Emlékezhetünk , hogy az első Twilight-film bár Amerikában jól szerepelt, idehaza nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket - míg Amerikában az év 4. legsikeresebb filmje volt 2008-ban, 383 milliós bevételt hozva a 35 milliós termelési költségekre, itthon nem érte el az éves nézettsége az 50 ezret - amivel az éves box office listán a 60. helyen végzett (igaz, a 2008-as eredménye egy hónap alatt született meg, mivel november végén lett bemutatva). De a 2009 szeptemberi adatok is csak 71 ezer nézőt mutatnak és 43. éves helyezést. A Twilight tehát megbukott, elvégre a tinikre utazó filmek, mint a High School Musical, a Harry Potter, a Megint 17 vagy a Hannah Montana mind százezres nézőszám felett teljesítettek, többen megugrották a kétszézezres magasságot is.

Lefogni sem lehetett a tinédzsereket

Mivel a film busás hasznot hozott, természetesen jött a második rész, a kritikák nem voltak elragadtatva, de hát, okoskodik utólag az ember, a tinik tesznek a kritikákra, elvégre ha nekem valaki 1987-ben kritikusi és esztétikai kifogásokkal jön A nindzsa színre lép kapcsán, kiröhögöm - és ezzel 1,3 millió kolléga volt így akkoriban. A tizenévesek korosztályi terrorja megkerülhetetlenné tesz bizonyos dolgokat, s az a gőzhenger az Alkonyat első részénél valami titokzatos okból nem indult be, most berobbant: nemcsak nálunk vetették magukat a plüssfotelekbe az ifjak majd 120 ezren, de Amerikában is: az Újhold minden idők 3. legsikeresebb nyitását produkálta, csak a(z itthon nem túl fényesen szerepelt) A sötét lovag, illetve a 258 millió dollárból készült Pókember 3. pipálta le, s olyanokat körözött le, mint az új Star Wars-epizódok, a Harry Potterek, a Shrekek, Karib-tenger kalózai összes, X-men-széria. A külföldi bevételekkel együtt épp egy Pókember 3-nyi bevételt mondhat magáénak a film.

A két epizód itthoni fogadtatásának különbségeinek okát csak találgathatjuk: fáziskésés, marketingproblémák, mázli. Akárhogy is, az Alkonyat mostantól fogva olyan, mint a szocialista nagyüzemi édességgyártás gyümölcse, a téli fagyi: népszerű, de senki sem érti, miért. (Én ha tinédzser lennék, már csak arisztokratizmusból is az Engedj be!-t választanám, ha már tinivámpírfilm.) Egy kedves és hasznos blog is csak ennyit mondott: olvasók, adjatok magyarázatot... 

A többi premierfilmünk: a Fassbinder-bemutatóról nem érkezett eredmény, az új, türelmet próbáló Jarmusch-film 811 embernek mutatta meg az irányítás határait. Az Amerikában nagy siker Paranormal activity az ijesztgetős előzetessel és 16 kópiával 3617 nézőt győzött meg, az nem túl sok (elég volt  paranormális tevékenységnek a Twilight-jelenség). Csupó Gábor Holdhercegnőjének 5240 nézője volt, itt tán nem használt a némileg hasonló réteget megcélző Alkonyattal való indítás, érdemes lett volna várni 1-2 hetet a bemutatóval. A három hete futó Páros mellékhatás még mindig képes volt átlépni a tízezres határt, míg a nagy vesztes a második helyre szorult 2012, amely alkonymentes időkben biztosan állhatott volna a dobogó tetején 42 692 nézőjével.

Ám a tinik közbeszóltak 241 milliós összebevételt, 208 ezren felüli össznézetséget generálva. Várjuk a folytatást.
 

(forrás: forgalmazói adatok, box office mojo )