zárt a film eladásával kapcsolatosan.

Itthon közben harc és küzdelem. A figyelemért és a lehetőségért. Pályázatok, kérelmek, elutasítások, elszámolások. Összefoglalva filmkészítés helyett forgalmazással kellett foglalkoznom. Amihez nem értek. Szerencsére néhány fantasztikus ember csatlakozásával minden nehézség és akadály ellenére büszkék lehetünk magunkra, hogy itthon is ilyen sok helyre és nézőhöz juttattuk el a filmet.

Ha 2024 egy film lenne, milyen címet adnál neki? 

És még mindig a keskeny úton haladva…

Mik a terveid jövőre, mit vársz 2025-től? 

Tervek? Hát lassan próbálom leszoktatni magam a tervezésről. Mert vagyok olyan makacs, ha már terv, akkor az valósuljon is meg. Így inkább álmok és remények vannak. Szeretnék fiatal tehetséges alkotóknak segíteni, azt a sok tapasztalatot átadni, amit az elmúlt években a világot járva szereztem. Ez szerencsére elindult, és nagyon élvezem. És bevallom, akárhányszor mondom el, valójában még mindig nem jött el az ideje, hogy teljesen leszokjak a dokumentumfilmezésről…


VÉKES CSABA

A Hetedik alabárdos, a Korai menyegző és a Szia, Életem! rendezője 2024-et a gombfocinak szentelte. Ősszel, a Cinefesten debütált az érzelmes sportvígjátéka, a Lepattanó, amelyben Scherer Péter nem csak a szektorlabda versenyasztalán visz véghez nagy tetteket, de családi életét is sínre teszi, ráadául hazánkba csábították a Dallas Bobby-ját alakító Patrick Duffy-t is. Mindezekről mesélt nekünk a Filmhu 99. podcastjában

Mi volt a kedvenc új magyar filmed 2024-ban? 

Hát ez egy kemény téma, olyan, mintha azt kérdeznétek, hogy kire fogok szavazni. Annyira politikai alapon oszlik meg az egész „szakma”, és annyira szekértáborok vannak, hogy nagyon nehezen lehet értelmezni, hogy „magyar film". Mivel minimum két Magyarország van, ezért minimum annyi kedvenc film is kéne akkor, hogy legyen... szóval passzolok. De, ha meg kell neveznem egyet, akkor az a Lepattanó. Tulajdonképpen 2024-ben az a kedvenc új magyar filmem. Több új filmem nem volt.

Mi volt a kedvenc külföldi filmed az elmúlt évben?

Megnéztem a ’24-es premiereket, hogy erre a naptári évre szorítkozzak. Ha már idei toplista. Egyértelműen a Szegény párák volt ebből az évből a kedvenc filmem. Az a világ, amit teremtettek, lenyűgöző. A humor, a színészek. Csodás utazás volt nézni azt a filmet. A Téli szünet is egy kellemes élmény volt. Nagyon vártam az Agymanók és a Joker folytatását, de sajnos egyiket sem láttam. Szóval még mindig nagyon várom őket. Az első részeik magasan nyerték volna ezt a ’24-et...

Volt valami, amiben csalódtál, ami kifejezetten felbosszantott?

Azokat legtöbbször törli az agyam. Érdekvédelmi terület talán... Szeretem a lassú filmeket, nagyon izgalmas, és jó volt a téma megközelítése, mégis pokoli szenvedés volt végigülni a filmet, és nem esküszöm meg rá, hogy nem bólintottam be közbe. Kár érte.

 

Hogyan alakult a viszonyod a filmekhez, filmkészítéshez az elmúlt évben? Örömök és csalódások, sikerek és kudarcok – írd meg nekünk néhány mondatban!

Ez az év számomra nyilván a Lepattanóról szólt. A film utolsó simításairól, véglegesítéséről. Fantasztikus érzés, amikor látod megszületni, és filmként működni azt, ami előtte évekig különböző fázisú valami volt a fejedben, gépeden, winchestereken. És az is remek volt, hogy a sok nehézség ellenére ki tudtuk hozni moziba. Részt vettem több teltházas, igazán jó hangulatú vetítésen, beszélgetésen, eljött a premierre Patrick Duffy, ezek mind nagy élmények voltak. Örültem volna, ha moziban többen látják, sajnos erre most csekély esélyünk volt, de azzal cserébe nem éltünk. 

Ha 2024 egy film lenne, milyen címet adnál neki?

A lesgól avagy mennyi bajszot bír el a vászon? - ez mondjuk jó szar lett. Egy kis költségvetésű, zs-kategóriás vígjátéknak elmegy.

Mik a terveid jövőre, mit vársz 2025-től? 

Be fogunk adni pályázatokat a Nemzeti Filmintézethez. Meglátjuk, hogy lesz-e olyan, ami elnyeri a tetszésüket, és akkor elindul egy új kaland. Illetve egy francia-magyar kisjátékfilm összehozásán is dolgozunk, ha rövid státusz jelentést kell adnom róla, akkor: nincs minden remény veszve. És van egy történet, amit nagyon szeretnék megírni. Azzal nem hiszem, hogy tudok pályázni az NFI-hez, kétlem, hogy támogatásban részesülne, de magamat meglephetném azzal, hogy kiírom azt a történetet. Persze ez lesz, ami minden után következik, szóval... minimum egy komoly alvászavarra lenne szükségem, hogy ez összejöjjön. Amire viszont minden esélyem megvan!


D’INTINO PATRICIA

A Good Kids gyártócég producerének is sűrű volt a 2024. Már januárban hírt adtunk róla, hogy az Apám orvosa nem praktizál című nagyjátékfilmtervvel bekerült Európa egyik legjelentősebb produceri képzésére, az EAVE-re, majd a Rotterdam Lab 2024-es workshopjára is beválogatták. Idén, a Verzión mutatták be a Cabin Pressure című első egész estés dokumentumfilmjét Czira Sára és Nagy Eszter rendezésében (interjúnk), amelyet hamarosan a MAX-on is láthatunk.

Mi volt a kedvenc új magyar filmed 2024-ban? 

Megcsúszva, csak nemrég láttam a Szelídet, amit már rég terveztem és nagyon tetszett, de KIX is az egyik nagy idei, magyar kedvencem.

Mi volt a kedvenc külföldi filmed az elmúlt évben? 

Szintén nem idei, de az Aftersunt nagyon szerettem.

Volt valami, amiben csalódtál, ami kifejezetten felbosszantott?  

A kegyelem fajtáit nagyon vártam, de ne jött be annyira, mint amennyire számítottam rá.

Hogyan alakult a viszonyod a filmekhez, filmkészítéshez az elmúlt évben? Örömök és csalódások, sikerek és kudarcok – írd meg nekünk néhány mondatban! 

Sok jó dolog történt, ilyen például a Fekete Pont elkészülte, amiben mi is részt vettünk. Aztán a Cabin Pressure doksifilmünk premiere és pár izgalmas fejlesztés is elindult. Idén elvégeztem az EAVE produceri képzést is, ami rengeteg új inspirációt, barátot és kapcsolatot adott. Kudarcokon próbálok átlendülni gyorsan.

Ha 2024 egy film lenne, milyen címet adnál neki? 

There is a Crack in Everything That's How the Light Gets In :) - ez egy dal címe, de nekem passzolt 2024-hez.

Mik a terveid jövőre, mit vársz 2025-től? 

Szeretnék koprodukciókra fókuszálni és remélem, hogy idén is lesznek izgalmas kollaborációnk a Good Kids-sel.


LISZKA TAMÁS

Az Anilogue Nemzetközi Animációs Filmfesztivál alapítója és főszervezője, huszonegy éve hozza el Budapestre a világ legfontosabb animációs alkotásait, nem tett másképp idén sem. Mindeközben tanít a Metropolitan Egyetemen és vezeti a Budapest Filmet, amely 2024-ben helyet biztosított egy friss kezdeményezésnek, a BIFF - Budapest International Film Festivalnak is.

Mi volt a kedvenc új magyar filmed 2024-ban?

Idén igazán sok új kedvenc filmem lett - ezek közös jellemzője, hogy szokatlanul kicsi pénzből készültek, mégis azonnal a magyar filmtörténet kiradírozhatatlan részévé váltak. Egy százalék indián, KIX, Fekete pont, Kék Pelikan - csodás egy év volt ez.

Mi volt a kedvenc külföldi filmed az elmúlt évben?

Nekem az Érdekvédelmi terület van pontosan szemmagasságban. A gyönyörűen bizarr Szegény párákra pedig olyan borzongó, de hazafias büszkeséggel nézek, mint ahogy Szilárd Leó és Wigner Jenő munkásságára szoktunk.

Volt valami, amiben csalódtál, ami kifejezetten felbosszantott?

Sokat vártam a Joker folytatásától, de sokra nem mentem vele.

 

Hogyan alakult a viszonyod a filmekhez, filmkészítéshez az elmúlt évben? Örömök és csalódások, sikerek és kudarcok – írd meg nekünk néhány mondatban!

Végleg elmúlt a bizalmam a nagyon drága filmekben, és visszajött az eredendő hitem a lelkesedni tudó moziközönségben.

Itt az ideje címet adni az elmúlt évnek!

A másik ember iránti féltés diadala.

Mik a terveid jövőre, mit vársz 2025-től?

Szeretném, ha az újrainduló Magyar Filmszemle véget vetne a filmszakmai szekértáborozásnak. Szeretném, ha jövőre a magyar animációt felállva tapsolná meg a világ, mert nagyon megérdemli. És titokban még azt is szeretném, hogy a mozijegyüzérek szakmája is újra tisztes megélhetést jelentsen.

 

SZABÓ GÁBOR

A Jób lázadása, a Meteo vagy a Martfűi rém Balázs Béla-díjas operatőre alapító tagja és elnöke a négy éve létrehozott új operatőr egyesületnek, a HCA-nak. A szervezet, amely képviseli az operatőrök és általánosságban a filmművészek szakmai, anyagi, erkölcsi és szociális érdekeit, a hétköznapokban is aktív, például szerveztek kiállítást operatőrök képeiből a BIFF programjaként és női operatőröknek indítottak mentorprogramot. A Szabó által írt Filmeskönyv ráadásul már angolul is olvasható. 

Mi volt a kedvenc új magyar filmed 2024-ban? 

Árni.

Mi volt a kedvenc külföldi filmed az elmúlt évben?

Disclaimer (Cuaron minisorozata).

Hogyan alakult a viszonyod a filmekhez, filmkészítéshez az elmúlt évben?           


Kissé elhidegültünk egymástól. Újra kell építeni a kapcsolatunkat.

Itt az ideje címet adni az elmúlt évnek! Ha 2024 egy film lenne, milyen címet adnál neki? 


CSEND ÉS KIÁLTÁS

Mik a terveid jövőre, mit vársz 2025-től?


Néhány izgalmas ingyenes munkát.

 

Cikkünk első része itt olvasható.