Tallinn nagyszabású nemzetközi filmünnepén magyar alkotás nyerte az ifjúsági filmek nagydíját. Szakonyi Noémi Veronika Hat hét című filmje egy nehéz családi körülmények között élő tinédzser lány, Zsófi története, aki, miután teherbe esik úgy dönt, örökbe adja kislányát egy hosszú évek óta várakozó párnak. Bár eleinte Zsófi úgy érzi, a legjobb döntést hozta, a szülés után elbizonytalanodik, és fontlóra veszi a fiatal anyaság lehetőségét. A jogszabály alapján mindössze hat hét áll rendelkezésére, hogy meggondolja magát. 

Szakonyi filmjének magyarországi bemutatója a miskolci CineFesten volt, ahol a nagydíjat is megnyerte, a sajtótájékoztatón pedig az alkotók meséltek a filmről. A Hat hét most Tallinnban is fődíjat nyert, a zsűri hosszú indoklásban méltatta a filmet: „Örömmel adjuk át Szakonyi Noémi Veronika Hat hét című alkotásának az idei Just Film Nagydíjat. A Hat hét precíz megközelítést alkalmaz a történet elmesélésében, ahol a vásznon és a vásznon kívül zajló cselekmény minden részlete a történet szolgálatában áll. A központi szereplő minden meglepő döntése teljesen szerves része mind a figurának, mind a történetnek. Ezzel a gondosan szőtt elbeszélésmóddal gyorsan a néző fejébe férkőzik, és arra késztet, hogy előre lássuk a karakter következő döntéseit, folyamatosan találgatva, hogy mi következik.

Román Katalin a Hat hétben

A film középpontjában két olyan elem áll, amely folyamatosan előreviszi a filmet, Román Katalin rendkívüli, sokoldalú alakítása a központi karakter, Zsófi szerepében, amihez Szakonyi Noémi Veronika rendkívüli empatikus rendezői hozzáállása társul. A film úgy épül fel, hogy elvezet a kulcskérdéshez, hogy a főszereplő hogyan éli meg azt a hat hetet Magyarországon, amikor a vér szerinti szülőnek joga van visszavenni gyermekét az örökbefogadó szülőktől, ha erre kényszerül. Ez a merész történetmesélési döntés egy rendkívül lényeglátó dráma kialakulásához vezetett.

Egy másik elem, amelyet nagyon élveztünk vizsgálni, az a kérdés volt, hogy a szereplő hogyan és mikor térhet vissza a sportjához, ami nagyobb kérdéseket vetett fel azzal kapcsolatban, hogy ki hozza a szabályokat az ő helyzetére vonatkozóan, ez pedig egy nagyobb társadalmi kérdést tükröz. A Hat hét a fiatal közönséget helyezi a középpontba, és olyan hangon szól hozzájuk, amelyet sajátjukként fogadhatnak el.” 

 

A Hat hét rendezőjének állandó alkotótársa Vincze Máté Artur, az alkotópáros a forgatókönyvet Daoud Dániellel közösen írta. A Hat hét producere Romwalter Judit (SPARKS), operatőre Dévényi Zoltán, vágója Hargittai László és Vághy Anna, jelmeztervezője Szlávik Juli, zeneszerzője Sperling Andor, hangmestere Tőzsér Attila, látványtervezője Valcz Gábor. Szakonyi Noémi Veronikát nemrég a legjobb rendező díjával méltatták a Hat hétért a franciaországi Arras nagy népszerűségnek örvendő fesztiválján. A főszereplő Román Katalin ősszel Isztambulban a Boszporusz Filmfesztiválon elnyerte a legjobb alakítás díját, mellette szereplők voltak még Balsai Móni, Mészáros András, Járó Zsuzsa, Szczaurski Lana, Takács Kati és Györgyi Anna is.

Ugyanebben a kategóriában a zsűri különdíját szintén magyar alkotó kapta, Kárpáti György Mór Jövő nyár című filmje a zsűri megjegyzése szerint „őszintén szól a közönségéhez, ügyesen nyit párbeszédet egy nagyon nehéz témáról. Teszi ezt egy olyan kísérleti megközelítéssel, amely nagy szakértelemmel és gondossággal csábítja a nézőket a történet követésére.” 

Kárpáti György Mór és Petrányi Viktória a Jövő nyár tallinni premierén

A Guerilla után Kárpáti második mozifilmje egy gimnáziumi osztály drámatáborában játszódik és a gyászfeldolgozásról szól. Főhőse Milán, a 18 éves nyughatatlan gimnazista nyári táborban vesz részt osztálytársaival. Szerelmi háromszög kezd el alakulni közte, Anna és Dani között. A három fiatal a társaságból kiválva a saját útját járja, de az események váratlan fordulatot vesznek. Egy év elteltével az osztály visszatér a kirándulás helyszínére, ekkor már Milán nélkül: a fiú időközben öngyilkos lett. Az emléke kitörölhetetlen nyomot hagyott bennük. Megpróbálják felidézni a történeteket, és keresik a választ arra, vajon elkerülhető lett volna a tragédia? Vajon az osztálytársak együtt fel tudják dolgozni a traumát?

A Jövő nyár főszerepeiben Brezovszky Dániel György, Bukovszky Orsolya és Liber Ágoston látható. Producere Petrányi Viktória, operatőre Pálos Gergely volt, vágója Tokár Dániel, zeneszerzője Asher Goldschmidt. A film a Proton Cinema gyártásában, független produkcióként valósult meg és január 12-től lesz látható a Mozinet forgalmazásában.   

 

Egy másik kategóriában, a REBELS WITH A CAUSE versenyprogramban Császi Ádám Háromezer számozott darab című filmje a zsűri külön elismerését érdemelte ki, mert, ahogy a döntéshozók fogalmaztak: „a film egy korábban szinte láthatatlan közösségre világít rá, és megmutatja annak szépségét és méltóságát. De azt is vizsgálja, hogy hol húzódik a határ a művészi ábrázolás és az úgynevezett »hátrányos helyzetűek« kizsákmányolása között, és megkérdőjelezi saját részvételünket a voyeurista kultúrában.” 

A film történetében egy színházi rendező öt nehéz sorsú fiatal roma életéről készít előadást. A színdarab kendőzetlen kegyetlenséggel meséli el életük történetét, vagyis a traumáikkal kereskedik. Amikor az előadást meghívja egy neves német színházi fesztivál, a csoport tagjai kénytelenek szembenézni múltjukkal és felvenni a küzdelmet a rasszista sztereotípiák egész tárházával.

Farkas Franciska a Háromezer számozott darab című filmben

Császi Ádám (Viharsarok) új mozifilmje a valóságosan is bemutatott, Cigány magyar című színdarab alapján készült, és a társulat - Farkas Franciska, Pápai Rómeó, Gerner Csaba, Oláh Edmond, Varga Norbert, Pászik Cristopher, Horváth Kristóf és Wieland Speck szereplésével - szürreális utazását meséli el, melyben elmosódik a határ fikció, abszurd és szociografikus valóság között. A Nemzeti Filmintézet támogatásával készült Háromezer számozott darab társforgatókönyvírója Lengyel Balázs volt Császi Ádám rendező mellett, operatőre Balázs István Balázs, látványtervezője Cseh Renátó, zeneszerzője Kalotás Csaba, koreográfusa Gergye Krisztián, vágója Kollányi Tamás, producere Bodzsár István, társproducere Sipos Kornél. Császi Ádám filmje jövő év elején lesz látható a mozikban a Budapest Film forgalmazásában.   

Császi Ádám a díjátadón

Emellett, ahogy korábban írtuk, Boross Martin első nagyjátékfilmje, a Nyersanyag a fesztivál Industry@Tallinn & Baltic Event szakmai fórumán a legjobb projekt díját kapta meg a Just Film kategóriájában. A Tallinn Black Nights Filmfesztivál Észak-Európa egyik legjelentősebb filmünnepévé és legmozgalmasabb szakmai platformjává nőtte ki magát az elmúlt 25 évben, két hét alatt mintegy 250 filmet és 300 rövidfilmet, animációt vetítenek. 

Címlapképen: Szakonyi Noémi Veronika és Vincze Máté Artur