2025. 11. 15. Pozsonyi Janka

Inkubátor 10 – Szelestey Bianka: Ünnepek után

Bemutatjuk a 2025-ös pitchfórum filmterveit

November 21-én a Toldi Moziban rendezik meg a Nemzeti Filmintézet elsőfilmeseket támogató pályázata, a 10. Inkubátor pitchfórumát, ahol tíz filmes fogja prezentálni az egészestés (és egy rövid animációs) filmtervét. Következő interjúnkban Szelestey Bianka mesél az Ünnepek után történetéről, melyben egy gondos anyuka minden igyekezete ellenére sem tudja megakadályozni, hogy kilenc éves kislánya pornófilmet lásson. A főhősnek több generáció gátlásait kell leküzdenie, hogy ne súlyosbítsa, hanem enyhítse a trauma hatását.

Miről szól a filmterved? 

Emmáról (34), a fiatal óvónőről, aki hiába a legodaadóbb, legfigyelmesebb anya, mégsem tudja megakadályozni, hogy kilenc éves kislánya, Kitti pornófilmet lásson – ráadásul éppen az orra előtt. Hiába hitte, hogy jól felkészült egy ilyen helyzetre, Emma a lehető legrosszabbul reagál. Ettől kezdve minden erejével küzd, hogy visszaszerezze kislánya bizalmát, mégis úgy alakulnak az események, hogy Emma nem enyhíti, hanem súlyosbítja a trauma hatását. Ugyanis felkészültsége és haladó nézetei ellenére saját – és a körülötte lévők – korlátaiba ütközik.

Az Ünnepek után arról mesél, hogy a generációról generációra öröklődő – képmutató – szemérmesség gyakran nagyobb kárt tehet a gyerekekben, mint a manapság elkerülhetetlenül korai találkozás a pornóval. A film arra keresi a választ, hogyan lehet leküzdeni a pornográfiához és általában a szexualitáshoz tapadó szégyenérzetet, amely ellehetetleníti, hogy a szülők felkészítsék a gyerekeiket vagy segítsenek nekik az élményeik feldolgozásában.

Mióta és miért foglalkoztat ez a téma?

Alapvetően minden eddigi munkámban a családon, kapcsolatokon belüli kommunikáció képtelenséggel, a generációról generációra öröklődő elfojtásokkal, határsértésekkel és átléphetetlennek tűnő határokkal foglalkoztam. Ahhoz keresgéltem a kulcsot, hogyan szerethetnénk – egymást és magunkat – „jobban”. Több empátiával. Az érdekel, amit nem tudunk kimondani – és hogy miért nem.

Ünnepek után mood / Fotó: Lehr Juhász Péter

Milyen műfajban gondolkodsz és milyen vizuális világot képzelsz el a filmhez?

Az Ünnepek után egy háromgenerációs felnövéstörténet. Alapvetően egy realista családi dráma, de nem tragédia, nem kiúttalan szenvedéstörténet. Nagy célom kiemelni a felvonultatott helyzetekben rejlő humort. 

A korábbi munkáimhoz hasonlóan ebben a filmben is gondosan előkészített képi dramaturgiát szeretnék felépíteni. Úgy képzelem el, hogy az alapatmoszféra megidézi majd a gyerekkor varázslatos hangulatát, ami aztán fokozatosan eltűnik, átalakul. Ugyanazok a terek, arcok megváltoznak a szereplők és a néző számára is.  

Mennyire látod magad előtt a kész anyagot, és mekkora szabadságot hagysz a változásnak?

Hosszú út elején járunk. Nem csak hogy számítok rá, de várom is a változást. Vannak pillanatok, képek, jelenetek, amiket látok magam előtt, de semmihez nem ragaszkodom mereven ezen a ponton – az ellenkezne az előttem álló munkafolyamat természetével. Pont az ebben a legizgalmasabb, amit nem látok előre. 

Kapcsolódik a tervhez valamelyik korábbi munkád?

A történet gerincét a korábbi munkáimhoz hasonlóan most is a szereplők belső, lélektani utazása adja. A külső történések arra szolgálnak, hogy helyzeteket teremtsenek a belső konfliktusok kiélezéséhez. Minden szereplőnek elsősorban önmagával kell megküzdenie.

A Füstfal forgatásán Mészáros Blankával / Fotó: Szeidl Mariann

Kikkel, milyen csapattal jelentkeztél az Inkubátorba?

Felszeghy Ádám (Kék Pelikán, Lefkovicsék gyászolnak) a producerem, a film gyártó cége az ULab lesz. Ebben a felállásban most dolgozunk először együtt, de Ádámmal már jó ideje tervezgettük a közös munkát. A fejlesztés alatt sokat jelentett, hogy töretlen bizalommal támogatott, biztos hátteret nyújtott. Ha úgy alakul, hogy gyártásba kerül a film, többen jönnének állandó alkotótársak, akikkel évek óta jól működünk együtt, de új emberekkel is szeretnék dolgozni. 

Dolgozol jelenleg bármi máson, vagy csak a pitchre koncentrálsz?

Júliusban készült el a rendező mesterszakos diplomafilmem, a Füstfal. Most kezdjük fesztiváloztatni. Illetve 1-2 napos munkákat vállaltam az ősszel. Ettől eltekintve igyekszem csak a fejlesztésre és a pitchre koncentrálni. Pár napja forgattunk hozzá egy moodfilmet,  most annak az utómunkájára szánom minden időmet.

Szelestey Bianka 2021-ben végzett az ELTE Filmtudomány Mesterszakán, Hajszálrepedés című diplomafilmjét 2022-ben beválogatták a 75. Cannes-i Filmfesztivál diákfilmes versenyprogramjába, a La Cinef szekcióba. Az SZFE Filmrendező mesterszakán készült Pragma című másodéves vizsgafilmje 2023-ban elnyerte a Legjobb Kisjátékfilm díját, a Magyar Filmkritikusok díjátadóján és a Magyar Mozgókép Fesztiválon, hazai bemutatója a XI. Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztiválon, nemzetközi premierje a 29. Szarajevói Filmfesztiválon volt. Forgatási tapasztalatot saját projektjei mellett naplóvezetőként szerezte, az elmúlt négy évben magyar és nemzetközi nagyjátékfilmekben, és sorozatokban.   

A sorozat korábbi részei:

Az Inkubátor idei döntőseit bemutató sorozatunk folytatódik! 

Még több magazin

magazin

Jászberényi Gábor: Sokat segít a színészkedésben, ha golyók süvítenek el a füled mellett

Interjú a Sárkányok Kabul felett főszereplőjével

Dyga Zsombor filmjének főszereplője a független színházi közegből érkezik, de egyáltalán nem bánja, hogy mostanában akcióhősként látjuk őt a…

tovább

magazin

Ha elveszik a gyereked, elfelejted még a szülést is

Kritika az Apám lánya című filmről

Az Apám lánya főszereplője gyerekként sokáig azt hitte, hogy a strici valamilyen bicikli. Becsapások, már gyerekként elsajátított nagy hallgatások,…

tovább
 
hirdetés

Inkubátor 10

November 21-én tartják meg a Nemzeti Filmintézet 10. Inkubátor pitchfórumának döntőjét, ahol tíz pályakezdő filmes fogja prezentálni az első egészestés (és egy rövid animációs) filmtervét. A következő két hétben az összes alkotót bemutatjuk.

Megvannak a 10. Inkubátor Pitch Fórum nyertesei

Inkubátor 10 – Budavári Balázs: Alvó Emberek

Inkubátor 10 – Kotsis Gergely: Kill Boat

a teljes dosszié

Sárkányok Kabul felett

November 20-án kerül a mozikba a Sárkányok Kabul felett című magyar háborús akciódráma. Dyga Zsombor valós eseményeken alapuló filmjének főbb szerepeit Jászberényi Gábor, Mészáros Blanka, Borovics Tamás, Hajmási Dávid, Dietz Gusztáv, Trokán Nóra, Ertl Zsombor és Stohl András alakítják.

A magyar katonák az afgán káoszban is rendet vágnak

Dyga Zsombor: Szívem szerint életem végéig némafilmeket csinálnék

Mészáros Blanka: A játékunkkal képesek vagyunk gyógyítani a közönséget

a teljes dosszié

22. Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál

A 22. Verzió Filmfesztivál idei szlogenje az "Együtt létezünk". November 11. és 19. között Magyarország egyetlen emberi jogi dokumentumfilm-fesztiválja 11 szekcióban mutatja be újra a világ legaktuálisabb és legerősebb kreatív dokumentumfilmjeit.

Közös létezésünket dolgozza fel a 22. Verzió programja

Mikroszkopikus közelség és izgalmas távlatok – magyar verseny a Verzión

A Verzióval együtt idén is érkezik a DocPro

a teljes dosszié

Árva

Nemes Jeles László történelmi családkereső-trilógiájának záródarabja az apaság kérdését, az apai szerep ellentmondásosságát állítja a középpontba. Az Árva Velencében debütált, a magyar közönség először pedig a Cinfesten láthatta először.

Nemes Jeles arról mesél, milyen egy diktatúra közepén, apátlanul

Nemes Jeles László: A saját eredetem foglalkoztatott

Kemény Ildikó: Nagyon szeretem az ambíciót

a teljes dosszié
 
hirdetés
 

Egy napon, ami talán el sem jön soha, majd én is kérek tőled valamit.

Don Vito Corleone / A keresztapa

Oszd meg! Az összes idézet