Hogyan érinti az életedet és a munkádat a járvány?
Clusterfuck! – talán ez a legjobb kifejezés, amit valamelyik Coen Brothers filmből kölcsönzök: minden összeomlott, ami csak összeomolhatott. Március 12-től bevételeink a nullával váltak egyenlőve (lásd még: zéro, niente, nyista, nada) és ahogy kinéz, ez még hónapokig így marad. Ahogy olvasom a híreket a kínai mozinyitásokról, utána se lesz fáklyásmenet.
Öröm az ürömben, hogy márciusban nem volt premierünk. Februári bemutatónkat, A boldogságvirágot rövid úton online is elérhetővé tettük a vimeo csatornánkon, sőt a Déva meg A rendszer online premierjét is előrehoztuk, ám az ezekből származó bevételek szabad szemmel nem is láthatók. Május 7-én indítottuk volna az Oscar-jelölt Corpus Christit, júniusban pedig az Emát (Pablo Larrain filmjét), ám ezeket a műveket teljesen újra kell pozicionálni, amint meglátjuk az alagút végét.
Szerinted milyen hatással lesz a magyarországi filmforgalmazásra ez az időszak?
A vírus után semmi nem lesz ugyanolyan, mint előtte, (sic!) erre a filmforgalmazók is, moziüzemeltetők is ráébredtek már. Egy pillanat alatt bizonyította be ez a járvány, hogy milyen aprók és törékenyek vagyunk mindannyian, nemcsak mi hangyák, de a nagy multinacionális cégek még inkább, ahol gigantikus összegek forognak most kockán. Újra kell gondolnunk, hogyan tudjuk a közönségünket visszacsalogatni a moziba és hogyan lehet őket még jobban elkényeztetni. Ehhez szélesebb együttműködésre, empátiára lesz szükségünk.
A karantén-időszak talán elgondolkodtatja a közönséget is, milyen is az, amikor hónapokig nincs új film, színdarab, koncert. Milyen is az élet nélkülünk. Csak remélni tudom, hogy a magas kultúra felértékelődik azzal, hogy gyakorlatilag betiltották nyárig. Egyedül az online szolgáltatók profitálnak a helyzetből, kíváncsi vagyok, bennük lesz-e akkora empátia, hogy visszaosszanak. Elkezd-e végre vásárolni tőlünk tartalmakat a Netflix, vagy éppen az MTVA?
Bognár Péter
Milyen filmeket ajánlanál a járvány idejére?
Természetesen az új filmjeinket ajánlom a magyarhangya vimeo-csatornáján, de ott van a Mozinet, az ADS és a Cirkó választéka is. Szurkolunk a most indult távmozinak, és mi is részt veszünk egy független forgalmazók által moderált online platform gründolásában (CineGo). Ám ha a multikat szeretné a nyájas olvasó támogatni, ott is van látnivaló bőven.
Én legutoljára a The Platform-ot, a Crip Camp-et és a Tiger King-et láttam a Netflixen, már nézhető a Never Rarely Sometimes Always, a 2020-as fesztiválszezon egyik nagyágyúja, és online is elérhető a DAU projekt 2 elképesztő darabja: a felkavaró Natasha és az ördögien komponált roppant parabola, a Degeneration. Az HBO GO-n látható a tavalyi év szerintem legjobb dokumentumfilmje, a Colectiv és hamarosan elérhető lesz ugyanitt az idei kedvencem az Acasa, My Home is. És levettem a polcról Mark Cousins The Story of Film, An Odyssey című monumentális dokumentumfilmjének dvd díszdobozát is. Szerintem lesz időm újranézni.
A cikksorozat korábbi részei:
#24 - Tóth Barnabás
#23 - Lakos Nóra
#22 - Ujj Mészáros Károly
#21 - Mécs Mónika
#20 - Zurbó Dorottya
#19 - Szász Attila
#18 - Dombrovszky Linda
#17 - Kovács Gellért
#16 - Máté Bori
#15 - Kárpáti György Mór
#14 - Enyedi Ildikó
#13 - Bergendy Péter
#12 - Osváth Gábor
#11 - Gera Marina
#10 - Fillenz Ádám
#9 - Jakab Juli
#8 - Schubert Gusztáv
#7 - Rév Marcell
#6 - Tóth Luca
#5 - Scherer Péter
#4 - Schwechtje Mihály
#3 - Liszka Tamás
#2 - Kis Hajni
#1 - Herendi Gábor