Perzsa futás

Önéletrajzi ihlet
Abolfazl Jalili: Abjad
Egy tizenkét - tizenöt éves fiúról szól a történet, aki először zenész akar lenni, de mivel a muzulmán vallás tiltja a hangszer használatát, lassan betörik az időebbek, és feladja ilyen irányú terveit. Aztán költő és író, majd fotós, -mindeközben birkózik-, végül úgy dönt, hogy filmrendező akar lenni. Minden elhatározása tiltakozásba ütközik otthon, végül az utolsó döntésére az apa fogja a fia tenyerét és egy tűz felé teszi. Miután már nagyon fáj elrántja a fiú a kezét,  erre megszólal a szigorú családfenntartó: fiam, a filmezés pont ilyen - ha bírod, csináljad, ha nem, felejtsd el.

Az önéletrajzú ihletésű filmben több zseniális pillanatot sikerült megragadnia a rendezőnek - mindenekelőtt az apa karaktere sikerült a legjobban. Sajnos a mű egészére nem igaz a zseniális jelző, mert többször leül a film. Nagyon sok az átkötő rész, két helyszín között mindig egyik szereplő –többnyire Emke a főhős- megy vagy éppen szalad. Valószínűleg jelentősége van a filmben a sok sétának, szaladásnak a helyszínek között, ám ezen ismétlődések nem sikerültek tökéletesre, a film ritmusa sokszor megbicsaklik, mivel a gyaloglás, szaladás ha nem is ugyanott, de mindig ugyanolyan – fejlődés nélküli, rendszertelen, unalmas. A futások lelassításának indokolatlansága pedig még sikertelenebbé teszi ennek a hangsúlyozását.

Lengyel pornó

Szintén kellemes, de közepes alkotás volt a Pornográfia című lengyel film. A történet a második világháború alatt zajlik egy kis lengyel faluban. Két középkorú férfi (Frederick és Witold) él egy családnál, ahol van két gyönyörű fiatal lány is. Ez a zanza, meg a cím sokmindent sejtet, de a sztori kicsit bonyolultabb. A két férfi lényegében nem is akarja a lányokat, csak talán esztétikailag csodálni, nosztalgiáznak, összehoznák az egyiket egy kedves fiatalemberrel, de ez nem is olyan egyszerű. A másik lány meg hasonlít az egyikük lányára, sokkal határozatlanabb, bájosabb, talán mégis kéne az egyiknek, de ebben senki sem biztos. Van egy alkoholista anya is, aki titokban mindenhová üveget rejt, hogy legyen mit inni ha nagyon fél, hiszen azért háború van.

Tökéletes karakterek
Jan Jakub Kolski: Pornografia
A film erőssége a jellemek megrajzolásában, és a nüansznyi apróságok sikeres érzékeltetésében rejlik. A legutolsó figura is kidolgozott karakter, és a szereplők egymáshoz való sokszor bizonytalan viszonyát is nagyon érzékletesen látjuk. Witold a narrátor és Henia alkoholista anyjának beszélgetésében minden benne van az anyából: iszik mert fél, mert háború van, mert nincs minden rendben a házasságával, a lánya vőlegénye sem az igazi, de  örül, hogy beszélgethet valakivel… pedig ennek csak a negyedét mondja ki.

A Pornográfia gyengesége talán abból adódik, hogy amennyire tökéletes a karakterek kidolgozása annyira tökéletlen a történet, a dramaturgia kidolgozása. Bár a jelenetek nagyrésze külön-külön nagyszerű, az összefűzés nem az igazi. Az előadás olykor álmosító, a legtöbb izgalmat pedig a cím nyújtja.